1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تایید واردات قطعات بی‌کیفیت چینی

تایید واردات قطعات بی‌کیفیت چینی

29 فروردین 1396
  • 0

مافیایی در صنعت خودروسازی کشور شکل گرفته که با واردات قطعات بی‌کیفیت چینی و تحویل ‌آن به خودروسازن برای تولید خودروهای داخلی، تیشه بر ریشه ایمنی و رفاه شهروندان می‌زند.

 تایید واردات قطعات بی‌کیفیت چینی

مدت زمان زیادی است که برخی فعالان صنعت قطعه‌سازی و برخی افراد مرتبط با صنعت خودرو به صورت غیر رسمی برخی قطعه‌سازان بعضا بزرگ داخلی را به واردات قطعات بی‌کیفیت چینی و تحویل این قطعات به عنوان تولید داخل به خودروسازان، متهم می‌کنند.

با این حال تاکنون خودروسازان واکنش رسمی و صریحی در این باره نداشته و این موضوع را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز علی‌رغم مسوولیت قانونی در این زمینه موضع‌گیری رسمی و صریحی در این رابطه نداشته‌اند.

در این شرایط اخیرا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از خودروسازان، موضوع واردات قطعات بی‌کیفیت چینی از سوی برخی قطعه‌سازان داخلی و تحویل آن به عنوان قطعه تولید داخل به شرکتهای خودروسازی را تایید کرده است.

در این رابطه حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا از برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و قطعه‌سازان برای بررسی گلایه‌های دو طرف از یکدیگر خبر داده و در بیان جزئیات این جلسه اظهار کرده است:" قطعه‌سازان معتقدند خودروسازان به عنوان آقابالاسر عمل می‌کنند و در مقابل خودروسازان نیز معتقدند قطعات بی‌کیفیت چینی توسط قطعه‌سازان در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی به خودروسازان فروخته می‌شود"!

این اظهارات صریح‌ترین و شفاف‌ترین موضع‌گیری رسمی (هر چند غیر علنی) خودروسازان برای تایید وجود جریانی مافیایی در صنعت خودرو و قطعه است که با جعل عنوان تولید داخل و قطعه‌سازی، رفاه و ایمنی شهروندان را وجه‌المصالحه سودجویی و ثروت‌اندوزی خود قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد در این شرایط بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر به این موضوع ورود کرده و بررسی و اعلام کند که تحت تاثیر کدام مشکلات و سوءمدیریت‌ها، برخی قطعه‌سازان داخلی با واردات قطعات بی‌کیفیت چینی به کشور تیشه بر ریشه کیفیت خودروهای داخلی و حقوق مصرف‌کنندگان می‌زنند.

علاوه بر آن مشخص نیست که مسوولان شرکت‌های خودروسازی که در یک جلسه رسمی با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به موضوع واردات قطعات بی‌کیفیت چینی از سوی برخی قطعه‌سازان داخلی اعتراف و اعتراض کرده‌اند، چرا حاضر نیستند این موضوع را به صورت علنی اعلام کنند و فراتر از آن چرا با این قطعه‌ساز نماها برخورد نکرده‌اند و اگر کرده‌اند نتیجه آن چه بوده است.

سودجویی و ثروت‌اندوزی برخی قطعه‌ساز نماهای داخلی از ناحیه واردات قطعات بی‌کیفیت چینی در حالی است که قشر بزرگ مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت برخی خودروهای داخلی ناراضی هستند و با این حال به دلیل پایین بودن قدرت خرید چاره‌ای جز خرید و استفاده از این محصولات ندارند.

در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا دلیل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی وارداتی از سوی همین قطعه‌ساز نماهای داخلی برای تولید این خودروها است!؟

منبع : ایسنا



نظرات