1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جریمه نقدی برای سازندگان خودروهای بی کیفیت

جریمه نقدی برای سازندگان خودروهای بی کیفیت

30 شهریور 1394
  • 1

معاون کیفیت گروه خودروسازی ایران خودرو : برای آنکه ازعرضه خودروهای معیوب به مردم جلوگیری شود چند اقدام عملیاتی صورت گرفته است. یکی از کارهای انجام شده حذف قطعه‌سازان بی‌کیفیت خودرو است که تولید کیفی ندارند .

مشاور وزیر صنعت در امور خودرو : مردم نباید خودروهایی را تحویل بگیرند که در ماه اول سر از تعمیرگاه در بیاورد. وزارت صنعت با جدیت بحث نظارتی در خطوط تولید خودرو را بررسی می‌کند تا اینکه مردم به خواسته‌های بحق خود برسند .

معاون کیفیت گروه خـودروسازی سایپا : پرداخت جریمه خواب خودرو در نمایندگی در زمان تعمیر، قطع همکاری با قطعه سازانی که قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از دیگر موضوعاتی است که طی هفته‌های اخیر اجرایی شده است .

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه : برنامه‌هایی که برای خودروسازان در حال تنظیم است سختگیرانه است و خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اگر به هر دلیلی خودروسازان برنامه‌ها را عملیاتی نکنند، مشمول جریمه مالی سنگین خواهند شد .

چند سال پیش به دلیل کاهش 60 درصدی تولید خودرو، مردم برای خرید یک دستگاه خودرو باید مدت‌ها منتظر می‌ماندند و خودروهایی را که تحویل می‌گرفتند بعضاً دارای عیوب فنی بود. در آن زمان خودروسازان یکه‌تاز میدان بودند و مردم جز پرداخت پول هیچ حقی نداشتند. حتی زمانی که پای خودروها به تعمیرگاه‌ها کشیده می‌شد نبود قطعه، ارائه نکردن خدمات مناسب، طفره رفتن نمایندگی در تعویض قطعات و... از تبعات خرید خودرو داخلی بود. در آن زمان تحریم دلیلی بود برای توجیه این رفتارها، اما اکنون با رشد تولید و رفت و آمد شرکت‌های خارجی نگاه مردم به صنعت خودرو تغییر کرده است و آنها خریدار خودروهایی هستند که اگر قیمت آن بالا است لااقل در کیفیت و خدمات پس از فروش نسبت به خودروهای وارداتی برتری‌های متعددی داشته باشد.

از این رو وزارت صنعت و خودروسازان آستین بالا زدند تا برای پاسخ به خواسته بحق مردم جواب مثبت دهند، لذا در نیمه اول شهریورماه ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو تشکیل شد. در کنار این ستاد، خودروسازان هم دست به کار شدند و برای ارتقای کیفی و خدمات پس از فروش برنامه‌ریزی کردند. با تشکیل ستاد یاد شده تا پایان هفته جاری پرونده برنامه اجرایی کیفی‌سازی خودروهای داخلی بسته خواهد شد و پس از آن خودروسازان طبق برنامه کوتاه مدتی که وزارت صنعت ارائه خواهد کرد باید حرکت کنند. بر این اساس وزارت صنعت هم به صورت ماهانه پایش‌های لازم را انجام می‌دهد تا خودروسازان رویه گذشته خود را تکرار نکنند. آن‌طور که مسئولان وزارت صنعت می‌گویند این بار در نظارت بر کیفیت خودروهای تولید داخل جدی هستند و با خودروسازان مدارا نخواهند کرد.

جریمه سنگین خودروسازان متخلف

درهمین زمینه «امیرحسین قناتی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درگفت‌و‌گو با ما درباره اقداماتی که ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو از زمان تشکیل (نیمه اول شهریور) تاکنون انجام داده است گفت: هدف از تشکیل ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو برای برنامه‌ریزی کوتاه مدت به منظور افزایش سطح رضایت مشتریان و کاهش شکایت مردم است. از این رو به صورت متناوب جلسات تخصصی با حضور خودروسازان، استادان دانشگاه، قطعه سازان و مسئولان کیفیت برگزار شد تا ضمن احصای تمام ایرادهای صنعت خودرو، برای آن راهکارهای اجرایی تنظیم شود.

وی افزود: تا پایان هفته جاری جلسات تخصصی ستاد مذکور به پایان می‌رسد و پس از آن تکالیف شرکت‌های خودروسازی برای ارتقای کیفی محصول، خدمات پس از فروش و رضایت مردم ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ، خودروسازان دو ماه فرصت دارند برنامه‌های عنوان شده را اجرایی کنند.

قناتی متذکر شد: برنامه‌هایی که برای خودروسازان در حال تنظیم است سختگیرانه است، اما تمام آنها با توجه به شرایط خودروسازان و قطعه سازان قابلیت اجرا دارد. این برنامه ضمانت اجرا دارد و خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اگر به هر دلیلی خودروسازان برنامه‌ها را عملیاتی نکنند، مشمول جریمه مالی سنگین خواهند شد، همچنین در رتبه ‌بندی خودروسازان بشدت این امر تأثیر‌گذار است. بدین جهت شرکت‌های خودروسازی برای رضایت مردم و به حداقل رسیدن شکایت‌های مردم باید عزم خود را جزم کنند.

آغاز پایش خطوط تولید خودرو

همچنین «بیوک علیمرادلو» مشاور وزیر صنعت در امور خودرو نیز درباره برنامه کیفی‌سازی خودروها و رضایت مشتریان که در قالب ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو دیده شده است به خبرنگار ما گفت: جلسات متعددی برپا شده است تا برنامه‌های کوتاه مدت به گونه‌ای تنظیم شود که خودروسازان و قطعه سازان بتوانند آنها را اجرا کنند، لذا وزرات صنعت از نیمه اول شهریورماه به صورت متناوب وضعیت تولید خودروها را پایش می‌کند تا در مرحله نهایی خودرو بدون مشکل به دست مردم برسد.

وی افزود: نخستین نکته حائز اهمیت در برنامه ستاد تحول کیفی‌سازی صنعت خودرو، تحویل خودروهای سالم و بدون مشکل به مردم است. مردم نباید خودروهایی را تحویل بگیرند که در ماه اول سر از تعمیرگاه در بیاورد. وزارت صنعت با جدیت بحث نظارتی در خطوط تولید خودرو را بررسی می‌کند تا اینکه مردم به خواسته‌های بحق خود برسند.

علیمرادلو با بیان اینکه مشکلات خودروها متغیر است و به طور معمول بخش‌های متفاوتی دچار نقص می‌شود، تصریح کرد: اگر مشکلات خودروها تکراری بود با سرعت می‌توانستیم کیفی‌سازی را دنبال کنیم. اما به علت متغیر بودن این امر رفع کلی ایرادها زمانگیر است، اما این وعده را می‌دهیم که مردم بزودی خودروهایی را تحویل می‌گیرند که هیچ عیبی ندارد و از نظر کیفی در درجه بالایی قرار دارد. وی گفت: حدود یک هفته است که برنامه اجرایی با هدف نظارت بر خط نهایی تولید خودرو آغاز شده است و ناظران کیفی ارزشیابی و پایش لازم را انجام می‌دهند.

جلوگیری از عرضه خودرو معیوب

«مجتبی استاد رحیمی» معاون کیفیت گروه خودروسازی ایران خودرو نیز درباره ارتقای کیفیت محصولات و جلب رضایت مردم به خبرنگار «ایران» گفت: سال 94، سال ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو نامگذاری شده بود. بدین جهت برای رسیدن به هدف یاد شده تمام بخش‌ها برنامه کیفی خود را ارائه کردند و اکنون بر اساس آن خودرو تولید می‌شود. در راستای رسیدن به بهبود کیفی و آنچه که مردم از خودروسازان انتظار دارند نیمه اول شهریورماه ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو تشکیل شد. این ستاد می‌تواند به خودروسازان برای دستیابی به اهداف کیفی خود کمک کند.

وی افزود: یکی از چالش‌های خودروسازان برای رسیدن به اهداف منظور شده قوانین بود، براین اساس با حضور وزارت صنعت در قالب ستاد تحول، قوانین با سرعت بیشتری تصویب می‌شود و در بخش‌هایی که لازم است، قوانین زائد که مانع حرکتخودروسازان می‌شود، حذف خواهد شد.

معاون کیفیت ایران خودرو گفت: برای آنکه ازعرضه خودروهای معیوب به مردم جلوگیری شود چند اقدام عملیاتی صورت گرفته است. یکی از کارهای انجام شده حذف قطعه‌سازان بی‌کیفیت خودرو است که تولید کیفی ندارند. برهمین اساس تاکنون 20 قطعه ساز غیرکیفی را حذف و به جای آن قطعات با کیفیت را جایگزین کردیم. هر کدام از این قطعه سازان اگر بخواهند وارد جریان تولید خودرو شوند باید از ابتدا تأییدیه‌های لازم را بگیرند. این اتفاق درمورد 10 قطعه پرمصرف خودروها لحاظ شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از این پس نمره کیفیت قطعات خودرو در خرید آن اثرگذار است، تصریح کرد: اگرفاکتورهای کیفی رعایت نشود دیگر اجازه نخواهیم داد قطعات وارد خط تولید شود. مسأله دیگری که در شبکه خدمات پس از فروش درحال پیگیری است طرح تحول گارانتی است. در گذشته نمایندگی‌ها به علت سختگیری خودروسازان قطعات خودرو را تعویض نمی‌کردند، اما اکنون هیچ منعی برای نمایندگی‌ها وجود ندارد. همچنین نحوه گارانتی سیستم گیربکس تغییر یافته است. بدین ترتیب اگر تا 5 هزار کیلومتر گیربکس مشکل داشته باشد تعویض انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: کنترل خودرو توسط نمایندگی‌ها قبل از فروش از دیگر الزام‌هایی است که لحاظ شده است، لذا تمام سعی ما بر این است که قصوری صورت نگیرد.

پرداخت جریمه خواب خودرو در نمایندگی‌ها

ازسوی دیگر«فرزاد غزایی» معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا نیز درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره برنامه کوتاه مدت این مجموعه برای ارتقای سطح کیفی محصولات و اینکه رضایت مردم تأمین شود گفت: برای ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت متعددی تدوین شده است، اما در بخش کوتاه مدت و اینکه بتوان درخواست‌های مردم را پاسخ داد چند تصمیم مهم اتخاذ شده است، یک آنکه تأمین قطعات به صورت اضطراری برای مشتریان انجام می‌شود. دوم آنکه زمان توقف خودروها برای تعمیر در نمایندگی‌ها کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. سوم اینکه اگر نمایندگی نتواند مشکل فنی خودرو را حل کند تیم فنی سیار به محل اعزام می‌شود. وی افزود: پرداخت جریمه خواب خودرو در نمایندگی در زمان تعمیر، قطع همکاری با قطعه سازانی که قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از دیگر موضوعاتی است که طی هفته‌های اخیر اجرایی شده است. خودروسازان در جهت ارتقای مشتری مداری و پاسخگو بودن در حال حرکت هستند و در این زمینه هیچ غفلتی صورت نخواهد گرفت.

منبع خط برتر


نظرات

  • علی123456 علی123456 (30 شهریور 1394 ساعت 10:29)

    خوب این از راه کار شما در مورد کیفیت که تا چند ماه دیگه مشخص میشه چند مرده حلاجید!
    در مورد قیمت بالای خودروها چه برنامه ای دارید؟