1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اولین خودروی CVT مدیران خودرو در راه ایران

اولین خودروی CVT مدیران خودرو در راه ایران

22 اردیبهشت 1393
  • 0

شرکت چری بعنوان شریک تجاری شرکت مدیران خودرو بزرگترین صادر کننده خودرو در میان برندهای مستقل چینی به خارج از مرزهای این کشور می باشد همچنین شرکت مدیران خودرو نیز به عنوان سومین تولید کننده خودرو در بازار ایران به حساب می آید.

این دو شرکت در سال 2009 قرارداد همکاری مشترک امضاء نمودند که ماحصل این همکاری تولید خودروهای MVM 110 در کلاس A ، 315 هاچ بک و صندوق دار در کلاس B ، 530 در کلاس C وX33 در کلاس SUV است ، که در بازار ایران نیز شناخته شده می باشد.X33 یک خودروی کراس اوور با کارایی بالا و اندازه مناسب است که خانواده های ایرانی طرفدار آن می باشند .

شرکت مدیران خودرو در آینده ی نزدیک محصول جدید دیگری به نام " New x33 " با دو نوع گیربکس دنده ای واتوماتیک را وارد بازار خواهد نمود . نکته قابل توجه حضور نخستین شاسی بلند با قیمت مناسب و گیربکس CVT در بازار ایران است .

امروزه داشتن گیربکس CVT برای خودروها به عنوان یک مزیت اصلی به حساب می آید ، پس جا دارد تا در ادامه به ذکر مزایای گیربکسهای CVT بپردازیم.

مصرف مناسب سوخت، شتاب قابل قبول و پایداری توان موتور، همیشه از مسائل مورد توجه خودروسازان و طراحان موتور بوده است. به همین دلیل صنعت خودروسازی همواره شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای متعدد از گوشه و کنار جهان است. اولین فاکتور مهم در دستیابی به اهداف اصلی یعنی مصرف سوخت پایین، شتاب بالا و پایداری توان موتور، اصلاح طراحی و به کارگیری مکانیزم بهینه در انتقال نیرو از موتور اتومبیل به چرخ‌ها است. از این‌رو طراحی دقیق جعبه‌دنده پس از نحوه کارکرد موتور اتومبیل و قدرت آن، از مهمترین شاخص‌های دستیابی به ایده‌آل‌های دنیای‌خودرو به شمار می‌رود. قبل از آشنایی با این نوع جعبه‌دنده‌ها لازم است مکانیزم کارکرد جعبه‌دنده های معمولی و اتوماتیک مورد بررسی قرار بگیرد و ببینیم چه مشکلاتی در آنها وجود دارد که از گیربکس CVT به عنوان جایگزین استفاده می‌شود.هنگامی که خودرو در دنده یک قرار دارد به سرعت به حداکثر دور موتور می‌رسد و در این لحظه است که باید دنده عوض شود.

این رویه برای همه دنده‌ها تکرار می‌شود با این تفاوت که فاصله زمانی دستیابی به حداکثر توان موتور و تعویض دنده با دنده قبلی افزایش پیدا می‌کند اما در مقابل در هر دنده خودرو به سرعت بیشتری دست پیدا می کند.اولین مشکل در این مکانیزم کاهش و هدر رفتن نیروی موتور در فاصله تعویض هر دنده با دنده بعدی است. مساله بعدی مشکلاتی است که بر سر راه رسیدن به حداکثر گشتاور قرار دارد. هر موتور با توجه به نوع طراحی و قدرتی که دارد در یک دور موتور خاص حداکثر گشتاور و نیروی خود را تولید و به جعبه‌دنده و سپس به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

به همین دلیل در صورتی که راننده بخواهد از حداکثر توان موتور در دور بالا استفاده کند مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و اگر بخواهد به صورت اقتصادی از توان موتور بهره بگیرد باید مرتب در حال تعویض دنده باشد.موضوع دیگری که از مشکلات گیربکسهای معمولی به شمار می‌رود، محدود بودن تعداد دنده‌های آن است. حتماً برای شما پیش آمده است که احساس می‌کنید مثلاً بین دنده یک و دنده دو، جا برای یک دنده خالی است! دلیل این موضوع این است که سرعت و دور موتور در یک حالت خاص به نحوی است که برای یک دنده به اصطلاح سبک بوده و برای دنده قبلی سنگین.

در نتیجه هر چه تعداد دنده‌ها بیشتر باشد دست راننده برای انتخاب دنده متناسب با سرعت و دور موتور بازتر است، اما اولاً چون جعبه‌دنده‌ها براساس چرخ دنده کار می‌کنند دارای محدودیت هستند و نمی‌توان از یک حد مشخص در آنها دنده تعبیه کرد، ثانیاً در صورتی که تعداد دنده‌ها زیاد باشد مشکلاتی نظیر هدر رفتن نیرو در فاصله زمانی تعویض‌دنده‌ها و عدم راحتی راننده را موجب می‌شود.در اینجا است که گیربکسهای اتوماتیک به عنوان راه‌ حل ارائه می‌شوند و به مرور تعداد دنده‌ها در آنها افزایش یافته است، تا آنجا که تا امروز جعبه‌دنده اتوماتیک با 9 دنده توسط شرکت ZF ساخته شده است .

اما باز هم مشکل کاهش مصرف سوخت و افزایش پایداری توان موتور و هدر رفتن آن در تعویض دنده‌ها به قوت خود باقی است. علت اصلی این موضوع به فاصله زمانی تعویض دنده‌ها بازمی‌گردد که باعث افت و خیز نوسانی دور موتور شده و با ضربه‌ای که هنگام تعویض دنده در اتاق اتومبیل حس می‌شود قابل تشخیص است. در صورتی که بتوان تعداد دنده‌ها را نامحدود در نظر گرفت می‌توان گفت که دامنه نوسانات دور موتور از هر دنده به دنده دیگر ثابت می‌ماند و خودرو در شرایط ایده‌ال حرکت می‌کند. در اینجاست که جعبه‌دنده‌هایی با مکانیزم انتقال نیروی پیوسته معرفی می‌شوند که در واقع فاقد چرخ‌دنده هستند و ضریب دنده در آنها با مفهوم دیگری عنوان می‌شود.از دیگر مزایای این جعبه‌‌دنده عدم ضربه‌زدن در هنگام تعویض دنده است. در این حالت میزان سوخت مصرفی ثابت می‌ماند و توان محرکه موتور هدر نمی‌رود.

ساخت این جعبه‌دنده‌ها اقتصادی‌تر است، چرا که قطعات متحرک درون آن 25درصد کاهش یافته و عمر آن افزایش پیدا می‌کند. این موضوع همچنین باعث می‌شود روغنی که در این جعبه‌دنده استفاده می‌شود بیشتر کار کند و نیازی به تعویض زودهنگام وجود ندارد.برخی افراد بر این باورند که گیربکسهای CVT معایبی هم دارند. در درجه اول برخلاف اینکه هزینه تولید آن پایین است ولی هزینه تعمیر آن دست کمی از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک معمولی ندارد. همچنین روغن مورد استفاده در آن نیز از نوع خاصی بوده که کمی گران است.

البته این مساله با در نظر گرفتن زمان طولانی کارکرد روغن قابل توجیه است.در این گیربکس ها معمولا دور موتور با رسیدن به یک مرز مشخص ثابت می ماند و پس از آن با تغییر نسبت در گیربکس، سرعت افزایش پیدا می کند در حالی که دور موتور ثابت است.از آنجایی که صدای موتور در اتومبیل‌هایی که از گیربکسهای CVT استفاده می‌کنند ثابت است، ممکن است برای رانندگانی که به افت و خیز صدای موتور در دورهای مختلف عادت کرد‌ه‌اند، کمی ناراحت‌کننده باشد . همچنین افزایش ضریب دنده هیچ نشانه‌ای برای فهم سرنشینان خودرو از این موضوع بر جای نمی‌گذارد و فقط سرعت خودرو با یک دور موتور ثابت افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیز می‌تواند حس غریبی برای راننده در پی داشته باشد. گیربکسهایCVTامروزی، مانند سایر جعبه‌دنده‌های اتوماتیک معمولی دارای آپشن‌های رانندگی در برف و رانندگی Sport هستند تا در شرایط مختلف ضریب دنده‌ها را با دور موتور اتومبیل تنظیم کنند .




نظرات