1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. قیمت حدودی خودرو دنا اعلام شد | اخبار مهم از ایران خودرو

قیمت حدودی خودرو دنا اعلام شد | اخبار مهم از ایران خودرو

23 مهر 1393
  • 18

هاشم یکه‌زارع در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه خودروی تبریز، درباره واردات خودروهای رنو به صورت CBU، اظهار کرد: من همواره با واردات خودروی CBU یا هر کالای آماده دیگری مخالف بودم زیرا به معنای اشتغال برای کارگران خارجی است.

وی با بیان این‌که در ایران خودرو اصلا به دنبال واردات خودرو به صورت CBU نیستیم، خاطرنشان کرد: در مورد محصولات رنو نیز تعداد محدودی از این خودروها به صورت CBU وارد خواهد شد تا در فاصله یک ساله مورد نیاز برای تولید، وضعیت این خودروها در بازار ایران سنجیده شود.

یکه‌زارع ادامه داد: ‌محصولاتی مانند کلیو نیز وارد خط تولید ما خواهند شد و اگر شرکتی موافقت خود را برای سرمایه‌گذاری و تولید در ایران اعلام نکند با آن شرکت همکاری نخواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه تولید خودروهایی مانند کپچر نیز با رنو مذاکرات صورت گرفته که منوط به آن است که مذاکرات 1+5 به سرانجام برسد. با این حال هدف ما تولید خودرو در ایران است نه CKD کاری. به‌گونه‌ای که با رنو شرط کرده‌ایم که این خودروها نباید توسط هیچ شرکت دیگری وارد ایران شود.

قرارداد تندر 90 نقاط ضعف زیادی داشت


مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی درباره کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، اظهار کرد: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سال‌ها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هم‌اکنون تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو می‌تواند 206 را بدون پژو داخلی سازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.

یکه‌زارع افزود: در آن زمان معتقد بودم که یکی از اشتباهات بزرگ در این قرارداد این بود که ایران خودرو یک شریک فرانسوی به نام پژو داشت و باید شریک بزرگ دیگری از یک کشور دیگر برای آن انتخاب می‌شد زیرا مشخص بود در صورت بروز شرایطی مثل تحریم، این شرکت‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند در حالی که اگر مثلا شریک جدید به جای رنو، یک شرکت آلمانی بود ممکن بود اتفاق دیگری به دلیل فرآیند رقابت رخ دهد.

رنو یک یورو نیز در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است

وی با بیان این‌که برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است، تصریح کرد: اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه درباره سیاست‌های این شرکت در زمینه همکاری با شرکت‌های چینی، اظهار کرد: شرکت‌های چینی نمی‌توانند راهگشای صنعت خودروی ایران به عنوان یک شریک تجاری باشند و معتقدیم شرکت‌های داخلی که به سمت چینی‌ها رفته‌اند در نهایت به فول CKD کاری خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: قوای محرکه خودروهای چینی که در ایران خودرو تولید خواهد شد همان قوای محرکه پژو است و بعدا نیز می‌تواند اتفاقات دیگری در این حوزه رخ دهد که ما برنده باشیم. با این حال ارزیابی ما این است که حداقل تا پنج شش سال آینده خودروسازان چینی نمی‌توانند شریک خوبی برای ما باشند.

حداکثر 10 درصد محصولات چینی خواهد بود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: ‌در نهایت سیاست‌های کاری ما به‌گونه‌ای است که حداکثر 10 درصد سبد محصولات به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت و مابقی مربوط به برندهای خودمان و سایر خودروسازان خارجی خواهد بود.

ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد

یکه‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ممکن است شریک جدید ایران خودرو یک شرکت آمریکایی باشد؟ اظهار کرد: بله، ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد چه اشکالی دارد؟ اگر شرایط فراهم شود.

وی در رابطه با خودروی هایما، اظهار کرد: هایما جزو فعالیت‌هایی است که قبلا در ایران خودرو شروع شده بود و در سال آینده در ایران خودرو خراسان خط تولید آن آغاز به کار خواهد کرد.

قیمت محصولات دانگ فنگ کمتر از 50 میلیون تومان است

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که دو مدل خودروی مربوط به شرکت دانگ فنگ در سال 1394 در ایران خودرو به تولید خواهند رسید، تصریح کرد: قیمت محصولات دانگ فنگ کمتر از 50 میلیون تومان خواهد بود. البته قیمت رنو کپچر بالاتر از این میزان است.

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در رابطه با دلیل تاخیر در عرضه خودروی دنا، اظهار کرد: از زمانی که به ایران خودرو آمدم اقدامات لازم برای عرضه دنا را دنبال کردیم به‌گونه‌ای که شماره‌گذاری این خودرو هم‌اکنون در حال انجام بوده و ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد.

دنا اتومات، 52 تا 53 میلیون تومان

وی ادامه داد: ورژن دوم این خودرو نیز ظرف شش هفت ماه آینده عرضه خواهد شد. نکته مهم آن است که قیمت این خودرو کمتر از 50 میلیون تومان و قیمت مدل گیربکس اتوماتیک آن نیز حدود 52 تا 53 میلیون تومان خواهد بود و خودروهای مشابه چینی حداقل 15 میلیون تومان گران‌تر از دنا بوده و نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

یکه‌زارع در رابطه با برنامه این شرکت برای تامین گیربکس اتوماتیک دنا، اظهار کرد: ایران خودرو و سایپا به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و تولید سالانه 600 هزار گیربکس اتوماتیک هستند البته در ابتدا گیربکس اتوماتیک مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.

پژو و رنو اذیتمان می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر دنا با گیربکس اتومات با قیمت حدود 52 تا 53 میلیون تومان عرضه شود، بازار تندر 90 اتوماتیک را خراب کرد، اظهار کرد:‌ هم‌اکنون نیز روزانه بیشتر از 50 دستگاه تندر 90 در ایران خودرو و پارس خودرو تولید نمی‌شود که تیراژ قابل توجهی نیز نیست. بنابراین اگر قرار باشد بین تندر 90 و دنا انتخاب کنیم، مطمئنا دنا را انتخاب خواهیم کرد و حذف تندر 90 اشکالی نخواهد داشت.

یکه‌زارع افزود: نکته مهم آن است که هم رنو و هم پژو با دو شیوه مختلف اذیتمان می‌کنند. البته پژو مستقیم‌تر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکت‌های خارجی، جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی شدن مذاکرات با پژو، اظهار کرد: پژو شریک قدیمی ایران خودرو است. با شرکت‌های دیگری نیز مذاکره کرد‌ه‌ایم که البته نمی‌توان جزییات آن را اعلام کرد زیرا اثر منفی بر مذاکرات می‌گذارد.

پژو پذیرفته در ایران سرمایه‌گذاری کند

یکه‌زارع ادامه داد: مهم آن است که برخوردی که پژو در روز اول در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در ایران داشت منفی بود اما هم‌اکنون این موضوع تمام شده است و رییس پژو بیانیه‌ای داده که این کار را انجام خواهیم داد.

وی افزود: 95 درصد مذاکرات با پژو تمام شده است و اگر در زمینه پنج درصد باقی مانده نیز به توافق برسیم، به محض فراهم شدن شرایط قرارداد امضا خواهد شد.

فروش تنها 30 هزار خودروی برقی در سال گذشته در اروپا

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در رابطه با برنامه‌های این شرکت برای تولید خودروی برقی اظهار کرد: تمام خودروهای برقی که در اروپا در سال قبل فروخته شد بیشتر از 30 هزار دستگاه نبوده است و برنامه‌های امسال فروش 50 هزار دستگاه است.

وی با بیان این‌که حداقل پنج تا شش سال زمان برای فراهم شدن زیرساخت‌های عرضه خودروهای برقی در ایران لازم است، خاطرنشان کرد: خودروهای برقی گران است و برای عرضه آن نیاز است که مانند همه جای دنیا دولت سوبسید لازم را به خریداران بدهد.

یکه‌زارع افزود: خودروی لیف نیسان در انگلستان 28 هزار پوند فروخته می‌شود که 15 هزار پوند را مصرف‌کننده و 13 هزار پوند را دولت به صورت سوبسید پرداخت می‌کند. ایران خودرو در فاز اول خودروی هیبریدی را تولید خواهد کرد که تا سرعت حدود 60 کیلومتر با برق و از 60 کیلومتر به بعد با سوخت بنزین یا دیزل حرکت می‌کند. زمان عرضه آن حدود سه سال آینده خواهد بود و پس از آن در زمینه تولید خودروی برقی کار خواهد شد که حدود پنج سال زمان خواهد برد.

پلت‌فرم ایران خودرو ارتباطی با چینی‌ها ندارد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در رابطه با وضعیت تولید پلت‌فرم‌های این شرکت، اظهار کرد: پلت‌فرم‌های ما داخلی بوده و ارتباطی با چینی‌ها ندارد. یک پلت‌فرم که در کلاس C و B است تا دو سه ماه آینده تکمیل خواهد شد. یک پلت‌فرم در کلاس C و D نیز حدود دو سال آینده کامل شده و به صورت SUV و سدان عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که سال گذشته همین موقع سهم بازار ایران خودرو کمتر از 40 درصد بود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 54 درصد بازار خودروی ایران متعلق به ایران خودرو است و به دنبال افزایش این سهم به 60 درصد سهم بازار هستیم. این به معنای آن است که در سال 1404 از سه میلیون دستگاه خودروی تولیدی در ایران، یک میلیون و 800 هزار دستگاه باید در ایران خودرو تولید شود.

اظهارات خودرویی نعمت‌زاده به دلیل تعصب به صنعت است

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در رابطه با قیمت خودرو و اظهارات نعمت‌زاده در این زمینه، اظهار کرد: اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو اظهارنظری می‌کند از روی تعصب به تولید و صنعت است وگرنه همه می‌دانند که قیمت خودرو ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و طبق اعلام وزیر، نمایندگان مجلس باید موضوع قیمت خودرو را در شورای رقابت پیگیری کنند.

وی ادامه داد: قیمت خودرو چیزی نیست که بگوییم کم می‌کنیم زیرا باید میزان رشد قیمت آن با رشد قیمت دیگر اقلام مقایسه شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی نمایندگان مجلس قیمت‌های کمتری را در زمینه نرخ قطعات خریداری شده توسط خودروسازان اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: شاید آن‌ها قطعات را از جایی قیمت گرفته‌اند که قبلا چیزی دیگری را می‌خریدند. به هر حال قیمت‌ها و هزینه‌های اعلامی ما مستدل و با مستندات است.

با وجود تحریم هم خودروساز می‌شویم


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تاثیرات تحریم بر صنعت خودروی ایران، اظهار کرد: حتی اگر تحریم نیز ادامه یابد مطمئن باشید هیچ کاهشی در تیراژ تولیدات نخواهیم داشت به‌گونه‌ای که برنامه تولید امسال 600 هزار دستگاه بوده و سال آینده نیز بیشتر از این میزان تولید خواهیم کرد و اگر مذاکرات 1+5 به نتیجه برسد به این میزان اضافه خواهد شد.

یکه‌زارع با بیان این‌که در مواردی برخی دوستان در خودروسازان مختلف اظهار می‌کنند که ما خودکفا شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در دنیا نیز حدود 50 تا 60 درصد قطعات را خودشان می‌سازنند و مابقی را از منابع ارزان‌تر تامین می‌کنند. در ایران خودرو نیز حدود 70 درصد در تامین قطعات خودکفا شده‌ایم.

شکست مذاکرات به معنای رفتن به سمت چینی‌ها نیست

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا شکست مذاکرات با 1+5 به معنای رفتن به سوی خودروسازان چینی است؟ اظهار کرد: استراتژی ما این است که حداکثر 10 درصد سبد محصولاتمان چینی باشد. ما در ایران خودرو به سمت تولید خودروهای چینی به آن معنا نخواهیم رفت البته می‌توان از برخی جنبه‌های مثبت شرکت‌های چینی استفاده کرد اما این که اتکا کنیم به صنعت خودروی چین، با شکست مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: همان گونه که قبلا اعلام کرده‌ایم ما قرار است خودروساز شویم بنابراین حتی اگر تحریم نیز ادامه داشته باشد، از نظر ما این اتفاق خواهد افتاد. در این زمینه با یکی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید قوای محرکه و گیربکس به توافق رسیده‌ایم.



نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 01:40)

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو میگه ‌در نهایت سیاست‌های کاری ما به‌گونه‌ای است که حداکثر 10 درصد سبد محصولات به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت و مابقی مربوط به برندهای خودمان و سایر خودروسازان خارجی خواهد بود.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 01:40)

    از زمانیکه آقای یکه زارع به ایران خودرو آمده اقدامات لازم برای عرضه دنا را دنبال کرده ، به‌گونه‌ای که شماره‌گذاری این خودرو هم‌اکنون در حال انجام بوده و ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد.

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (28 مهر 1393 ساعت 00:33)

    من چینیارو به این ال 90 و 206 و سمند و رانا و نو رسیده عزیزمون دنا رو بیشتر ترجیح میدم......والا..

  • یاسین جی تی یاسین جی تی (26 مهر 1393 ساعت 01:52)

    به خدا که تو رنج چهل تا پنجاه تومن هیچ ماشینی بهتر از ال 90 نیست ...وایسین دنا بیاد میبینین نه موتورش نه ایمنیش هیچیش به پا ال 90 نمیرسه ...باور کنین

  • هات درایور هات درایور (25 مهر 1393 ساعت 11:36)

    چقدر محدودیم.....

  • بی ام و  ایکس بی ام و ایکس (24 مهر 1393 ساعت 22:35)

    پژو پارس از این بهتره !
    سمند دماغ عملی هس دیگه!
    و گرونه 40 تومنم واسه این گرون هس!!

  • امین کردآبادی امین کردآبادی (24 مهر 1393 ساعت 19:55)

    نمیدونم اسم این کارو میشه پیشرفت گذاشت یانه؟

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (24 مهر 1393 ساعت 17:50)

    تا اینجا از بقیه محصولات ایران خودرو بهتره. اگر در مقایسه با رقبای خارجی آشغال حساب میشه.

  • ژرمن ژرمن (24 مهر 1393 ساعت 14:58)

    ارگونومی کم نظیر با موتوری قدرتمند !!!
    جدید ترین لطیفه از یک کمپانی محبوب ایرانی

  • اسحاق اسحاق (24 مهر 1393 ساعت 09:29)

    تو ایران خودرو و سایپا که داشتن ضبط صوتی جز آپشن معرفی می شه کپسول آتش نشانی که جای خود دارد.
    کسی که دستش به دهنش برسه این خودروها رو انتخاب نمیکنه اونیم که نداره با 20 تومان پراید حال میکنه

  • علی فلاحت علی فلاحت (24 مهر 1393 ساعت 08:26)

    قیمت 50 واسه سمندی که چراغ جلو و عقبش عوض شده ؟؟؟؟واقعا خیلی رو دارید شما
    بچه ها یه سوال کسی می دونه چه مدل گیربکس بدبخت اتوماتیکی رو این نصب می شه؟؟؟؟

  • محمدماجد محمدماجد (24 مهر 1393 ساعت 07:37)

    اگر سایپا این محصول رو زده بود قیمتشو میکرد 80میلیون

  • یوونتوس یوونتوس (23 مهر 1393 ساعت 23:33)

    با اینکه بعنوان خودروی داخلی حتما ضعف های زیادی داره ولی حس میکنم میتونه حداقل به اندازه سمند موفق باشه.

  • سرشار توربو سرشار توربو (23 مهر 1393 ساعت 21:28)

    سمند که این شکلی بشه قیمتش هم فرق میکنه

  • پسرتنها پسرتنها (23 مهر 1393 ساعت 20:19)

    رفتن سمند
    405 رو قاطی کردن چهارتا چکش کپی کاری زدن روش 50 تومن شیرییین نقد

  • آفرین آفرین (23 مهر 1393 ساعت 16:12)

    این هم مانند مسایل دیگر هروقتکه وارد بازار شد قیمت را خارج ازچارچوب تعیین می کنندو طبق معمول هم صف خریداران

  • دوج چلنجر دوج چلنجر (23 مهر 1393 ساعت 15:05)

    البته قیمت بدون اپشن ...... با اپشن های مثل کپسول اتش نشانی و..... 6-7 تومن بیشتر میشه!!!!!

    ام اچ بی ام اچ بی (24 مهر 1393 ساعت 09:46)

    واقعا نمی ارزه به نظرم تو این رنج ال90 خیلی سرتره