1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. همکاری ایران خودرو و ماهله آلمان برای تولید موتور های اکو بوست

همکاری ایران خودرو و ماهله آلمان برای تولید موتور های اکو بوست

16 مرداد 1395
  • 0

صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.

 همکاری ایران خودرو و ماهله آلمان

موتورهایی که براساس این قرارداد 5هزار میلیارد ریالی، طراحی و تولید خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز دست‌کم استانداردهای یورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه طراحی و تولید این موتور فاصله تکنولوژیکی صنعت خودرو کشور با خودروسازان برتر جهانی را پوشش خواهد داد،‌ افزود: در این پروژه مشترک خانواده ای از موتورها با 4 موتور تولید خواهد شد که در حد بالایی از تولیدات آینده گروه صنعتی ایران خودرو را پوشش خواهد داد.

مهندس هاشم یکه زارع گفت: این موتورها با تکنولوژی و فناوری های برتر جهانی تولید خواهند شد و قرارداد به گونه ای اجرا خواهد شد که انتقال فناوری و تکنولوژی به صورت کامل انجام شود و طراحی موتورهای دوم تا چهارم توسط مهندسان و متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو صورت می گیرد.

وی ادامه داد: فرآیند طراحی و تولید این خودرو30 تا 33ماه پیش بینی شده و پس از پایان مرحله طراحی و تولید آزمایشی، تولید انبوه با تیراژ 350هزار موتور در سال آغاز خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 30 ماه را از جمله ویژگی این قرارداد همکاری ذکر کرد و گفت: 57 میلیون یورو از رقم کل پروژه، توسط مهندسان و کارشناسان ایران خودرو انجام خواهد شد.

مهندس یکه زارع گفت: مشخصات عملکردی موتور پیشنهاد شده با نیازهای گروه صنعتی ایران خودرو در نقشه راه کاملا مطابقت دارد، ضمن اینکه برخی از مشخصات عملکردی این موتور مثل توان، گشتاور و مصرف سوخت در مقایسه با موتورهای مورد استفاده رقبا بسیار پیشتر و مطلوب تر است.

گفتنی است شرکت ماهله یکی از 20 شرکت برترطراحی قوای محرکه خودرو و بزرگترین شریک توسعه قوای محرکه به شمار می رود. این شرکت دارای 75 هزار نیروی کار و بیش از 170 سایت تولیدی در کل دنیا است.

این شرکت خدمات مهندسی خود را در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، آلمان، برزیل و انگلیس ارائه می کند.

منبع: ایران جیب



نظرات