1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهایی که با بازار ایران خداحافظی کرده اند

خودروهایی که با بازار ایران خداحافظی کرده اند

22 مرداد 1393
  • 18

در سالهای اخیر تولید حدود 10 مدل خودروی سواری به دلایل مختلف متوقف شده است.

نیسان تیانا، قشقایی، ماکسیما، ریو، هیوندایی آوانته، هیوندایی ورنا، مزدا 2، لیفان 520، چری ویانا و زانتیا از جمله سواری‌هایی هستند که تولید آن‌ها در کشور متوقف شده است. نیسان تیانا محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که در حدود یک سال اخیر تولید آن به دلیل مسائل تحریم و عدم ورود قطعات متوقف شده است.

 خودروهایی که با ایران خداحافظی کردند IS 250

قشقایی نیز دیگر محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید این خودرو نیز حدود دو سال پیش به دلیل مشکلات در تامین قطعه متوقف شد.

 خودروهایی که با ایران خداحافظی کردند IS 250

ماکسیما هم محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید آن در سال 1391 به دنبال پایان قرارداد دو شرکت، متوقف شد. البته در آن زمان انتقاداتی به پارس خودرو در زمینه عدم برنامه‌ریزی برای تولید مدل‌های جدید این خودرو وارد شد.

اما خودروی کره‌ای ریو نیز به عنوان نسل دوم خودروی پراید به دنبال عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا بر روی این خودرو در سال 1391 از خطوط تولید شرکت سایپا خارج شد.

ریو طرفداران خاص خود را در بازار ایران داشت، اما به دنبال اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری تولیدی، مسوولان شرکت سایپا تصمیم گرفتند با توجه به عدم موافقت شرکت صاحب برند ریو (کیا) با نصب کیسه هوا روی این خودرو، قید تولید این خودرو پرطرفدار در بازار ایران را بزنند.

هیوندایی آوانته و هیوندایی ورنا نیز دو محصول کره‌ای مونتاژی در خودروسازی راین بودند که به دنبال قطع ارسال قطعات از سوی شرکت هیوندا، تولید آنها در سال 1390 متوقف شد.

دلیل توقف تولید خودروهای هیوندای آوانته و ورنا در خودروسازی راین نیز تغییر سیاست شریک کره‌ای این شرکت بود به‌گونه‌ای که سال 1390 اعلام شد که به دلیل تغییر در سیاست CKD کاری شرکت هیوندای و قطع صادرات قطعه، تولید دو خودرو تحت برند این شرکت (آوانته و ورنا) در ایران متوقف خواهد شد.

مزدا 2 نیز خودروی ژاپنی پرطرفداری در بازار ایران بود. این خودرو در بهمن موتور مونتاژ می‌شد و چند سال پیش تولید آن متوقف شد. بهمن موتور مزدا 3 به عنوان نسل جدید این خودرو را همچنان تولید می‌کند.

مونتاژ محصول چینی لیفان 520 نیز حدود سه سال پیش به دلایل مختلف متوقف شد. از یک سو با توجه به تولید و عرضه لیفان 620، مدل 520 این خودرو دیگر طرفدار چندانی در بازار نداشت و از آن سو مشکلاتی در زمینه اخذ استانداردهای جدید به‌ویژه استاندارد آلایندگی یورو 4 برای این خودرو وجود داشت که در نهایت موجب توقف تولید آن در کرمان موتور شد.

اما دیگر محصول چینی مونتاژی در ایران یعنی چری ویانا نیز سرنوشت تلخ‌تری از این خودروها داشت به‌گونه‌ای که حدود سه سال پیش شرکت سناباد خودرو توس (تولیدکننده چری ویانا) به دنبال برخی مشکلات فعالیتش را متوقف کرده و به دنبال آن تولید چری ویانا نیز متوقف شد.

 خودروهایی که با ایران خداحافظی کردند IS 250

زانتیا نیز خودروی فرانسوی (سیتروئن) تولیدی در شرکت سایپا بود که در سال 1389 تولید آن متوقف شد. در آن زمان دلیل توقف تولید زانتیا، عدم تولید این خودرو در فرانسه و مشکلات تامین قطعات یدکی این خودرو عنوان شد.

 خودروهایی که با ایران خداحافظی کردند IS 250

منبع ایسنا


نظرات

  • سرطان تیونینگ سرطان تیونینگ (2 آبان 1393 ساعت 14:13)

    بوگاتی باید بیاد دیگو

  • مجید دالتون مجید دالتون (14 مهر 1393 ساعت 00:45)

    زانتیا کجا داری میری- نرو. بی من نرو

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 16:58)

    سیاست CKD سیاست خوبی نبوده و باعث ضرر شده است.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 15:22)

    زانتیا دیگه دلیلش برای توقف در ایران موجه بوده چونکه در فرانسه دیگه تولیدش متوقف شده.....

  •  س م ج س م ج (24 مرداد 1393 ساعت 01:40)

    به امید روزی که پراید از خط تولید خارج شود آمیییییییییین

  • رضا صبور رضا صبور (23 مرداد 1393 ساعت 19:17)

    ریو به دلیل عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا!؟؟
    ی سوالی هنوز واسم مونده ، ریو وقتی تولیدش شروع شد دو مدل داشت یکی با ABS و کیسه و هوا دنده اتومات یکی هم معمولی
    همون موقع یادمه خیلی ها میومدن تو سایت های مختلف میگفتن چرا ترمز ABS , کیسه هوا رو برداشتن و چطور میشه نصب کرد رو ماشین؟
    همین حالا تمام کسایی که ریو معمولی دارن ی جا مدرکی اجباری روی داشبورد هست که به جای کیسه هوا میتونن هرچیزه دیگه ایی که دلشون میخواد بزارن توش..
    سوالی که واسه من مونده اینه که چرا سایپا دروغ گفت به دلیل عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا تولید رو متوقف میکنیم؟
    احیانا منظور سایپایی ها اون موقع این نبود که کیا اجازه نمیده کیسه هوا رو خود سایپا تولید کنه چون نمیتونه استاندارد ها رو رعایت کنه و سایپا هم که دید به ضررش ممکنه تموم شه گفت خداحافظ؟؟؟؟؟؟

    کسی هست جواب منو بده؟ کسی هست یکم افشاگری کنه مافیای خودروسازی رو؟؟

    کامارو کامارو (24 مرداد 1393 ساعت 22:09)

    با سلام
    حرف شما کاملا درسته.
    علاوه بر اون ، توجیهی برای خرید تیبا وجود نداشت ! یعنی کسی دلیلی برای خرید تیبا نمیدید چرا که با 3 - 4 میلیون هزینه بیشتر میتونست ریو سوار شه که این باب دل سایپا نبود ...

    امین  ع امین ع (28 مرداد 1393 ساعت 09:24)

    به خاطر اینکه سایپا میخواست در شکل چراغ ها تغییری ایجاد کنه و پلاک ماشینم بیاره روی سپر ، شرکت کیا حق تولید رو گرفت ، این خبر رو من مطمعنم . وگر نه کیسه ی هوا که فابریک داشت ایران که میاد ماشین abs و ایربگ رو بر میدارن چون ایرانی ها ارزش ندارن . و در اخر سایپا مطمعن

    رضا صبور رضا صبور (20 شهریور 1393 ساعت 01:23)

    به نظرتون خنده دار نیست سایپا عین بچه ها بگه من میخوام فرم چراغ و سپر عوض کنم بعد کیا بگه نه نمیذارم...
    بعد سایپا قهر کنه بگه من دیگه تولید نمیکنم!!؟؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 مهر 1393 ساعت 22:05)

    من تعجب می کنم که آپشنی به این مهمی را نپذیرفته و حذف کردند. مگر جان خریداران مهم تر از جیبشان نیست؟؟؟؟

    امین  ع امین ع (14 مهر 1393 ساعت 09:57)

    در مورد ریو مطمعن هستم به خاطر تغییر در شکلش اجازه نداد کیا به ادامه ی تولید.

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (22 مرداد 1393 ساعت 16:05)

    بجاش تیبا اومده ک

    عابدینی عابدینی (24 مرداد 1393 ساعت 21:21)

    دقیقا

  •  گرنجور گرنجور (22 مرداد 1393 ساعت 15:01)

    ریو خیلی هم پر طرفدار نبود

    رضا صبور رضا صبور (20 شهریور 1393 ساعت 01:31)

    از لحاظ ظاهری کاملا حرف شما درسته مردم به شکل عصبانی ماشینایی مثل پژو و زانتیا بیشتر عادت داشتن(20 سال اینارو دیدن خب) و کمتر قیافه این کره ایی رو میپسندیدن
    من خودم اینطور بودم، ولی هرکی پشتش نشسته و ی دور باهاش زده (خصوصا اگه خوب پا رو گاز بذاری و تو کوچه ها تنگ ، باریک و ترافیک با فرمون نرمش مانور بدی) نظری کاملا متفاوت پیدا کرده، عین خودم ^0^ !

  • عابدینی عابدینی (22 مرداد 1393 ساعت 13:09)

    تیانا و ماکسیما فوق العاده بودن. حیف.

  • یوونتوس یوونتوس (22 مرداد 1393 ساعت 12:49)

    نیسان تینا واقعا حیف شد. خیلی ماشین خوبی بود.

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 15:27)

    دوست من با شما 100% موافقم ، واقعا محصولات نیسان با کیفیت و جان سخت هستند. حیف شد که تینا رفت