1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. همکاری سایپا و کیا از سر گرفته می‌شود

همکاری سایپا و کیا از سر گرفته می‌شود

24 خرداد 1393
  • 0

بعد از سال‌ها کشمکش بر سر تولید کیا سراتو TD در سایپا، سر انجام این شرکت با نمایش این محصول در شیراز از نتیجه دادن مذاکرات با کیا خبر داد.

بعد از توقف تولید ریو در سایپا، این شرکت مذاکرات برای تولید نسل دوم سراتو را با کیا آغاز کرد. وجود تحریم ها، بی‌میلی کیا برای تولید محصول در ایران و ... موجب شد این خودرو در صف انتظار برای تولید در ایران باقی بماند. حدود سه سال از این ماجرا می گذرد و حالا سایپایی‌ها با نمایش این محصول در شیراز از به نتیجه رسیدن مذاکرات با کیا خبر می دهند.

دو نسخه 1.6 و 2.0 لیتری سراتو TD در حالی توسط سایپا در شیراز به نمایش گذاشته شده که کیا نزدیک به یک سال است که تولید آن را کنار گذاشته و نسل تازه آن را به کد YD روانه بازار می‌کند. در حال حاضر این محصول تنها در چین به تولید می رسد و کیا برای حفظ مشتریان این محصول تغییراتی در ظاهر این خودرو اعمال کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا، در گام نخست این محصول تنها به جعبه دنده دستی تولید خواهد شد و قیمت پایه 70 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است. هر چند می توان تولید دوباره محصولات کیا در ایران را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد، اما بهتر بود سایپایی ها از خواسته خود که تولید جدیدترین نسل سراتو بود، کوتاه نیامده و مذاکرات را به سمت تولید سراتو YD سوق می‌دادند.

با این حال می‌توان تولید نسل دوم سراتو را دریچه‌ای برای گسترش همکاری سایپا و کیا تلقی کرد و آن را شروعی برای تولید محصولات جدیدتر کیا در ایران دانست.




نظرات