1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مذاکره فیات با ایران خودرو

مذاکره فیات با ایران خودرو

4 آذر 1394
  • 0

بعد از حصول توافق هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل کردند. یکی از جنبه‌هایی که خارجی‌ها برای حضور در آن مشتاق هستند صنعت خودروسازی است. این درحالی است که خودروسازان فرانسوی از قدیم در ایران حضور دارند و قصدشان در دوره جدید بر این منوال است که این حضور را ادامه دهد و به عمق آن بیفزایند.

این در حالی است که خودروسازان آلمانی نیز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، دو شرکت فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز از جمله این شرکت‌ها هستند. از سوی دیگر دوشرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگ‌ترین خودروسازان ایرانی، مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که خودروسازان خارجی‌ها برای مذاکره با آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. در این بین ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور قصد دارد با رویکرد متفاوتی همکاری‌های خود را با پژو ادامه دهد و به نظر می‌رسد در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه قرارداد مشترک همکاری بین دو خودروساز منعقد شود. در کنار این خودرو ساز فرانسوی، رنو نیز در کنار فعالیتی که با سایپا دارد، در تولید تندر با ایران‌خودرو به فعالیت می‌پردازد.

به گفته هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران‌خودرو، این شرکت قصد دارد در کنار پژو یک یا حتی دو شریک راهبردی دیگر برای خود دست‌و‌پا کند. شرکت فولکس‌واگن آلمان یکی از گزینه‌هایی بود که ایران‌خودرو برای این امر در نظر گرفته بود، اما مذاکره هم‌زمان فولکس‌واگن با شرکت خودروسازان بم که قبلا نمایندگی فولکس واگن را در ایران بر عهده داشته،چندان به مذاق مدیران بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور خوش نیامده و آن‌ها نیز درصدد هستند آلترناتیوهایی برای فولکس‌واگن در نظر بگیرند. جدی‌ترین این شرکت‌ها بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا شرکت فیات است.

در همین رابطه احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا از حضور مدیران فیات ایتالیا خبر داد و گفت: «مدیران این خودرو ساز ایتالیایی دوشنبه هفته آینده راهی جاده مخصوص خواهند شد و با هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو به مذاکره و گفت‌وگو خواهند پرداخت.»

پورفلاح حضور مدیران فیات در ایران را در راستای حضور یک هیات بلند مرتبه اقتصادی از ایتالیا برشمرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا همچنین از حضور شرکت خودروسازی ایتالیایی اویکو که در زمینه تولید انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند، در ایران خبر داد و گفت: اویکو به عنوان شریک تجاری و جوینت‌ونچر فیات به همراه این خودروساز، به ایران خواهد آمد و با همتایان ایرانی خود به مذاکره برای حضور در ایران می‌پردازد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به حضور قطعه‌سازان ایتالیایی در ایران، اظهار کرد:

«این قطعه‌سازان برای مذاکره با ایران خودرو به ایران خواهند آمد.»

پور فلاح در ادامه به سایر شرکت‌هایی که به ایران خواهند آمد اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌هایی در حوزه‌های مکانیک، خودرو، محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، دارو، سنگ ساختمانی، ماشین‌آلات ساختمانی، صنایع خاک‌برداری، کاشی‌سازی، معدن، فلزات و لوله و اتصالات طی مدت حضور خود در ایران با صنعتگران و فعالان بخش خصوصی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو خواهند کرد.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم دادوستدهای دو کشور به ۱٫۴ میلیارد دلار رسیده است، به دلیل وضع تحریم‌های جدید طی چند سال گذشته حجم روابط تجاری کاهش یافته است. به گفته پورفلاح، در گذشته قبل از تشدید تحریم‌ها، حجم مناسبات تجاری دوکشور بالغ بر ۷ میلیارد دلار بود. وی افزود: «در دوران پسا تحریم تلاش می‌شود این حجم مبادلات دوباره به حجم سابق بازگردد.» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه در گذشته همواره تراز تجاری ایران و ایتالیا به نفع کشورمان مثبت بوده است، اضافه کرد: «دلیل این امر آن است که در گذشته ایتالیا نفت و مشتقات آن را از ایران می‌خرید و سهم ما در تجارت با ایتالیا مثبت بود». این فعال بخش خصوصی یادآوری کرد:

«تلاش می‌شود این وضعیت در آینده نیز رخ دهد و تراز تجاری با ایتالیا مثبت بماند.»

بر اساس این گزارش، ایتالیا از جمله کشورهایی بوده که از گذشته‌های دور و در مقاطع مختلف تاریخی روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را حفظ کرده است؛ به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر میزان همکاری‌های تجاری ایران و ایتالیا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ تقریبا به بیش از سه برابر رسید و حجم مبادلات تجاری دو کشور از حدود دو میلیارد یورو در سال ۱۹۹۹ به عددی نزدیک به هفت میلیارد یورو در پایان سال ۲۰۱۰ رسید و ایتالیا را به اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل کرد.



نظرات