1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سیتروئن در لیست محصولات سایپا قرار می گیرد

سیتروئن در لیست محصولات سایپا قرار می گیرد

11 آبان 1394
  • 0

 سیتروئن در لیست محصولات سایپا قرار می گیرد

سیتروئن جزو آن شرکت‌های فرانسوی است که در ایران سابقه خوبی را از خود به‌جا گذاشته است. سابقه‌ای که از سر اعتماد مردم شکل گرفته است. بدیهی است کم‌و‌‌کاستی‌های محصولات این برند به‌خاطر استقبال خوب مردم کمتر به چشم می‌آید و در این چند ساله اثبات شده است مردم ما اعتماد بیشتری به سیتروئن دارند تا به پژو! با این‌که پژو و سیتروئن هر دو جزو شرکت‌های هم پیمان هستند و شریک تجاری هم محسوب می‌شوند، ولی در بحثی کیفی و گاه فناوری سیتروئن نسبت به پژو و پیشتاز بوده است. در بحبوحه خبری پژو و ایران‌خودرو که این روزها به صدر اخبار تبدیل شده‌اند، سایپا و سیتروئن به جاهای خوبی از اشتراک‌ها رسیده‌اند. نشانه‌های آن هم این است که شرکت سایپا چندی‌است مشغول تهیه آماری از بازار هدف خود شده و این بار روی محصولات سیتروئن سرمایه‌گذاری آماری کرده است. در شهر تهران هم تعدادی سیتروئن در حال تست فنی هستند که گاهی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. یکی از این خودروها، سیتروئن C4 است که در مدل‌های مختلف با پلاک آزمایشی در شهر می‌چرخند. برای همین در این صفحه به معرفی این محصول به شکل تئوری می‌پردازیم تا قبل از عرضه، پیش زمینه فکری از C4 به‌دست آوریم.

C4، ده سال در جاده‌های جهان

سابقه سیتروئن C4 به سال 2004 میلادی برمی‌گردد. این ماشین در همان سال در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و رسما با مدل 2005 به بازار عرضه شد. الگوی اصلی این خودرو برمبنای ماشین‌های هاچ‌بک خانوادگی طراحی شده بود. بعدها مدل‌های سدان، کوپه سه در و استیشن به طیف تولید خودرو با عنوان C4 اضافه شد. نسل دوم این خودرو در سال 2010 در پاریس رونمایی شد و به خیابان‌ها آمد. C4 نسل دوم طراحی مشترکی با DS4 دارد و تا امروز با کمی بازنگری سالانه به بازار جهانی عرضه می‌شود.

این خودرو در سطح جهانی در اتاق‌های 5 درب هاچ‌بک، سدان 4 در و SUV عرضه می‌شود. البته نسخه SUV، C4 Aircross نام دارد که بیشتر در بازار چین دیده می‌شود. این روزها، C4 روی خط تولید فرانسه، روسیه و چین قرار دارد. احتمال می‌رود که سایپا از جانب ایران به لیست تولیدکنندگان این خودرو بپیوندد و با مونتاژ این ماشین، بار دیگر نام ایران را به عنوان مونتاژکار سیتروئن زنده کند.

باطن C4 چقدر جذاب است؟

C4های در حال تست از نسخه هاچ‌بک و سدانی هستند که در جاده‌های ایران در حال تردداند. این خودرو با فاصله محوری 2608 میلی متری، جزو آن دسته از خودروهایی محسوب می‌شود که فضای به نسبت مناسبی برای خانواده چهار نفره فراهم می‌کند. البته این ماشین در رده خودروهای C محسوب می‌شود که نه اتاقی تنگ دارد و نه بزرگ و دلباز. بلکه بر اساس نیاز طراحی شده است تا در استفاده‌های درون شهری و برون شهری کارآمد باشد.

در عرضه جهانی این خودرو، تنوع موتورهای زیادی موجود است و مشتری می‌تواند با توجه به استفاده و نیاز خود، C4 مورد نظر را خریداری کند. با توجه به اینکه خودروهای سواری در بازار ایران با موتور بنزینی عرضه می‌شوند، C4 احتمال عرضه با 3 موتور را دارد. اولی یک موتور 4/1 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ است که توان تولید 95 اسب بخار را دارد. موتور دوم یک انجین 6/1 لیتری است که نمی‌تواند نزدیک به 120 اسب بخار قدرت تولید کند. در مدل سوم، همین موتور 6/1 به سیستم توربوشارژر مجهز است که 153 اسب بخار قدرت دارد. باز از بین این سه موتور، احتمال ورود C4 با موتور 6/1 لیتری 120 اسب بخاری بیشتر از بقیه است. این خودرو از پایه دیفرانسیل جلو است و به وسیله گیربکس 5 دنده دستی قدرت موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در نسخه فول آپشن این ماشین، گیربکس 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک وجود دارد که حالت‌های اسپرت و برفی روی آن در نظر گرفته شده است.

در برخی بررسی‌ها یکی از نقاط ضعف این خودرو را موتور ضعیف آن معرفی کرده‌اند. گویا موتور 118 اسب‌بخاری با گشتاور 160 نیوتون‌متری نیاز اتاق 1275 کیلوگرمی را آنچنان برطرف نمی‌کند. ولی در عوض از گیربکس نرم این ماشین در منابع مختلف تعریف می‌شود. شتاب این خودرو با گیربکس اتوماتیک نزدیک به 12 ثانیه اعلام می‌شود که در سال 2015 عدد جالبی نیست. ولی مصرف سوخت C4 به صورت ترکیبی 2/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که عدد خوبی برای اقتصادی‌پسندان است. C4 در تست‌های ایمنی Euro Ncap توانسته است 5 ستاره ایمنی به دست آورد. با وجود سیستم کنترل کشش در کنار ABS و EBD، ایمنی خودرو در بحث پایداری و پیشگیری بالا رفته است. همچنین وجود کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی سرشینان جلو و ایربگ پرده‌ای کامل، باعث کسب این امتیاز شده است. فرمان برقی(EPS) با توجه به سنسورهای به کار رفته، واکنش‌های خوبی را به راننده می‌دهد.

وقتی پا به اتاق C4 می‌گذارید، امکانات جذاب را با طراحی ساده می‌بینید. اکثر دکمه‌ها در نقاط خوبی قرار گرفته‌اند و همین کار باعث شده است تا کار کردن با ادوات داخلی تا حدی آسان باشد. در کنار این طراحی ساده و زیبا، تجهیزات در سطح بالایی قرار دارد و امکانات به کار رفته،C4 را به یک خودروی مجهز تبدیل کرده است. اولین چیزی که در نمای داخلی، ماشین را لوکس جلوه می‌کند، مانیتور بزرگی است که در وسط داشبورد قرار دارد و امکانات صوتی، تصویری و کنترلی را روی خود جای داده است. بعد از آن، زیر همین مانیتور، سیستم تهویه وجود دارد. ولی این موجودیت، به شکل ساده نیست و دوکاناله اتوماتیک در خودرو قرار دارد. زیر محوطه تنظیمات سیستم تهویه، دکمه گرمکن صندلی‌های جلو با تنظیم درجه‌ای وجود دارد. وقتی به فرمان خودرو نگاه می‌کنید، تنظیمات سیستم صوتی روی آن قرار گرفته است. همچنین سیستم کروزکنترل هم سمت چپ، روی فرمان جایگیری شده است. در سمت چپ ستون فرمان روی داشبورد، دکمه استارتر خودرو وجود دارد که به نسبت باقی خودرو تا حد زیادی متمایز است. زیر دکمه استارتر، جعبه‌ای از دکمه وجود دارد که باز شدن در صندوق عقب و باک،خاموش و روشن کردن کنترل کشش(ESP)، سنسور پارک خودرو و دربرخی نسخه‌های فول دکمه رادار نقطه کور و خطی هم در آن جای می‌گیرند. وقتی به صفحه آمپر خودرو نگاه می‌کنید، اطلاعات در سه محوطه دایره‌ای شکل قرار دارد. داخل دایره سمت چپ، دور موتور و شرایط دنده نشان داده می‌شود. در دایره وسط، سرعت به صورت دیجیتال و عقربه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود و در دایره سمت راست، میزان بنزین و دمای آب خودرو به نمایش در می‌آید.

در نسخه فول این خودرو، با توجه به سفارش مشتری امکانات ویژه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود. امکاناتی نظیر تعویض دنده از پشت فرمان، زنون و چراغشور، سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، ترمز پارک برقی، سانروف و چرم صندلی را می‌توان هنگام خرید سفارش داد یا کشور سازنده با توجه به ارزیابی بازار خود، نوعی خاص را با بخشی از این امکانات به وجود آورد.

برای خریدش چقدر پول داشته باشیم؟

سیتروئن C4 هاچبک با توجه به امکاناتی که دارد، در امارات متحده عربی قیمتی بین 70 تا 75 هزار درهم دارد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید این ماشین حدود 71 میلیون تومان قیمت دارد. اگر هم حضور نسخه سدان را قطعی بدانیم، احتمالا ارزش ریالی این مدل هم حدود 76 میلیون تومان است. با توجه به تعرفه واردات گمرکی که به ماشین‌های وارداتی و بارهای CKD تعلق می‌گیرد، در صورت ورود این ماشین به صورت وارداتی با مدل سال میلادی، قیمتی نزدیک به 110 میلیون تومان را برایش پیش‌بینی می‌کنیم. ولی در صورت عرضه به صورت مونتاژی CKD با تاریخ ساخت شمسی، احتمال دارد C4 با قیمت زیر 90 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. البته اگر از امکاناتی مثل 6 کیسه هوا، استارتر، زنون و چراغشور، سان‌روف، صندلی چرمی و... صرفه نظر شود، شاید قیمت این ماشین به زیر 75 میلیون تومان هم بیاید.

در هر صورت باید منتظر باشیم تست‌های C4 تمام شود و شرکت سایپا به طور رسمی از این ماشین‌ها رونمایی کند. احتمال می‌رود که در سال 94 شاهد رونمایی و عرضه این ماشین نباشیم، ولی در سال 95 حضور این خودرو به مراتب جدی‌‌تر است و می‌توان گفت سیتروئن زودتر از رقیب فرانسوی خود، پژو، به بازار ایران می‌آید.



نظرات