1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جدید ترین تصمیم وزارت صنعت- دو خودرویی که قرار نیست بازنشسته شوند!!!

جدید ترین تصمیم وزارت صنعت- دو خودرویی که قرار نیست بازنشسته شوند!!!

1 تیر 1396
  • 1

صحبت‌های اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قطعی نبودن توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از این است گویا که قرار نیست این دو خودرو هیچ‌وقت از رده خارج شوند!

 جدید ترین تصمیم وزارت صنعت- دو خودرویی که قرار نیست بازنشسته شوند!!!

اواخر سال گذشته تصمیم بر این شد که خط تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی ماه سال ۱۳۹۷ ادامه یابد و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد ادامه تولید آنها در دستور کار قرار گیرد، اما دو سوالی که با ان مواجهیم این است که چرا در ابتدای امر چنین فرصتی به این دو خودرو که بیش از ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد داده شده و سوال دیگر این که آیا قرار نیست هیچ وقت دو خودروی مذکور از رده خارج شده و خط تولیدشان متوقف شود؟ ‌

آنچه در پایان سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید، توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل افزایش بیش از ۱۰ ساله طول عمر آن‌ها بود اما نه تنها این اتفاق عملی نشد بلکه به یکباره تصمیم سازمان ملی استاندارد مبنی بر افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۳ مورد، فرصتی حدود دو ساله را برای این دو خودرو پیش آورد تا حداقل دو سال دیگر به طول عمر آن‌ها (بدون رعایت ۸۳ مورد استاندارد تدوین شده) اضافه کند و اگر در نهایت استانداردهای مورد نظر و نیز تغییر پلت‌فرم رعایت مدنظر قرار نگیرد، خط تولید آنها متوقف شود.

پراید و طول عمری معادل ربع‌ قرن

پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه‌تنها با گذشت حدود ۲۴ سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده‌ تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلت‌فرم رعایت کند، پس از سال ۱۳۹۷ کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سوالی که در مورد این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود؟

پژو ۴۰۵، سه سال بزرگتر از پراید

مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ نیز از سال ۱۳۶۹ در ایران کلید خورد و تا کنون حدود ۲۷ سال است که از آغاز تولید این خودرو در کشور می‌گذرد و این در حالی است که بر اساس قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمرشان سپری می‌شود، با توقف خط تولید روبرو شوند. مشخص نیست که به طور دقیق ملاک و معیار برای تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تولید خودرو در ایران چیست؟ اینکه باید طبق قانون بازده زمانی ۱۰ ساله برای توقف خط تولید خودروها لحاظ شود یا اینکه حتی اگر یک نفر متقاضی برای این خودروها وجود داشته باشد کماکان به تولید آنها ادامه می‌دهند؟

موضع اخیر وزارت صنعت

محسن صالحی‌نیا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- به تازگی در مورد زمان نهایی توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ با موضعی نامعلوم در این رابطه، اعلام کرد: اینکه به طور قطع بگوییم در دی ماه سال ۱۳۹۵ خط تولید پراید یا پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد، این گونه نیست! ‌

حال سوالی که در این رابطه به صورت جدی مطرح و اذهان را به خود مشغول ساخته این است که تا چه زمانی قرار بر ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵ است؟ آیا قرار نیست هرگز خط تولید این دو خودرو متوقف شده و تا ابد قرار بر ادامه تولید آنها و عرضه در بازار است؟ آن هم در شرایطی که بازار جهانی خودرو هر روز مدل‌های جدیدی از خودروهای مختلف را تولید کرده و به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه می‌کنند. خودروهایی که کیفیت و استاندارد آنها قابل مقایسه با خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ نیست.

موضع سایر مسئولان در مورد لزوم توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵

موضع اخیر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی مطرح شده که نیره پیروزبخت- رییس سازمان ملی استاندارد- در گفت‌وگو با ایسنا پیش‌بینی کرد که تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقا و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات پیروزبخت دو خودرو از چهار خودروی پیش‌بینی شده پراید و پژو ۴۰۵ باشند که طی مدت اخیر و به ویژه در یک ساله گذشته صحبت‌های بسیاری مبنی بر توقف خط تولید آنها عنوان شد اما در نهایت و در کمال تعجب با فرآهم کردن فرصتی دو ساله به آنها مانع از توقف خط تولیدشان شدند تا شاید با در نظر گرفتن استانداردهای خودروی تعریف شده جدید باز هم برای تولید آنها پس از سال ۱۳۹۷ زمان بخرند.

علاوه بر این فرداد دلیری- معاون توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی ایدرو- در گفت‌وگو با ایسنا از توقف تولید برخی خودروها در سال آینده خبر داد و عنوان کرد: تا زمانی که برای تغییر مدل تولید خودروها، سیاست‌های اجباری تدوین و اعمال نشود، پروژه‌های سودده کنار گذاشته نمی‌شوند. قطعا خودروهایی نظیر پراید و پژو ۴۰۵ با شرایط فعلی امکان ادامه تولید ندارند و اگر نتوانند در سال ۱۳۹۷ استانداردهای لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج خواهند شد چرا که این خودروها چه در بخش طراحی بدنه، موتور و گیربکس باید دستخوش تغییر شوند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، خودروهای مختلف از چرخه خارج خواهند شد و این دو خودرو نیز مستثنی نیستند.



نظرات

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (1 تیر 1396 ساعت 11:33)

    فقط میشه ابراز تاسف کرد