1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آغاز بازگشت کرمان خودرو به روزهای خوب! هیوندای i20 جدید در راه است...

آغاز بازگشت کرمان خودرو به روزهای خوب! هیوندای i20 جدید در راه است...

5 دی 1395
  • 4

ترافیک عصرگاهی روز جمعه هیچ جذابیتی ندارد. ولی وقتی به ورودی پل سید خندان نزدیک شدم، تصویری دیدم که نشان از امید می داد. بیلبورد تبلیغاتی هیوندای i20 که روی پل عابر پیدا نصب شده است، شاید برای هر فرد رهگذری، تنها یک تصویر خودرو باشد. ولی تنها کمی دقت، حکایت از یک نکته مهم دارد. هیوندای i20 دیگر به صورت وارداتی به کشور نمی آید و این بار شرکت کرمان موتور آن را تولید و مونتاژ می کند. جالبتر این است که نسل جدید این خودرو در خط تولید کارخانه به دست کارگران ایرانی به جاده های کشور می آید. شاید برایتان جالب باشد که هیوندای i20 نسل جدید آنچنان وارد منطقه خاورمیانه نشده و در حال حاضر نسل قبلی این خودرو به فروش می رسد. ولی ایران به واسطه کرمان موتور، امروز شاهد مونتاژ جدیدترین نسل از این خودرو در خاک خود است.

 هیوندای I20 جدید به زودی توسط کرمان موتور به فروش می‌رسد

بعد از اینکه پسابرجام در ایران آغاز شد، شاهد عقد قراردادهای خودرویی جدیدی در ایران بودیم. قراردادهایی که اکثرا از حضور برندهای جدید برای تولید، مونتاژ و صادارات از ایران، برنامه ای را به تصویر می کشیدند. پژو، سیتروئن، رنو و… شرکت هایی بودند که جو خبری بسیاری با آن ها بود و همیشه موافقان و مخالفانشان از حضورشان در ایران صحبت می کردند. آنقدر این بررسی ها تخصصی شده بود که گویا یادمان رفت ایران، تنها دو خودروسازی ندارد و خودروسازی دنیا هم به چند برند اروپایی ختم نمی شود! حال که خودروسازان دولتی خبر از ورود محصولات جدیدشان می دهند و گاهی با برخی ترفندها، بازار را به نفع خود نگه می دارند، شاهد آن هستیم که یک خودروساز خصوصی در قلب کویر کرمان، زودتر از همه به دستاورد رسیده است و برخی شنیده ها حاکی از آن است که سال ۹۵ با حضور خودروهای جدید مونتاژی کرمان موتور به پایان می رسد.

بر خلاف خودروسازان دولتی، امروز بخش خصوصی در سکوت خبری نتایج خوبی را کسب کرده است. از مونتاژ هیوندای در کرمان گرفته تا برنامه مونتاژ خودروهای فولکس واگن در خط تولید شهریار. حال با توجه به بیلبوردهای شرکت کرمان موتور در سطح شهر تهران، می توان فهمید که اولین هاچبک جدید مونتاژی، از کرمان موتور به خیابان های کشور می آید. شرکتی که در سال های تحریم بقای خودرو را با خودروسازان چینی ادامه داد و تا حدی توانست نظر بازار را به سمت خود بکشاند. حال با گذشت زمان، دوباره حس خوب اصالت و کیفیت به خطوط تولید کرمان موتور باز می گردد. هیوندای i20 به عنوان یک هاچبک در بازار جهانی شناخته می شود. این خودرو از نظر طراحی و کیفیت در سطح خوبی قرار دارد و به احتمال زیاد با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کشور می شود.

هیوندای i20 در نسل فعلی با مدل ۲۰۱۵ به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه می شود که قیمتی بیش از ۸۲ میلیون تومان را دارد و به موتور ۱٫۴ لیتری و گیربکس چهار دنده اتوماتیک مجهز است. در بازار جهانی، i20 جدید پیشرانه معروف ۱٫۲۵ لیتری را دارد که ۸۳ اسب بخار قدرت تولید می کند و می تواند به گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک متصل شود. البته هنوز به صورت قطعی اعلام نشده که کرمان موتور، i20 را با کدام پیشرانه به بازار ایران عرضه می کند. از ویژگی های نسخه فول نسل جدید i20، می توان به شش کیسه هوا، سانروف، سنسور نور و باران، تودوزی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو و فرمان، استارت دکمه ای، کروزکنترل، مانیتور، دوربین و سنسور عقب، بلوتوث و… اشاره کرد. از موفقیت های قرار کرمان موتور و هیوندای، می توان به مونتاژ به روز ترین خودروهای این کمپانی مطرح کره ای اشاره کرد.

اما i20 به احتمال قوی قیمتی کمتر از ۹۰ میلیون تومان را دارد و باز هم نوع قیمت گذاری ها به سبکی است که عموم مردم جامعه از داشتن خودرویی با کیفیت جا می مانند. ولی باز هم حضور قطب های قوی خودروسازی جهانی در ایران می تواند چشم انداز خوبی را تداعی کند. هیوندای i20 نسل جدید امروز رقیب خودروهایی چون پژو ۲۰۸، میتسوبیشی میراژ و نیسان میکرا می شود که با توجه به برخی ویژگی ها می توانیم از انتهای امسال شاهد رقابت خودروسازی داخلی با واردکنندگان باشیم. احتمال داده می شود که کرمان موتور، هیوندای i20 را در نمایشگاه خودرو کرمان در این هفته رونمایی کند. همچنین برخی شنیده ها حاکی از آن است که هیوندای توسان،i10 و النترا هم در نسل های جدید برای مونتاژ به کرمان موتور می آیند.

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات

  • مجید مجید (5 دی 1395 ساعت 23:55)

    خودرو سازهای ما بقدری دانش فنی بالایی دارن که اگر دست به مونتاژ بوگاتی بزنن میتونن تبدیلش کنن به سمند یا تیبا2!!!!!!

    امیر امیر (6 دی 1395 ساعت 09:18)


    جالب بود

  • محمود محمود (5 دی 1395 ساعت 20:33)

    قیمتش خیلی بالاست حدود 88 میلیون بهتره ماشین های زیر 50 میلیون بیارن

  • ناشناس ناشناس (5 دی 1395 ساعت 09:01)

    چه فایده! انقدر گرون می دن که هیچ کسی نتونه بخره! تازه قطعا نصف بیشتر آپشن هاش رو هم می زنن!