1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودرو هایی که در سال 96 افزایش کیفیت داشته اند

خودرو هایی که در سال 96 افزایش کیفیت داشته اند

22 اسفند 1396
  • 1

تیبا که خیلی ها از آن به عنوان یکی از جانشینان احتمالی پراید یاد می کنند، امسال شاهد فراز و فرود در کیفیت خود بود. به رغم این که این خودرو توانست تیرامسال، به صف دو ستاره ها وارد شود، منتهی این بهبود کیفی یک ماه بیشتر دوام نیاورد و مجدد در ارزیابی مرداد، یک پله به عقب نشست. اما همزمان با تبدیل سایت کاشان سایپا به کارخانه سایپا سیتروئن، کیفیت این خودرو در دی ماه یک درجه ارتقا یافت و هم اینک این خودرو به عنوان یک خودروی دو ستاره تا حدی از خطر توقف تولید رهایی یافته است. تیبا امسال حدود یک میلیون و 300 هزار تومان در بازار افزایش قیمت داشته و قیمت بازار آن هم اینک بین 26 تا 28 میلیون و 500 هزار تومان است.

اما در ماه های پایانی سال 96، دو خودروی مشابه تیبا هم ارتقای کیفی یافتند. تیبا 2که از آن به عنوان نسخه جوان پسند تیبا یاد می شود و ساینا به عنوان نسخه تکامل یافته آن در آذرماه به جمع دوستاره ها پیوستند. در مجموع تیبا 2امسال با افزایش قیمت یک میلیون و 400 هزار تومانی مواجه شد و هم اینک بین 28 تا 29 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود. ساینا دنده ای هم با حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت، هم اکنون قیمتی بین 29 تا 29 میلیون و پانصد هزار تومان دارد.

 خودرو هایی که در سال 96 افزایش کیفیت داشته اند

دو «جک» در فهرست ارتقایافته ها
اگر چه چینی ها به کم کیفیت های بازار خودرو شهرت دارند، اما در سال 96 دو مدل از این خودروها توانستند تکانی به خود بدهند و پیشرفت کیفی داشته باشند. جک جی 5و اس 5دو خودرویی بودند که کرمان موتور توانست آن ها را با ارتقای یک درجه ای کیفی، از دو به سه ستاره ارتقا برساند. نتیجه آن ها را هم در قیمت این خودروها دید. جک جی 5اتوماتیک هم اینک در بازار حدود 67 میلیون و 800 هزار تومان فی می خورد که بیش از چهار میلیون تومان از قیمت کارخانه گران تر است. جک اس 5 هم قیمتی در حدود 96 میلیون تومان دارد که از قیمت بازار 9میلیون تومان! بیشتر است. این قیمت ها برخلاف قیمت برخی دیگر از خودروهای چینی است که در آن ها نرخ بازار از کارخانه کمتر است.

ارتقای کیفی دو محصول ایران خودرو
سال 96، برای دو محصول قدیمی سمند و پژو 405 نیز بی دستاورد نبود و این دو خودرو که به ترتیب در تبریز و سایت خراسان ایران خودرو تولید می شوند، یک پله ارتقای کیفیت پیدا کردند. بدین ترتیب این دو خودروی نسبتاً ارزان قیمت دیگر هم از خطر توقف تولید، یک گام دورتر شدند. هم اینک پژو 405 در دو نوع اس ال ایکس و جی ال ایکس بین 31 میلیون و 800 تا 34 میلیون در بازار قیمت دارد. سمند نیز در مدل ال ایکس حدود 33 میلیون تومان و در مدل ای اف 7در حدود 33 تا 37 میلیون در بازار خرید و فروش می شود. البته قیمت های کارخانه مقداری پایین تر است.

گل سرسبد افزایش کیفیت ها در سال 96
هر چه کیفیت بالاتر رود، ارتقای آن سخت تر می شود. با این حال، خودروی نسبتاً قدیمی ال 90 در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو توانستند این کار سخت را انجام دهند. اردیبهشت امسال تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو و پارس تندر سایپا از سه ستاره به 4ستاره ارتقا پیدا کردند. البته تندر 90 اتوماتیک ظاهرا فروش آن متوقف است و شاید بتوان گفت جای خود را به تندر پلاس داده است. اما پارس تندر در سه نوع با سیستم مولتی مدیا و گیربکس جدید در محدوده قیمتی بین 44 تا 46 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. قیمت هایی که از نرخ های کارخانه، به تناسب پایین تر است.

منبع خراسان


نظرات

  • امیر امیر (23 اسفند 1396 ساعت 01:16)

    همیشه در این فکر بودم ویرانخودرو چطور میخواد جلوی توقف تولید سمند و 405 با پلتفورم صد سال پیشو بگیره که ظاهرا با این خبر استارت این موضوع زده شد!!! خدا را شکر ظاهرا این دو محصول بتونن استانداردهای لازم که بنز و بی ام و نمیتونن از پسشون بر بیاند را پاس کنند!!!