1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آغاز ساخت کارخانه تولید محصولات ایران خودرو در باکو

آغاز ساخت کارخانه تولید محصولات ایران خودرو در باکو

18 مرداد 1395
  • 0

عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و مدیرعامل این گروه صنعتی آغاز شد. این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی، نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم آغاز ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در باکو گفت: این خط تولید نیمه نخست سال آینده در شهرک صنعتی نفت چاله آدربایجان به بهره برداری می رسد، از این رو آمادگی کامل داریم تا ضمن آموزش نیروهای انسانی، تکنولوژی و دانش فنی لازم برای تولید محصولات ایران خودرو را نیز به کشور آذربایجان انتقال دهیم.

وی همچنین بر استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور تاکید کرد و افزود: در سال های اخیر همکاری های دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان با درایت روسای جمهور دو کشور توسعه خوبی داشته است. در چنین شرایطی می توان گفت با ایجاد خط تولید محصولات ایران خودرو روابط دو کشور توسعه بیشتری خواهد یافت و این امر را می توان به سایر بخش های صنعت نیز تعمیم داد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز گفت: یکی از محورهای اصلی استراتژی صادراتی ایران خودرو، کشورهای آسیای مرکزی هستند و جمهوری آذربایجان به دلیل سابقه همکاری و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می تواند پایگاه تولیدی - صادراتی ایران خودرو در این منطقه باشد.

مهندس هاشم یکه زارع ادامه داد: بررسی ها و آمارها نشان می دهد خودروسازانی در سال های آینده موفق خواهند بود، که علاوه بر بازارهای داخلی، با افزایش توان رقابتی، سهمی از بازار بین المللی را نیز در اختیار داشته باشند.

وی افزود: ایران خودرو بخشی از تمرکز خود در زمینه صادرات را روی همسایگان شمالی کشور قرار داده چون به دلایل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زمینه فعالیت در این کشورها فراهم است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: بیشترین سهم ما در راه اندازی این خط تولید دانش فنی و انتقال تکنولوژی خواهد بود.

مهندس یکه زارع گفت: هدف بعدی و فاز توسعه ای ما در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود و این خودرو تجاری را نیز در این خط به تولید خواهیم رساند.

مصطفایف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم گفت: ایران و آذربایجان سوابق همکاری های خوبی دارند، از این رو برای توسعه سطح همکاری ها ایجاد خط تولید خودرو می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با ابراز رضایت از راه اندازی خط تولید خودرو در کشورش، اظهار کرد: دو کشور می توانند تعامل های خود را در حوزه های مختلف افزایش دهند.

گفتنی است، رییس‌جمهور آذربایجان در فوریه سال گذشته میلادی، مجوز احداث خط تولید محصولات ایران خودرو در آن کشور را صادر کرد. قرار است در این کارخانه که وسعتی برابر با ده هکتار دارد، خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در مرحله نخست به صورت قطعات نیمه منفصله به تولید برسد.

ظرفیت تولید این سایت سالانه 10 هزار دستگاه در یک شیفت کاری است و برای 300 نفر، اشتغال زایی خواهد کرد. همچنین بنا شده تولیدات این کارخانه در آذربایجان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به فروش برسد.

منبع: ایران جیب



نظرات