1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جریمه تاخیر در تحویل خودرو،۳۰ درصد روزشمار

جریمه تاخیر در تحویل خودرو،۳۰ درصد روزشمار

14 شهریور 1394
  • 0

در صورت تاخیر در تحویل خودروهای فروخته‌شده به روش فروش فوری و پیش‌فروش قطعی، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم به پرداخت ماهانه ۲.۵ درصد (۳۰ درصد روزشمار) جریمه تاخیر در تحویل به مشتریان خواهند بود.

تاخیر در تحویل خودروی فروخته‌شده از جمله مشکلات خریداران خودرو در ایران است.

در حال حاضر اگرچه خودروسازان و واردکنندگان خودرو، پرداخت درصدی از مبلغ خودرو به عنوان جریمه تاخیر در تحویل را در متن قراردادهای فروش خود قید می‌کنند اما این درصد معمولا کم است و در مواردی نیز اصلا پرداخت نمی‌شود.

در این شرایط در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ضوابط پرداخت جریمه تاخیر در تحویل خودروها تعیین شده و خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم به پرداخت این مبلغ شده‌اند.

در این قانون، میزان جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش‌ فروش فوری (حداکثر تاریخ تحویل ۳۰ روز) و روش پیش‌فروش قطعی (حداکثر تاریخ تحویل ۹ ماه)، معادل ماهانه ۲.۵ درصد مبلغ واریزی از سوی خریدار (روزشمار ۳۰ درصد) تعیین شده است.

میزان جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش پیش‌فروش عادی (حداکثر تاریخ تحویل ۱۲ ماه) نیز معادل حداقل سود سپرده یکساله سیستم بانکی به اضافه یک درصد، تعیین شده است.

همچنین میزان جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش فروش مشارکت در تولید (حداکثر تاریخ تحویل سه سال) نیز معادل حداقل سود سپرده سه ساله سیستم بانکی به اضافه یک درصد، تعیین شده است.

میزان جریمه تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده به روش سفارشی تیراژ محدود (حداکثر تاریخ تحویل در محصولات داخلی ۳ ماه، وارداتی ۴ ماه) معادل ماهانه ۳ درصد (روزشمار ۳۶ درصد) تعیین شده است.

طبق این قانون خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم خواهند بود جرایم یادشده را به صورت روزشمار به مشتریان پرداخت کنند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

منبع ایسنا


نظرات