1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. امضای تفاهم نامه ایران خودرو و دانشگاه ها برای تولید خودروی الکتریکی و هیبریدی

امضای تفاهم نامه ایران خودرو و دانشگاه ها برای تولید خودروی الکتریکی و هیبریدی

2 تیر 1394
  • 1

 امضای تفاهم نامه ایران خودرو و دانشگاه ها برای تولید خودروی الکتریکی و هیبریدی

موضوع تفاهم نامه های منعقد شده، همکاری بین ایران خودرو و دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر برای طراحی، نمونه سازی، تست و ساخت خودروهای الکتریکی و فول هیبرید در راستای دستیابی به تولید انبوه و کسب دانش فنی طراحی و تولید آن است.

براساس این تفاهم نامه ها مراحل طراحی و تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی در سه فاز «تدوین مشخصات فنی و اقتصادی»، «طراحی و نمونه سازی خودرو» و «برنامه ریزی و نهایی سازی دانش فنی ساخت و تولید در مقیاس صنعتی» صورت خواهد گرفت.

در مراسم امضای این تفام نامه مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه تیراژ تولید در این شرکت در سال۹۳ نسبت به سال ۹۲ هفتاد درصد رشد داشته است اظهار کرد:ایران خودرو چهار موضوع کیفیت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول را در صدر فعالیت های خود قرار داده و به همین منظور پروژه های مختلفی را تعریف کرده که در حال اجرا است.

مهندس هاشم یکه زارع با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر افزایش سطح ارتباط صنعت و دانشگاه افزود:گروه صنعتی ایران خودرو برای تحقق این رویکرد راهبردی، برنامه ریزیهایی انجام داده است.البته این برنامه ها به تفاهم نامه های امروز در دو دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر محدود نمی شود و در آینده نزدیک نیز برنامه های مشترکی با سایر مراکز علمی و پژوهشی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: دراین برنامه ها و تفاهم نامه ها استفاده از مشاوران خارجی نیز در نظر گرفته شده است تا در آینده ای نزدیک حضور ما در بازارهای بین المللی افزایش بیشتری پیدا کند.وی تاکید کرد: یکی از اهداف ما در اجرای این پروژه ها و تفاهم نامه ها این است که در آینده خودروهای هیبریدی و الکتریکی را در سبد محصولات ایران خودرو قرار دهیم.

در مراسم امضای این تفاهم نامه ها، حسین فارسیانی، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی گروه صنعتی ایران خودرو به تشریح ویژگی خودروهای هیبریدی و الکتریکی پرداخت و گفت: خودروهای هیبریدی در چهار سطح «استاپ.استارت»، «مایلد هیبرید»، «فول هیبرید» و «پلاگین هیبرید» (Plug-In) تعریف شده اند.

وی ادامه داد: در سطح «استاپ.استارت» امکان خاموش و روشن شدن خودکار موتور فراهم می شود که البته این فناوری در تمام انواع خودرو های هیبریدی وجود دارد.

فارسیانی افزود: در خودروهای سطح «مایلد هیبرید» موتور الکتریکی به تنهایی قادر به حرکت خودرو نیست و با اتصال موتور الکتریکی به موتور احتراق داخلی بخشی از توان مورد نیاز خودرو از موتور الکتریکی تامین می شود.

به گفته فارسیانی خودروهای فول هیبرید با ترکیب موتور الکتریکی با قوای محرکه مرسوم، امکان رانش خودرو به صورت تمام برقی و موتور احتراقی را دارند. رانش این خودروها می تواند با موتور احتراقی، موتور الکتریکی و یا هر دو باشد.

معاون استراتژی و برنامه‌ریزی گفت: خودرو فول هیبرید می تواند بصورت «پلاگین» و یا غیر شارژی عرضه شود که تفاوت آنها، حجم بیشتر باتری در خودروی «پلاگین» و در نتیجه پیمایش بیشتر این خودرو در حالت الکتریکی است.

وی در خصوص ویژگی خودروهای الکتریکی نیز گفت: این خودروها فاقد موتور احتراق داخلی یا هرنوع موتور غیر الکتریکی هستند و نیروی لازم برای رانش آنها صرفا از طریق موتور الکتریکی تامین می شود.

وی گفت: این خودروها از مجموعه باتری بسیار بزرگتری از نظر حجم، وزن و میزان ذخیره نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند.

وی در ادامه به ارائه برخی آمارها در خصوص خودروهای هیبریدی و الکتریکی در بازارهای داخلی نیز پرداخت و گفت: در سال ۲۰۱۰ ، فقط ۲۵ هزار خودرو الکتریکی و پلاگین هیبرید وجود داشت که این عدد در سال ۲۰۱۱ به ۸۰ هزار و سال ۲۰۱۲ به ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.

به گفته وی تعداد خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید در سال ۲۰۱۳ با افزایش ۱۰۰درصدی به ۴۰۵ هزار دستگاه رسید و پیش بینی می شود که با افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت باتری،در سال های آینده انقلابی اساسی در تیراژ این نوع خودروها بوقوع پیوندد.



نظرات

  • سجاد خودرو سجاد خودرو (6 تیر 1394 ساعت 08:40)

    ایرانو هیبریدی؟؟؟؟؟؟؟؟