1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. توجه رسانه های آمریکایی به خودروی خورشیدی قزوینی

توجه رسانه های آمریکایی به خودروی خورشیدی قزوینی

24 اردیبهشت 1393
  • 0

خبر حضور خودروی خورشیدی «هاوین 2» دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی امریکا که اوایل تابستان برگزار می شود، بازتاب قابل توجهی در رسانه های غربی داشته است.

حضور خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتد پرس در مرحله تست خودوری خورشیدی هاوین در بزرگراه قزوین - زنجان و انعکاس حضور تیم سازنده این خودروی خورشیدی در مسابقات جهانی امریکا در این خبرگزاری منجر به بازتاب این رویداد در روزنامه ها و وب‌سایتهای خبری مختلف جهان از جمله واشنگتن پست، elan، بخش خبری یاهو، دویچه وله آلمان و... شده است.

در بخشی از گزارش واشنگتن پست آمده است: اگرچه موتور و صفحات خورشیدی این خودرو از خارج وارد شده اما این تیم نوعی سیستم مسیریابی حداکثر را برای خودرو طراحی کرده است که با ایجاد اتصال بین اینونترها، شارژهای باتری و سایر دستگاه ها باعث بهینه تر شدن سلول های خورشیدی آن می شود.

به گفته فرخنده نظیری، 20 ساله، مسول بخش الکترونیک پروژه و تنها عضو خانم در این تیم تحقیقاتی از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، آنها قصد دارند جذب انرژی خورشیدی در این خودرو را بر اساس مسیری که طی خواهد کرد بهینه سازی کنند.

 خورشیدی «هاوین 2» دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

او گفت: ما در ابتدا مسیر مسابقه را شبیه سازی کرده و شرایط آب و هوا را مورد ارزیابی قرار می دهیم. سپس زوایای اشعه های خورشید در طول 8 روز مسابقه را محاسبه می کنیم.

این خوردو 220 کیلوگرمی (485 پوندی) دارای 4.5 متر (15 فوت) طول، 1.8 متر عرض و 1.1 متر ارتفاع است و به یک اتاقک راننده شبیه به کابین خلبان مجهز است. باتری های لیتیومی این خودرو با کمک پنل های سلول های خورشیدی به مساحت شش متر مربع می تواند خودرو را به مدت چهار ساعت با سرعت 90 تا 150 کیلومتر بر ساعت براند.

نسخه قبلی این خودور با نام «هاوین 1» در مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا مقام هفدهم را به دست آورد.

در ادامه گزارش واشنگتن پست به حامیان مالی ساخت این خودرو اشاره شده است: یک بانک ایرانی و یک تولید کننده باتری که حامیان مالی این تیم تحقیقاتی هستند 150 هزار دلار را به این پروژه اختصاص داده اند. انتظار می رود هزینه های حضور در این مسابقات و مسافرت تیم به امریکا بیش از این مبلغ باشد.

دکتر بیت الله اکبری، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید به اعتقاد او این پروژه می تواند گامی در راستای اشاعه انرژی پاک در کشور ایران باشد. در ایران درصد بالایی از یارانه ها به سوخت های فسیلی اختصاص می یابد که متاسفانه باعث ترغیب عموم به استفاده از خوردهای بنزینی شده است.

در پایان این گزارش تصریح شده است: ماه گذشته، ایران با هدف نزدیک کردن قیمت انرژی به قیمت جهانی آن، بخشی از یارانه اختصاص یافته به انرژی را حذف کرد که در نتیجه آن قیمت بعضی از فرآورده ها تا دو برابر افزایش یافت. ایران تحت تحریم های بین المللی ناشی از برنامه هسته ای خود است.

یارانه اختصاص یافته به بنزین در گذشته باعث پایین نگه داشتن تصنعی قیمت این فرآورده شده بود و در نتیجه هزینه یک بطری آب معدنی نسبت به یک بطری بنزین ارزان تر بود. هدف از حذف این یارانه ها آزاد کردن درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه برای مصرف در بخش تولید و پروژه های زیرساختی است.

به گفته مسعود مهاجر، کارشناس حمل و نقل با توجه به اینکه ایران در سال دارای 300 روز کاملا آفتابی است و ظرفیت طبیعی لازم برای شارژ کردن پنل های خورشیدی فراهم است سرمایه گذاری دولت در حوزه انرژی خورشیدی می تواند بسیار مفید باشد.

به گفته او با حذف یارانه سوخت و انرژی و با توجه به برخورداری همه مناطق ایران از نور مناسب خورشید، انرژی خورشیدی می تواند جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی باشد.

خودوری خورشیدی هاوین 1 در مسابقات جهانی استرالیا که دو سال پیش برگزار شد دربین 44 تیم دنیا به مقام هفدهم دست یافت.

منبع ایسنا


نظرات