1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. وزارت اقتصاد و صنعت، عاملان اصلی کاهش تولید صنعت خودرو

وزارت اقتصاد و صنعت، عاملان اصلی کاهش تولید صنعت خودرو

24 شهریور 1397
  • 1

در جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به‌طور میانگین ۳۸درصد کاهش یافته است

وزارت اقتصاد و صنعت، عاملان اصلی کاهش تولید صنعت خودرو



تولید خودروسازان کشور در سومین ماه پی‌درپی از سال جاری در حالی کاهش پیدا می‌کند که مدیران‌عامل خودروساز از ادامه تولید خودرو و عدم کاهش طی چند ماه اخیر صحبت کرده بودند.

کاهش تولید خودروسازان در حالی اوج می‌گیرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت و البته معاونانش از افزایش تیراژ در سال جاری و شکستن رکورد تولید در کشور خبر داده بودند.

در جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به‌طور میانگین ۳۸درصد کاهش یافته است. افت تولید از خرداد ماه روند کاهشی پیدا کرده و در این ماه 19درصد کاهش تولید وجود داشته واین رقم در تیرماه به بیش از 23درصد کاهش تولید رسیده است. حالا در مرداد با جهش فراوان به 38 درصد رسیده و احتمالا تا پایان شهریور ماه به 50درصد خواهد رسید. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۴هزارو۳۷۰دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۹هزارو۴۵۰دستگاه رسید. همچنین در مرداد ماه امسال تولید انواع سواری با افت ۳۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۵هزارو۶۸۰دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۸۳هزارو۷۸۷دستگاه کاهش پیدا کرده است.

در مجموع در ۵ماهه نخست امسال تولید انواع خودرو با افت ۹.۵درصدی همراه بوده و از ۵۸۰هزارو۷۸۳دستگاه در ۵ماهه نخست سال گذشته به ۵۲۵هزارو۵۸۶دستگاه خودرو کاهش یافته است. این درحالی است که منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل ایدرو از افزایش تولید خودرو با اجرای بسته جدید ارزی بانک مرکزی خبر داده بود. مشخص نیست این بسته ارزی تاکنون اجرا شده یا خیر و به‌طور کلی بسته جدید ارزی چه تغییری در تولید خواهد داد که کاهش تولید چند ماه اخیر را جبران کند.

معظمی می‌گوید: «آثار مثبت بسته بانک مرکزی در آینده نزدیک در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد. با بسته جدید بانک مرکزی عرضه خودرو بیشتر خواهد شد. دغدغه تولیدکنندگان و واردکنندگان از بین خواهد رفت. اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه خیلی زیاد است. با بسته جدید بانک مرکزی قیمت بازار سیاه خودرو حتما کاهش پیدا خواهد کرد و مردم خودرو ارزان‌تری می‌خرند. البته قیمت تمام‌شده تولید خودرو اندکی افزایش خواهد یافت ولی بازار سیاه از بین می‌رود.»

پیش‌فروش خودرو ازسوی خودروسازان در سال‌جاری ادامه داشته و سایپا در روزهای اخیر حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش کرده و قرار است این خودروها را تا آذر ماه به مشتریان تحویل دهد. ایران‌خودرو نیز طی هفته آینده ۴۰هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش خواهد کرد. قرار است ایران‌خودرو نیز اواخر پاییز و زمستان سال جاری خودروهایی را که پیش‌فروش خواهد کرد تحویل دهد.

به این موارد باید تعهدات قبلی خودروسازان را نیز اضافه کرد که هنوز تحویل مشتریان نشده است. به بسیاری از افرادی که قرار بوده خودروهایشان را مرداد تحویل بگیرند، وعده مهر و آبان داده شده است. تولید خودرو در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که خودروسازان به سختی خواهند توانست تعهدات قبلی خود را تامین کنند.

یکی از عمده‌ترین دلایلی که خودروسازان را به این وضع کشانده است، سیاست‌های اشتباه و مکرر وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی صنعت و البته دومین صنعت بزرگ کشورمان است.

سیاست‌های اشتباهی که چون خودروسازان زیر تیغ دولت و وزارت صنعت هستند نمی‌توانند از آن انتقاد کنند. به هرحال تصمیمات ناصحیح اتخاذ شده در چند ماه گذشته و عدم ثبات قوانین در این مدت باعث شده تا هم خودروساز و هم قطعه‌ساز متحمل فشار بسیاری شوند.

به‌نظر می‌رسد پیش از اینکه تحریم‌ها بر صنعت خودرو اثرگذار باشد، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های اشتباه اثرگذار بوده و باعث کاهش تولید خودرو شده است. کاهش تولیدی که به دلیل عدم ترخیص مواداولیه وقطعات نیمه‌ساخته برای قطعه‌سازان و عدم ترخیص برخی قطعات برای خودروسازان بوده است. پرداخت یا عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای قطعات و عدم هماهنگی وزارت صمت و اقتصاد در چند ماه گذشته بسیاری صنایع از جمله صنعت خودرو را به ورطه کاهش تولید کشانده است.

با ادامه روند کاهش تولید خودرو نه تنها قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه خودروسازان به رکورد تولید سال گذشته هم دست پیدا نخواهند کرد. به این ترتیب در صورتی که خودروسازان نتوانند به روال طبیعی تولید محصولاتشان بازگردند در ماه‌های آینده باز هم شاهد افزایش فاصله بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار خواهیم بود.



نظرات

  • بی نام بی نام (24 شهریور 1397 ساعت 13:52)

    داریم به دوران دزدی و دروغگویی و شرابخواری نزدیک میشیم...
    چه بسا وارد شدیم...