1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. افزایش قیمت خودروهای فول CKD بزودی در ایران

افزایش قیمت خودروهای فول CKD بزودی در ایران

25 شهریور 1397
  • 4

با توجه به نرخ ارز و واردات قطعات منفصله (سی.کی.دی) با ارز بازار ثانویه، هزینه تولید خودروسازان CKD کار تقریبا دو برابر شده و طبعا باید این مساله در قیمت های جدید شرکتها نیز لحاظ شود.

افزایش قیمت خودروهای فول CKD بزودی در ایران


پس از افزایش نرخ دلار و لزوم استفاده خودروسازان داخلی و مونتاژی از ارز بازار ثانویه نگرانی های زیادی در خصوص هزینه تولید و قیمت در بخش خودروهای داخلی و مونتاژی ایجاد شد.

از آن جا که وابستگی ارزی خودروهای مونتاژی که عمدتا به صورت سی.کی.دی وارد می شود بالاست به طور قطع با نوسانات ارزی اخیر و واردات با ارز بازار ثانویه، قیمت این خودروها نیز دستخوش تغییرات شده و بالطبع نمی توان انتظار قیمت های قبلی را داشت و این شرکتها ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خواهند بود.

البته در جریان افزایش قیمت خودروها نکته ای که همچنان با ابهام روبروست مجوز افزایش قیمت خودروهای با درصد کم ساخت داخل و عمدتا مونتاژی است چرا که شورای رقابت مدت‌هاست تعیین قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بالای 45 میلیون تومان را وانهاده و آن را به خودروسازان واگذار کرده است.

هر چند دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز معتقد است با توجه به انتظار به حق شرکتهای مونتاژکار در افزایش قیمت، هم اکنون سازمان حمایت در حال بررسی قیمت این خودروها و مجوز افزایش در این حوزه از خودروهای داخلی است.

احمد نعمت بخش با وجود اعلام این مطلب، عنوان می کند: البته خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی به دلیل اینکه قیمت آنها بیش از 45 میلیون تومان است مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شود هر چند بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شرکتهایی که از ارز نیمایی استفاده می کنند به شرط عدم وجود بازار انحصاری در کالای تولیدی می توانند بر اساس فرمول سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قیمت کالای خود را تعیین و در سامانه 124 سازمان مذکور ثبت و به فروش برسانند.

به گفته وی، خودروهای فول سی.کی.دی و عمدتا مونتاژی به دلیل اینکه قیمت آنها بیش از 45 میلیون تومان است مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند اما به دلیل درصد کم ساخت داخل و ارزبری بیشتر مسلما اثر پذیری نرخ ارز بر این خودروها بیشتر خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص احتمال افزایش قیمت خودروهای با ارزبری بالا و فول سی کی دی گفت: هر چند بسیاری از شرکتهای فول سی کی دی کار که از ارز 4200 استفاده کردند با توجه به تعهداتی که داشتند محصولات را با قیمت های ثابت گذشته و با ارز 4200 تومانی عرضه می کنند اما امروز با توجه به نرخ ارز و واردات قطعات منفصله ( سی کی دی ) با ارز بازار ثانویه، هزینه های تولید آنها تقریبا دو برابر شده و طبعا باید این مساله در قیمت های جدید شرکتها در آینده نیز لحاظ شود.

نعمت بخش، همچنین در خصوص خودروهای با ارزبری کمتر نیز عنوان کرد: البته سایر خودروهای داخلی نیز با وجود ارزبری کمتر اما افزایش حدود 80 درصدی قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و سایر نهاده های تولیدی را تجربه کردند که بالطبع این خودروها نیز باید افزایش قیمت داشته باشند .

وی در پایان با توجه به برخی تخلفات در خصوص قیمت و اعتراض خریداران خاطرنشان کرد: در صورتی که خریدارانی از گران فروشی برخی از شرکتها شکایت داشته باشند سازمان حمایت ورود کرده و در این زمینه با شرکتها برخورد خواهد کرد.



نظرات

  • ارش ارش (29 شهریور 1397 ساعت 01:07)

    بابا یکی جلوی ایناروبگیره باهزارامید mvm ثبت نام کردم ۹۶تومن بودالان میخوام تحویل بگیرم شده۱۵۰تومن چیکارکنیم چراهیچ ارگانی جلوی اینارونمیگیره اخهههههههههه

  • محمد محمد (27 شهریور 1397 ساعت 08:29)

    اخه یعنی چی؟!؟!
    مدیران خودرو یه دفعه قیمتاشو 55 درصد!!! زیاد کرده....
    با مجوز کی ؟ چرا هیچ ارگانی صداش در نمیاد؟
    تیگو 5 از 128200 رسیده به 198800!!!
    71 میلیون افزایش قیمت!!!

  • ایلیا ایلیا (26 شهریور 1397 ساعت 08:07)

    عجب بخور بخوریه تو این مملکت!

  • علی علی (25 شهریور 1397 ساعت 14:45)

    این یعنی اینکه سوزوکی گرند ویتارا نزدیک ۳۸۰ قیمت میخوره