1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. دلایل اختلاف 75 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

دلایل اختلاف 75 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

15 مرداد 1397
  • 2

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اختلاف 75 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: کاهش عرضه و فروش خودروی کارتکسی توسط شرکت‌های خودروسازان زمینه افزایش قیمت‌ها را ایجاد کرده است.

دلایل اختلاف 75 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار



سعید مؤتمنی با اشاره به اختلاف شدید قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: اوضاع بازار خودروهای داخلی چندان خوب نیست و در 20 روز گذشته خودروسازان خودروهای چندانی تحویل نداده‌اند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه از اواخر هفته گذشته تاکنون تا حدودی قیمت خودرو کاهش یافته است، افزود: بطور متوسط در 20 روز گذشته خودروهای زیر 45 و بالای 45 میلیون تومان 35 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

* فروش کارتکسی خودرو عامل واسطه‌گری و دلالی



وی با تاکید بر اینکه علت گرانی خودرو کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است، گفت: کارتکس فروشی خودرو و قراردادهای صلح در فروش خودرو منجر به واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو شده است و پیشنهاد ما به عنوان فعال این بازار این است که شرکت‌ها خودروها را با سند و بصورت پلاک شده به خریداران تحویل دهند.

وی افزود: یک خودروی کارتکسی ممکن است 20 دست جابه‌جا شود تا بالاخره سند زده شود و همین اتفاق منجر به افزایش قیمت می‌شود.

* عرضه خودرو توسط کارخانه‌ها کم شده است



مؤتمنی با بیان اینکه خودروهای کارتکسی از کانال کارخانه‌ها به نمایندگی‌ها واگذار می‌شوند، گفت: خودرو با عرضه محدود توسط کارخانه‌ها به برخی نمایندگی‌ها بصورت کارتکسی داده می‌شود و دست نمایندگی در فروش این خودروها با هر قیمتی باز است.

* افزایش 75 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار



رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو اظهار داشت: از 20 فروردین ماه امسال تاکنون قیمت خودروهای تولید داخلی از کارخانه تا بازار 75 درصد گران‌تر شده است.

وی با انتقاد از اینکه خودروسازان هجوم پول‌های سرگردان به بازار خودرو را دلیل گرانی خودرو عنوان می‌کنند، اظهار داشت: دلیل گرانی خودرو، محدودیت عرضه است اگر خودروسازان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند مشکلی نخواهیم داشت.

مؤتمنی با بیان اینکه دلالان با کاهش عرضه وارد بازار خودرو می‌شوند گفت: هر زمان که عرضه یک خودرو کاهش می‌یابد اختلاف قیمت آن خودرو از کارخانه تا بازار افزایش می‌یابد و در این مواقع دلالان برای اینکه سودی عایدشان شود وارد بازار خودرو می‌شوند.

* خودروسازان مشکلی برای تامین قطعات خودروهای چینی ندارند



رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان داشت: برخی خودروسازان دلیل افزایش قیمت‌ها را کمبود قطعه عنوان می‌کنند در حالی که هیچ مشکلی برای تامین قطعات خودروهای چینی وجود ندارند و خودروسازان با ارز رسمی می‌توانند قطعات خودروهای چینی را وارد کنند.

وی افزود: در حالی که قیمت خودروهای پژو و سمند افزایش یافته است، قیمت خودروهای چینی هم در 20 روز گذشته 35 درصد افزایش یافته است.

* اختلاف قیمت کارخانه تا بازار تقاضاها را افزایش داده‌است



مؤتمنی با اشاره به ثبت‌نام مزدا 3 و اتمام فروش این خودرو طی چند دقیقه گفت: اختلاف قیمت این خودرو از کارخانه تا بازار حدود 100 میلیون تومان بود بنابراین در این شرایط ممکن است خودروساز نحوه ثبت‌نام را شفاف‌سازی نکند.

وی افزود: شرایط اختلاف 100 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار را چه کسی ایجاد کرده است؟ چند ماه پیش اختلاف قیمت خودرو مزدا 3 از کارخانه تا بازار 9 میلیون تومان بود اما اکنون با کاهش عرضه این اختلاف قیمت ایجاد شده و طبیعی است که با شروع ثبت نام هزاران نفر متقاضی خرید باشند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان داشت: اختلاف قیمت خودرو پژو پارس از کارخانه تا بازار 30 میلیون تومان است در حالی که اگر بر عملکرد خودروسازان نظارت وجود داشته باشد این اتفاقات نمی‌افتد زیرا خودروسازان علاوه بر اینکه به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند همیشه به دنبال حاشیه بازار خودرو هم بوده‌اند.

وی اظهار داشت: خودروهای کارتکسی با قیمت بازار آزاد در نمایندگی‌ها به فروش می‌رود در حالی که نمایندگی‌ها باید خودروها را با قیمت مصوب بفروشند.

مؤتمنی اظهار داشت: وقتی قیمت دلار اضافه می‌شود مشتریان هم علاقه چندانی به خرید خودرو ندارند و همیشه مشتریان در شرایط ثبات قیمت‌ها خودرو خریداری می‌کنند.

منبع فارس


نظرات

  • افشین افشین (19 مرداد 1397 ساعت 19:41)

    شما تعرفه واردات خودرو رو صفر کن، به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی هم اجازه واردات خودروهای زیر 2500 سی سی بده بعد ببین چند نفر میرن ماشینای اینارو میخرند !؟ این حرف ها بی فایده است ! تا زمانی که عدالت وجود نداشته باشه و خواسته مردم پشیزی ارزش نداشته باشه این حرف ها به هیچ دردی نمیخوره !

  • حسن حسن (15 مرداد 1397 ساعت 11:34)

    گل بگیرن این ***** رو که هرکسی هر جایگاهی داره فکرش فقط**** هست