1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

15 تیر 1393
  • 6

2 سال از زمانی که قرار بود 35 هزار دستگاه دنا وارد بازار بشود، می‌گذرد. سال 1392 هم بر طبق برنامه‌های دقیق ایران‌خودرو، می‌بایست 80 هزار دستگاه از دنا روانه بازار می‌شد. امروز در سال 1393، دنا حتی در نمایشگاه‌های خودرو مهم کشور هم حاضر نمی‌شود!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

تمامی وعده‌های نافرجام درباره‌ زمان عرضه دنا را کنار بگذاریم. ببینیم خودرویی که قرار است با سه سال تأخیر وارد بازار بشود، چه تفاوتی با آنچه ایران‌خودرو قولش را داده بود، دارد؟

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

تا همین چند ماه پیش، در سایت گروه ایران‌خودرو صحبت از یک موتور توربو شارژر بود، موتوری که بی سر و صدا برای دنا کنار گذاشته شد و به جای آن موتور بسیار پیشرفته و بروز 2 لیتری XUM با 8 سوپاپ و قدرت تنها 105 اسب بخار جایگزین آن شد!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

چند روزی هم هست که تصاویری رسمی از فضای داخلی دنا در سایت ایران‌خودرو منتشر شده، تصاویری که شباهت چندانی با تصاویر قبلی ندارند.

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

از طرح روی درهای خودرو شروع می‌کنیم، در تصاویر قبلی یک خط موج مانند در بالای در خودرو دیده می‌شود که در عکس‌های کنونی غیب شده است. همچنین سه خط در قسمت میانی در وجود دارد که آن سه خط هم از بین رفته‌اند. دستگیره نیز به صورت زاویه‌دار در گوشه‌ای قرار دارد که اکنون در تصاویر جدید وجود ندارد. طرح محل قرارگیری بلندگوهای جلو و فضای خالی برای قرار دادن برخی اشیا، در عکس‌های قبلی با عکس‌های کنونی کاملاً متفاوت است.

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

بر روی داشبورد، تغییرات فاحش‌ترند. طرح فرمانی که در نگاره‌های قبلی دیده می‌شود، حتی مقداری هم به فرمان کنونی شباهت ندارد. (البته لوگوی ایران‌خودرو بدون تغییر باقی مانده که جای بسی تعجب دارد!)

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

دریچه‌های مرکزی و کناری قبلی نیز با کنونی کمی متفاوت‌اند. دریچه‌های کناری که در عکس‌های جدید دیده می‌شود، شباهت جالبی با دریچه‌های برخی از محصولات تویوتا دارند.

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

طرح چوبی که روبروی صندلی شاگرد قرار داشته حذف شده. مانیتوری که در تصاویر قبلی دیده بودیم با مانیتور کنونی متفاوت است و البته قدیمی‌تر. در عکس‌های قبلی در کنسول اصلی خودرو پلاستیک‌های شفاف را می‌بینیم که در تصاویر جدید جای خود را به پلاستیک‌های بی‌کیفیت و کدر داده‌اند. مکان تمامی دکمه‌ها تغییر کرده و ارزان‌سازی به راحتی قابل مشاهده است. کنسول کنونی هم با آن طرح‌های فضایی قبلی به کلی فرق دارند. حتی در دوخت صندلی‌ها هم تفاوت‌هایی دیده می‌شود!

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

سرعت سنجی که در تصاویر قبلی می‌دیدیم، مشابه سرعت‌سنج نسل قبلی سوناتا بود. در نگاره‌های جدید طراحی قسمت سرعت‌سنج عوض شده. طرح کنونی بسیار شبیه سرعت‌سنج نسل کنونی شورلت کروز است. جالب آن است که طراحان ایران‌خودرو حتی زحمت تغییر رنگ دور دوایر سرعت‌سنج و دور موتور را که در کروز به رنگ آبی است هم به خود نداده‌اند و سرعت‌سنج دنا را با همان دوایر با حاشیه‌های آبی رنگ طراحی کرده‌اند (یا کپی کرده‌اند!)

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

حال طرح چند سؤال

آیا ایران‌خودرو از توانایی خود در ساخت داشبورد با خبر است یا خیر؟ اگر با خیر هستند، پس آیا مجبورند داشبورد قبلی این خودرو را با داشبوردی بسیار ساده‌تر جایگزین کنند؟

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

و سؤال دیگر ما از افرادی که دم از خودروی ملی می‌زنند، مگر نه این است که پلتفرم و گیربکس و انجین هر خودرو، اصلی‌ترین، مهم و پیچیده‌ترین بخش در طراحی هر خودرو است؟ در حالی که در این خودرو به اصطلاح ملی، از گیربکس و انجین و پلتفرم پژو استفاده شده است؟ و جالب‌تر اینکه هر روز خبر می‌رسد که قطعات فضای داخلی و چراغ‌ها (که همواره تغییر آن‌ها از هنرهای برجسته خودروسازان داخلی می‌باشد) نیز، ساخت کشوری خوش‌نام در تولیدات صنعتی در شرق آسیاست که کیفیت تولیداتش زبانزد خاص و عام است!(چین را میگوییم نه ژاپن!)

منبع پدال


نظرات

  • علی علی (4 مهر 1396 ساعت 17:50)

    خلایق هرچه لایق
    نخرید مگه مجبورید
    با این مبلغ یه ماشین دست دوم مثل مگان بخرید یه چرخش می ارزه به صد تا دنا
    تو وقتی مصرف کننده اشغال بخره تولید کننده هم اشغال میسازه
    از قدیم گفتن گاو علف میخوره

  • عابدینی عابدینی (3 فروردین 1394 ساعت 10:56)

    لطفا از طراحیش بد نگید چون به نظر من بی مشکله

  • اکتیو اکتیو (2 بهمن 1393 ساعت 19:42)

    مثلا میخواستن از سوناتا الهام بگیرن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چی شده !!!!!!!!!!!!!

  • ارشیاخط ارشیاخط (25 دی 1393 ساعت 19:04)

    پیکان آپشن دار

  • حمید آقا حمید آقا (16 تیر 1393 ساعت 05:40)

    متن قشنگی بود

  • مهدی صا مهدی صا (15 تیر 1393 ساعت 14:13)

    واقعا جای تاسف داره !
    اندک توجهی به حقوق مصرف کننده ندارند !
    ما باید چند برابر قیمت جهانی پول یه خودروی خارجی رو به پردازیم فقط به دلیل حمایت از خودرو ساز های داخلی !
    خودروسازی که نتیجه و ثمره تلاش 30 ساله حمایت از ان این خودرو است . لازم به ذکر است که خودوسازان کره ای (کیا و هیوندای)که هم اکنون بازار بزرگی از فروش خودروی جهان را در دست دارند: کار خود رو با خودرو سازان کشورمان اغاز کردند (هم اکنون انها کجایند و ما کجا ) !!!!
    ببخشد طولانی شد.