1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروی فروخته شده را تحویل می دهیم ولی هر وقت خدا بخواهد!

خودروی فروخته شده را تحویل می دهیم ولی هر وقت خدا بخواهد!

25 آبان 1397
  • 15

وضعیت بازار خودرو اسفناک است و طبق معمول کسی زحمت پاسخگویی هم به خودش نمی‌دهد. این یادداشت تجربه کسی است که امروز دقیقا یک‌سال است گرفتار سیستم فروش یکی از غول‌های خودروسازی کشور شده و از سرنوشت خودرویی که یک‌سال است برای گرفتنش برنامه‌ریزی کرده، بی‌خبر است.

دقیقا‌ سال قبل در چنین روزی بود که تصمیم گرفتم ته جیبم را تکانی بدهم، پراید مربوطه را که عمر پربارش در آستانه اتمام بود، بفروشم و بروم سراغ خرید مرکبی نو. با پرس‌وجو از دوست و آشنا و کمی تحقیق در بازار به این نتیجه رسیدم که در محدوده بودجه زیر متوسط من، «ساندرو» گزینه بسیار معقول و مناسبی است. هم فرانسوی است و هنوز توسط خودروسازان داخلی دستخوش تغییرات مضحک و افت کیفیت نشده، هم جمع‌وجور و مناسب رفت‌وآمدهای شهری است و هم این‌که سروظاهر آبرومندی هم دارد.

 خودروی فروخته شده را تحویل می دهیم ولی هر وقت خدا بخواهد!

به سایت سایپا رفتم و دیدم شرایط خرید به این صورت است که ابتدا باید ٢٥‌ میلیون تومان به‌عنوان قسط نخست به حساب سایپا واریز کرد و حدود ٨ ماه بعد (تیرماه ٩٧) و هنگام تحویل خودرو، باید مبلغ دیگری در همان حدود را سلفید و خودرو را تحویل گرفت. واقعیت قضیه این است که من مهرماه برای ثبت‌نام ساندرو نیت کردم، اما هر بار که سایت باز می‌شد، چند ساعت بعد پیش‌فروش تمام شده بود. باری، در میانه‌های آبان موفق شدم پس از واریز مبلغ مورد نظر، بروم آخرهای صف طولانی خرید خودروی مورد علاقه‌ام.

از آن‌جا که تجربه ٣٤‌سال زندگی در این کشور باعث شکل‌گیری شناخت نسبتا جامعی از وضع مدیریتی نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی شده، تحویل خودرو در تیرماه و رأس زمان مقررشده را سرابی بیش نمی‌دانستم، بنابراین فرآیند فروش پراید قدیمی‌ام برای جور کردن بخشی از مبلغ قسط دوم را موکول کردم به اوایل مرداد. مرداد رسید و خودرویم را به امید تحویل گرفتن مرکب جدید فروختم، اما خبری از دوستان سایپایی نشد.

تا آغاز شهریور همچنان به صورتی آرام و از طریق سایت پیگیر داستان خرید بودم، اما به توصیه تنی چند از دوستان که صابون بدقولی خودروسازان ملی به تنشان خورده بود، به شکل حضوری به نمایندگی مربوطه در خیابان آزادی مراجعه کردم. یکی از دوستان مستقر در آن‌جا مژده داد که به‌زودی خطاب به متقاضیانی که موعد تحویل خودرویشان خرداد بوده، فراخوانی صادر خواهد شد که برای تسویه و گرفتن خودرو اقدام کنند. امیدوارتر از قبل برگشتم خانه.

دیوانه‌بازی‌ دلار کم‌کم شروع شد و وضع بازار به هم ریخت. قیمت خودرو دیوانه‌وار رو به صعود رفت و همان زمان‌ها سایپا بیانیه‌ای داد و فهرست قیمت جدیدی منتشر کرد که در آن قیمت ساندرو حدود ٥میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود.

سه هفته پیش کارد به استخوان رسید و دوباره با نمایندگی تماس گرفتیم، در کمال خونسردی و جوری که انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته، گفتند بعید است بتوانید خودرویتان را تحویل بگیرید و احتمالا جای آن برلیانس یا خودروی دیگری به شما بدهند. تصور کنید دلتان را برای گرفتن خودروی فرانسوی صابون زده و چند ماه تاخیر را تحمل کرده و پس‌اندازتان را به فنا داده‌اید که کارمند یک کارخانه بدون یک کلمه عذرخواهی یا حتی تظاهر به شرمندگی به شما بگوید که می‌توانید خودروی چینی تحویل بگیرید.

بدون تعارف برای من پیکان سوار شدن به رفت‌وآمد با خودروی چینی شرف دارد، برای همین تصمیم گرفتم پولم را بگیرم و قید خرید از سایپا را بزنم. اما چه فایده؟ مگر با ٢٥‌میلیون تومان و سود اندکی که به آن تعلق گرفته، می‌شد در این بازار بی‌صاحب خودرو خرید؟ اگر قرار به خرید پراید بود که پراید خودم بعد از آن همه‌سال همچنان سرپا و قبراق داشت کار می‌کرد، بنابراین مستاصل شدم و تصمیم گرفتم صبر کنم.

پریروز خبر دیگری شنیدم که برق از سرم پراند. شنیدم سایپا منت سر خلق‌الله گذاشته و اعلام کرده بیایید جای ساندرو و ال‌نود، پراید و تیبا تحویل بگیرید! یعنی اساتید نه‌تنها معذرت‌خواهی نکردند، نه‌تنها توضیح ندادند، نه‌تنها اقدام به دلجویی نکردند که حتی جایگزینی برلیانس را هم بی‌خیال شده و تا سطح پراید و تیبا آمدند پایین. نشستن فایده‌ای نداشت، شال و کلاه کردم و دوباره رفتم سراغ نمایندگی مربوطه. به خانمی که آن‌جا نشسته بود، گفتم سر جدت فکر کن جای من و این طرف میزی، بگو در چنین شرایطی چه کار می‌کنی؟ گفت می‌روم جاده کرج سراغ نمایندگی اصلی. راهی آن‌جا شدم و تازه عمق فاجعه برایم نمایان شد. ورودی نمایندگی پر بود از متقاضیان خشمگین و ناراحت که اکثرشان مثل من دچار ضرر و زیان‌های فراوان شده بودند و برنامه زندگی‌شان به‌هم ریخته بود. اوضاع بشدت ناآرام بود. مرد میانسالی می‌خواست برود داخل، اما به او اجازه نمی‌دهند از همان گیت‌های نگهبانی جلوتر برود. مرد فریاد می‌کشید، بلندبلند ناسزا می‌گفت و مسئولان مربوطه را نفرین می‌کرد. کارکنان هم انگار نه انگار. نفر بعدی خانمی بود که بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی کاسه صبرش لبریز شده و مستاصل و عصبانی به سمت جاده کرج حرکت کرده بود. او هم پاسخی جز پیشنهاد تعویض ساندرو با تیبا و پراید نگرفت و همان جا شروع کرد به جیغ و داد. نفر بعدی مرد جوانی بود که از زور فشار دچار حمله عصبی شد و بعد از شنیدن داستان پراید و تیبا، با غیظ مشغول لگد زدن به گیت‌های ورودی شد تا این‌که بقیه متقاضیان به او لیوان آبی رساندند و برای جلوگیری از سکته احتمالی او را بردند بیرون.

عکس‌العمل کارکنان نمایندگی اصلی همچنان نگاه توأم با خونسردی بود. انگار که این ماجراها برایشان تبدیل به فرآیندی عادی و روزمره شده و در برابر این همه توهین و فریاد و نفرین سِر شده باشند. سعی کردم آرام باشم، رفتم سراغ یکی از کارمندان مرد آن‌جا از او پرسیدم چه کنم؟ مرد گفت: «من جای شما بودم صبر می‌کردم، تحویل‌دادن این ماشین دیر و زود دارد، اما سوخت‌وسوز ندارد.» گفتم: «یعنی تحویل می‌دهید؟ پس این داستان معاوضه با پراید و تیبا چیست؟» گفت: «صبر کنید، متقاضیان خرداد الان به‌زودی خودروها را تحویل می‌گیرند و بعدش نوبت شما می‌شود.»

آرامش کلامش به جای این‌که آرامم کند، بیشتر عصبانی‌ام می‌کرد. نه در کلام این کارمندان و نه در بیانیه‌های مختلف سایپا نشانی از عذرخواهی، شرمندگی، قبول تقصیر و قول برای جبران کوتاهی نیست. نهایت ماجرا این است که بعد از به راه افتادن موج خبری گسترده در فضای مجازی و اعتراض به سایپا به خاطر تصمیمش برای تحویل پراید و تیبا به جای خودروی فرانسوی، صرفا بخشنامه قبلی را لغو می‌کند!

پنج ماه از موعد تحویل خودروی من گذشته، در طول این مدت خودروی قبلی و بخش زیادی از پس‌اندازم را از دست داده‌ام، پولم در برابر تورم و رشد دیوانه‌وار قیمت دیگر خودروها بشدت بی‌ارزش شده، پنج ماه نگرانی و فشار عصبی تحمل کرده‌ام، به جای این‌که در جریان اطلاع‌رسانی شرکت قرار بگیرم، خودم دایما از کار و زندگی‌ام زده‌ام و دنبال خودرویم دویده‌ام، در انتهای کار و بعد از پنج ماه تاخیر، یک کارمند معمولی با خونسردی و جوری که انگار من و هزاران متقاضی زیان‌دیده دیگر مشمول لطف و عنایت سایپا شده‌ایم، به من می‌گوید: «باز هم صبر کن، نهایتا تا دو سه ماه دیگر خودرویت را تحویل می‌گیری.»

منبع شهروند


نظرات

  • حسن حسن (28 آبان 1397 ساعت 14:14)

    به ماشین های چینی توهین کردی جوابشو گرفتی برادر من.!!!!! حالا برو وام بگیر شاید بتونی همون پراید قبلیتو بخری!!!!!!. درست در لحضه بد و در جای بد و در بدترین جای دنیا ، بدنیا اومدیم!!؟؟؟

  • مسعود مسعود (28 آبان 1397 ساعت 13:23)

    اقای محترم چه تناقضی
    شما خودروی چینی دارید بهتون برخورد فرمایش این هم وطن
    حق داره منقد باشه دوست نداره چینی بگیره ضمن اینکه پراید و تیبا هم نمیخان

  • مسعود مسعود (28 آبان 1397 ساعت 13:19)

    بنده هم مردادماه سال 1396 نزد شرکت رامک خودرو تیولی به مبلغ 60میلیون تومان پیش خرید کردم برای تحویل 120 روز کاری ولی الان که با شما صحبت میکنم هیچ خبری از ماشین و حتی پاسخ گویی نیست ..متاسفانه علاوه بر سود جویی شرکت ها شرایط مملکت هم به این نابسامانی کمک شایانی کرده من هم یک کارمند هستم و واقعا متضرر شدم و پشیمان از این ثبت نام

  • vahid vahid (26 آبان 1397 ساعت 10:05)

    دلم مخاد همینجور یه تیکه فحش و ناسزا بگم ولی وقتی فک میکنم حتی لایق فحش و ناسزا هم نیستن.........چرا اینجا همه چی شده آمال و آرزو!!!!البته مقصر اصلی خودمونیم که تا یه چی گرون میشه مثل....میدویم برا خریدنش:((((((از ماست که برماست...

  • صابر انصاری صابر انصاری (26 آبان 1397 ساعت 09:43)

    واقعا شرم اور است.خودرو ساز دروغی به این بزرگی و کلاهی به این گشادی سر مردم و همنوع خود می گذارد دیگه تا آخرش پیداست که ای وای بر ما؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به کجا چنین شتابان؟؟چقدر با روح و روان مردم بازی کردن؟؟؟؟چقدر دروغ,دروغ؛دروغ.... پس وعده های چنین و چنان کجا رفت؟؟تا کی باید سوخت و ساخت؟؟؟
    خدایا خودت شاهد باش. الهم عجل لولیک الفرج

  • محمد محمد (26 آبان 1397 ساعت 09:42)

    متاسفانه در آشفته بازار کنونی که نهاد های نظارتی هم بجای برخورد قانونی از انجام مسئولیت خود طفره می روند ؛ شرکت های خودرو سازی بحدی وقیح و گستاخ شدند که حتی در شرایط بد عهدی خود نیز با منت گذاری سر مشتری از این موقعیت خود ساخته نیز نفع خود را می جویند .

  • پ-س پ-س (26 آبان 1397 ساعت 08:48)

    بنده نیز دقیقا آبان ماه سال قبل درپیش فروش ساندرو که زمان تحویلش تیرماه امسال بود شرکت کردم وامروز به جای تحویل خودرو فقط سایپا اطلاعیه میدهد وبیانیه های خنده دار(درواقع دردناک) صادر میکند وهمه کاسه کوزه ها را سر رنو وبرجام میشکند!همه میدانیم که شرکت به اندازه کافی خودرو درانبار برای تحویل دارد ولی فقط وفقط به خاطر سود بیشتر از جیب خریدار بدبخت خرج میکند.این مردم بدبخت چه گناهی دارند که باید تاوان ناکارآمدی مسئولان رابپردازند؟اکثرقریب به اتفاق خریداران بافروش خودروی قبلی خود ویا فروش خیلی از اموالشان ویا وام و...اقدام به این کار کرده اند.به خدا خدارا خوش نمی آید.متاسفانه هم مجلس وهم مسئولین وزارتخانه سکوت کرده اند در برابر این حق کشی بزرگ!

  • علی علی (26 آبان 1397 ساعت 08:17)

    برادر تنها نیستی ،بهتر بگویم : خواهرا و برادرایی که از سایپا خرید کرده اید ، شما تنها نیستید ، این وضعیت حتی به مراتب بدتر از وضعیت شما برای مشتری های ایران خودرو وجود داره و علی الخصوص ثبت نام کنندگان پژو 2008 .

  • اکبر اکبر (25 آبان 1397 ساعت 20:26)

    سلام برادر عزیز . منم مثل شما مهر سال گذشته جهت خودرو پارس TU5 ثبت نام کرده ام اما نه در سایپا بلکه در ایرانخودرو . قرار بوده که تیرماه تحویل بگیرم ولی با گذشت 5 ماه از موعد تحویل حتی خبری از دعوتنامه هم نیست که نیست !!!!!
    اگر وزیر جدید صمت به تونه یک مدیر عامل جهادی و انقلابی برای خودرو سازان ( ایرانخودرو و سایپا ) معرفی کنه ، کلی مشکل در کشور حل می شه . به امید آنروز

  • یه ایرانی یه ایرانی (25 آبان 1397 ساعت 18:57)

    کشوری که انتقاد نمیتونی بکنی حتی محترمانه و همه به فکر جیب خودشون (مدیران نمایندگان ودولت) هستن چرا نظرمو نشرش ندادی ؟
    خب حرف نادرستی زدم خودرو سازی کشور پر ازفساده همین قیمتها (قیمت کارخانه ای) هم گرونه ، هر چقدر

  • رضا رضا (25 آبان 1397 ساعت 18:44)

    دقیقا"منم 13 ماه پیش در ایران خودرو برای پارس ثبت نام کردم و به درد شما دچار شدم و کل سرمایه زندگیما برای دریافت خودرو هزینه کردم و...

  • محمدی محمدی (25 آبان 1397 ساعت 14:25)

    دوس عزیز شما زیاد فیلم هندی نگاه میکنیناااااا

    چقد اغراق امیز صحبت میکنی برادر یا خواهرم

    شما که میگی پیکان شرف داره به خودروی چینی بعدش میای میگی به جای پراید و تیبا خودروی چینی پیشنهادم ندادن و از این بابت شاکی هسی

    اصلا حرفای شما پر از تناقضه

    بنده خودم برلیانس ثبت نام کردم و هرچند چین و شرکت برلیانس هنوزم بعد تحریم داره با سایپا همکاری میکنه ولی بازم تاخیر خورده برام ...

    باید صبر کرد رنو از ایران رفته ..سایپا خودشو ساندرو کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دلیل پیشنهاد ندادن برلیانس واسه ساندروهای انصرافی بخاطر اجرای تعهد واسه پیش فروشهای برلیانسه ...و بخاطر در دسترس بودن قطعات پراید و تیبا و .. و اینکه باز بدقولی نشه بهتون پیشنهاد این ماشینا رو دادن...

    هدفم از تایپ این مطلب صرفا برخورد مغرضانه شما با قضیه بود که تناقض بهمراه داشت...

    از ماست که بر ماست....

  • علی علی (25 آبان 1397 ساعت 13:07)

    با سلام بنده نیز10ماه است به همین نحو بلکه بدتر گرفتار ایران خودرو شده ام در اسفند96 ثبت نام خوودرو ملی -سمند- (جهت حمایت از تولید ملی ) نمودم غافل از اینکه بعدر از10 ماه با همین عنوان حمایت از تولید ملی( حمایت ازحقوق قطعه سازان
    ) ایران خودر می خواهد پوست من و امثال من را زنده زنده بکند و دریغ از نظارت نهاد های مربوط حتی نگاه نیز نمی کنند چه رسد به نظارت و کنترل اکنون بعداز گذشت حدود10 ماه نه تنها عذرخواهی هم نکره اند بلکه با کما پررویی می خواهند برای بار دوم در عرض یکسال افزایش قیمت بدهند از آقای رئیس جمهور -وزیر صنعت و معدن نمایندگان ملت در مجلس وتمامی مسئولین مربوطه سئوالی دارم آیا در عرض سال با وجود تورم جان کاه ریالی به حقوق کارگران و کارمندان افزایش داده اید که اینگونه بی تفاوت به معرکه گیری ایران خودرو نگاه می کنید والسلام

  • رضا رضا (25 آبان 1397 ساعت 12:32)

    با سلام
    راه نجات صنعت خودرو این است که اولا و ثانیا و ثالثا و رابعا حکومت و دولت بخواهند
    این مشکل برطرف شود
    در این صورت برای آن اقدام میکنند ولی اگر نخواهند این مشکل حل شود همین آش و همین کاسه پایدار خواهد بود
    مگر میشود در کشوری که موشک و جت و ... ساخته میشود نتوان خودرو با کیفیت و خوب ساخت ؟؟
    کدام را باور کنیم ؟؟
    عدم توانایی در تحویل خودرو یا ساخت انواع موشک و ساخت جت و هواپیمای کوچک و ... ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی علی (25 آبان 1397 ساعت 11:49)

    مملکت همش اینطوریه... رو هوا...
    حقمونه.. وقتی پایبند هیچ کمپین خریدی نیستم..