1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سبقت چینی‌ها از خودروهای ملی

سبقت چینی‌ها از خودروهای ملی

19 شهریور 1395
  • 0

طبق آماری که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۴۱۴ هزار و ۵۵۵ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۱۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

از سوی دیگر، تولید خودروسازان بزرگ کشور در مردادماه و نسبت به تیر ماه نیز افزایش یافته، چه آنکه تیراژ ۱۰۱ هزار و ۹ دستگاهی آنها در مرداد، افزایش ۲/ ۱۴ درصدی تولید ماهانه غول‌های جاده مخصوص را در پی داشته است.در این بین، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ خود را در مرداد و نسبت به تیر، بیش از پنج هزار دستگاه بالا ببرند و گروه سایپا (متشکل از سایپا و پارس خودرو) نیز افزایش تولیدی بیش از ۶ هزار دستگاه در بازه زمانی موردنظر داشته است. اگر ملاک مقایسه را آمار پنج ماهه در نظر بگیریم، باز هم سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند افزایش تیراژ را تجربه کنند، به نحوی که ایران خودرو ۵/ ۴ درصد و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب ۳/ ۱۴ و ۵۸ درصد به تولید خود در مقایسه با ۵ ماه نخست سال گذشته اضافه کرده‌اند.

در بین خودروها (با درنظرگرفتن محصولاتی مانند دانگ فنگ و‌هایما که محصولات جدیدی به‌شمار می‌روند) بیشترین درصد رشد را تندر-۹۰ به خود اختصاص داده و کمترین نیز نصیب سوزوکی گرندویتارا شده است. همچنین پرتیراژترین خودرو داخلی کماکان پراید است و کم‌تیراژترین‌شان هم فعلا دانگ فنگ. اما یکی از نکات مهم در آمار پنج ماهه خودروسازان، کاهش تولید برخی خودروهای داخلی و در مقابل، افزایش تیراژ محصولات چینی است. بر این اساس، خودروهایی مانند دنا و رانا و تیبا که از آنها به‌عنوان محصولات داخلی و حتی ملی یاد می‌شود، کاهش تیراژ را در پنج ماه امسال تجربه کرده‌اند و این در حالی است که امثال اس ۳۰۰ و دانگ فنگ و برلیانس (خودروهای چینی) افزایش تیراژ را به خود می‌بینند. این موضوع نشان می‌دهد چینی‌ها برای بازار پسابرجام خودرو ایران نیز برنامه داشته و به خصوص می‌خواهند در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون، رقابتی سنگین با شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشند. چینی‌ها البته در بازار ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز فعال هستند، به نحوی که در بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی صنعت خودرو، خودروهای چینی به تولید می‌رسند.

افت‌وخیز پژوها
به سراغ آمار اعلامی وزارت صنعت برویم و ببینیم خودروسازان داخلی چه کارنامه‌ای را در پنج ماه امسال از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار، ایران خودرویی‌ها تا پایان مردادماه ۵۳ هزار و ۲۷۳ دستگاه انواع پژو ۲۰۶ را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۱۱ درصد افزایش تیراژ در این محصول داشته باشند. همچنین پژو ۴۰۵ نیز که در حال حاضر پر‌تیراژترین محصول ایران خودرو به‌شمار می‌رود، تیراژی ۶۲ هزار و ۸۴۱ دستگاهی را تا پایان مردادماه ا ز خود به جا گذاشته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۲۵ درصد افزایش تیراژ داشته باشد. این محصول علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد و پس از پراید، دومین خودرو پرتیراژ داخلی به‌شمار می‌رود.
,br> افزایش تولید ۲۰۶ و ۴۰۵ اما در حالی است که دیگر پژوی ایران خودرو یعنی «پارس» با کاهش تولید مواجه شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده مخصوص در پنج ماه امسال ۴۸ هزار و ۳۲۴ دستگاه پارس را به تولید رسانده و در نتیجه با کاهش ۸/ ۳۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. پارس در حال حاضر سومین محصول پرتیراژ ایران خودرو به حساب می‌آید که در بیشتر سایت‌های شهرستانی این شرکت به تولید می‌رسد.

دنده عقب خودروهای ملی
اما آن طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، از جمع چهار خودرو ملی کشور، سه محصول با کاهش تیراژ روبه‌رو شده و تنها سمند توانسته آبروداری کرده و افزایش تولید را تجربه کند. بر این اساس، رانا که روند نزولی آن از ماه‌ها قبل آغاز شده، در آمار پنج ماهه نیز کاهش تولید را به خود می‌بیند. این محصول تا پایان مرداد امسال تنها چهار هزار و ۹۸۸ دستگاه تیراژ داشته و در نهایت با کاهش ۶/ ۳۹ درصدی تولید روبه‌رو شده است. این محصول که لقب دومین خودرو ملی کشور را یدک می‌کشد، ظاهرا چندان مورد وثوق ایران خودرویی‌ها نیست، چه آنکه مدت‌ها است با کاهش تیراژ روبه‌رو است و جزو محصولات کم‌تیراژ آبی‌های جاده مخصوص به‌شمار می‌رود. در کنار رانا اما دنا نیز به‌عنوان چهارمین خودرو ملی کشور، با کاهش تیراژ مواجه شده است. این محصول که استقبال نسبتا خوبی از آن به عمل آمد، در مجموع هشت هزار و ۷۴۴ دستگاه در پنج ماه امسال تیراژ داشته و در نتیجه ۲/ ۱۲ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

از سوی دیگر تیبا نیز به‌عنوان دیگر خودرو ملی کشور کاهش تولید را در پنج ماه امسال تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، سایپا در مجموع ۳۶ هزار و ۷۵۵ دستگاه تیبا را در پنج ماه امسال به تولید رسانده و متحمل کاهش تولیدی جزئی؛ یعنی تنها هشت دهم درصد شده است. کاهش تیراژ این محصول در حالی است که سمند به‌عنوان اولین خودرو ملی کشور افزایش تیراژ را در بازه زمانی مورد بررسی تجربه کرده است. بر این اساس، درمجموع ۴۱ هزار و ۸۷ دستگاه از این محصول در ایران خودرو به تولید رسیده تا تیراژ آن نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۳/ ۱۰ درصد بالا برود.

شتاب خودروهای چینی
هرچه خودروهای داخلی با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند، چینی‌ها بالا رفته و تولیدشان را افزایش داده‌اند. بنابر آمار وزارت صنعت، ‌هایما (شاسی‌بلند مونتاژی ایران خودرو) تیراژی ۹۶۴ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در کارنامه S300 نیز میزان تولیدی یک هزار و ۲۶۴ دستگاهی ثبت شده است. با این حساب سایپایی‌ها توانسته‌اند تیراژ این محصول چینی را ۶/ ۲۹ برابر کنند. همچنین برلیانس نیز که در سایپا و پارس خودرو به تولید می‌رسد، در مجموع ۱۱ هزار و ۲۵۲ دستگاه تیراژ داشته که این آمار نشان از پنج برابر شدن تولید این محصول در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته دارد. در لیست محصولات چینی خودروسازی ایران، نام یک خودرو دیگر نیز به چشم می‌آید و آن دانگ فنگ ایران خودرو است. این محصول که در پنج ماه ابتدایی سال گذشته تنها ۱۵ دستگاه تیراژ داشته است، در بازه زمانی مشابه امسال، تولیدی ۱۱۳ دستگاهی را به خود می‌بیند.

تیک آف تندر
در آمار پنج ماهه اما تندر-۹۰ توانسته تیراژی ۳۹ هزار و ۸۷۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کند. این محصول که در انواع مختلف (سدان، ‌هاچ بک، دنده معمولی و اتوماتیک) به تولید می‌رسد، ۱۵۹ درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند. ۲۶ هزار و ۴۸۳ دستگاه از تندرهای تولید شده، سهم پارس خودرو بوده و ۱۳ هزار و ۳۹۴ دستگاه باقیمانده را نیز ایران‌خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند. طبق آمار، پارس خودرو در مقایسه با ۵ ماه نخست سال گذشته، ۶/ ۲۱۶ درصد به تیراژ تندر-۹۰‌هایش افزوده و ایران خودرویی‌ها نیز رشدی۲/ ۹۱ درصدی را در تولید این محصول از خود به جا گذاشته‌اند.

افزایش تیراژ پراید
نگاهی هم اما به آمار تولید پراید بیندازیم، خودرویی که همزمان در سایپا و پارس خودرو به تولید می‌رسد. طبق آمار، پراید طی پنج ماه امسال ۹۸ هزار و ۱۰۲ دستگاه تیراژ داشته و با این حساب، میزان تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱/ ۱۰ درصد بالا رفته است.

منبع: دنیای اقتصاد



نظرات