1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مقایسه تعداد پرسنل سایپا و ایران خودرو با شرکت های خارجی

مقایسه تعداد پرسنل سایپا و ایران خودرو با شرکت های خارجی

29 آذر 1394
  • 1

یک استاد دانشگاه اعتقاد دارد پس از مدتی قیمت خودرو به صورت اتوماتیک وار کاهش پیدا خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد به نظر من یکی از طرفین خودرو ساز یا دولت نخواسته زیر بار این کم شدن قیمت برود.

ابوالفضل گلزاری با بیان این مطلب اظهار داشت: حقیقت امر این است که همه می دانند در وضعیت کنونی بر روی بیشتر خودروها سود آنچنان بالایی که مردم تصور می کنند نصیب خودروسازها نمی شود ولی شرایطی که در آینده بسیار نزدیک رقم می خورد احتمال اینکه هزینه تولید یک خودرو را کاهش دهد بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: هزینه سربار بر کارخانه های خودرو سازی بالا است و در این خصوص باید اقدام عاجلی صورت بگیرد چون پول این هزینه های سربار اکنون دارد از جیب مشتری پرداخت می شود.

گلزاری به میزان هزینه های سربار خودروسازان اشاره و بیان کرد: اگر کارشناسانه بخواهیم نگاه کنیم می بینیم دست کم 25 درصد از هزینه های یک خودروی تولید شده تنها هزینه های سربار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد زیاد کارکنان شرکت های خودروسازی این سرباری را شامل می شود عنوان کرد: به طور قطع تعداد زیاد پرسنل مزید بر علت است اما تمام ماجرا نیست چون طبق یک حساب علمی شاید 30 درصد هزینه های سربار را پرسنل کارخانه های خودرو سازی شامل شود.

وی در خاتمه اظهار کرد: طبق تحقیق جامعی که انجام شده است خودروسازان بزرگ و اصلی کشور توانایی این را دارند که تا با 25 هزار نفر هم کارخانه های خودروسازی را اداره کنند ولیکن چون تمایل بیشتر برای کار دستی است این جرات هنوز وجود ندارد .

نگاهی به وضعیت سود و زیان دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد که دستکم در شرایط فعلی نمی توان به خطرپذیری های بیشتر این صنعت امیدوار بود، بلکه می بایست هوشمندانه و به دور از شتابزدگی عمل کرد و اجازه نداد که احساسات بر منطق غلبه کند.

هرچند که خودروسازان معتبر دنیا پشت دروازه های ایران به صف نشسته باشند. این در حالی است که پیش بینی می شود خودروسازان خارجی همچنان از انتقال تکنولوژی به خودروسازان ایرانی پرهیز کنند. وضعیت مالی خودروسازان در سالهای اخیر به قدری نگران کننده شده است که بار ها بسیاری از فعالان این صنعت و مدیران صنایع قطعه سازی نسبت به آن هشدار داده اند.

حداقل نگاهی ساده به هزینه های منابع انسانی خودروسازان ایرانی در مقایسه با دیگر خودروسازان جهان نشان می دهد که وضعیت در صنعت خودرو ایران بسیار نگران کننده است. جدول ذیل نتیجه یک تحقیق در سالهای اخیر است که نسبت تولید خودرو به به ازای هر پرسنل در خودروسازان معتبر دنیا در مقایسه با شرکت های ایرانی را نشان می دهد.

 مقایسه تعداد پرسنل سایپا و ایران خودرو با شرکت های خارجی



نظرات

  • هادي هادي (4 اسفند 1397 ساعت 15:42)

    لطفا نظر اين استاد دانشگاه و بعد 3 سال مجددا بپرسيد :))))