1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کلاس‌بندی خودروها در ایران

کلاس‌بندی خودروها در ایران

22 مهر 1393
  • 4

شاید بارها برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام خرید خودروهای داخلی با ابهاماتی در تیپ‌ها یا کلاس خودروها رو به رو شوید به‌عنوان مثال سوزوکی کلاس 3و یا پژو206 کلاس 16 و به ترتیب دیگر خودروهای تولیدی ایران‌خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کلاس‌بندی خودرو در ایران کمی عجیب به‌نظر می‌رسد به‌گونه‌یی که یک خودرو به اضافه یا کم شدن ست کمربند یا شیشه بالابر تغییر کلاس می‌دهد که در هیچ جای دنیا چنین موضوعی مرسوم نیست اما در ایران با اضافه شدن کوچک‌ترین آپشن یک خودرو تبدیل به‌نمونه‌یی لوکس می‌شود حتما به یاد دارید که پژو206 در سال 1380 با 6تیپ مختلف راهی بازار ایران شد که در هر تیپ تعداد آپشن‌ها یا حتی موتور و گیربکس خودروها نیز با هم متفاوت بود.

و حالا از آن 6تیپ مختلف تنها 3تیپ باقی مانده است. اما تیپ با کلاس چه تفاوت‌هایی دارد؟ در تیپ ممکن است موتور یا گیربکس خودرو نیز علاوه بر آپشن‌ها متغییر باشد این در حالی است که در کلاس خودرو تنها آپشن‌ها هستند که تغییر می‌کنند البته این نکته را نباید فراموش کرد که ممکن است موتورها با کدهای مختلفی عرضه شوند که تنها تولید آلایندگی آنها تغییر می‌کند و حجم موتور تغییری ندارد. به‌عنوان مثال پژو 206 با کد موتور TU3A و TU3JP عرضه می‌شود که تنها تفاوت آنها در میزان آلایندگی خواهد بود. در کلاس‌های تعیین شده از کلمه خودرو مبنا استفاده شده که باید گفت خودرو مبنا همان پژو206 تیپ 2 است که فاقد هرگونه آپشنی بوده و شیشه بالابرهای جلو برقی، تهویه مطبوع دستی، ایربگ راننده، ترمزabs، کمربندهای معمولی و آینه‌های دستی از امکانات آن به‌حساب می‌آیند.

کلاس 16: این خودرو مجهز به موتور 1360 سی‌سی انژکتوری (TU3A) و گیربکس دستی پنج دنده ، استاندارد آلودگی یورو3 بدون EOBD - قابلیت مصرف بنزین با اکتان پایین - تعلیق تقویت شده- (CRD ) دستگاه پخش لوح فشرده(CD)سیستم کولر قابل تنظیم - آینه‌های جانبی برقی مجهز به سنسور دماسنج و قاب رنگی - کیسه هوا -

(AIR BAG) مجهز به ABS - شیشه بالابر برقی درهای عقب - زیر سری صندلی‌های عقب، غربیلک فرمان چرمی، کپسول آتش‌نشانی، قطعات تزییناتی (DECORATIVE)، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی و کفپوش‌های موکتی، تجهیزات معروف به PACK LOOK شامل: سپرهای جلو و عقب همرنگ بدنه، زه‌های ضربگیر جانبی همرنگ بدنه، دستگیره‌های دربازکن بیرونی همرنگ بدنه، رینگ و لاستیک اسپرت و زاپاس معمولی است.

کلاس 15 : در این کلاس از کمربندهای بدون مکانیسم پیش کشنده

(pre tentioner) استفاده می‌شود که بر این اساس قطعه ecu کیسه هوا حذف شده و مکانیسم سوییچ ثقلی جهت قطع کن بنزین استفاده خواهد شد. سایر مولفه‌ها، همانند پژو 206 تیپ 1 (کد 260 کلاس 7) است که از موتور 1360 سی سی انژکتوری (TU3A)، گیربکس دستی 5 دنده، آینه‌های جانبی دستی، شیشه بالابرهای برقی جلو، شیشه بالابر دستی عقب، رادیو پخش مجز به CD، کولر غیر قابل تنظیم و تعلیق تقویت شده بهره می‌برد.

کلاس 14: این کلاس علاوه بر تجهیزات پایه خودرو مبنا، دارای غربیلک فرمان چرمی، رادیو پخش مجهز به CD ، قطعات تزییناتی، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی، کپسول آتش‌نشانی، کفپوش‌های موکتی و چراغ جلو با لنز شفاف، صندلی‌های جلو با پشت سری قابل تنظیم، سه عدد پشت سری عقب بوده و موتور آن نیز از TU3JP به TU3A تغییر یافته است. در واقع این کلاس همان کلاس 11 است که صندلی‌های تیپ 3 به آن اضافه شده است.

کلاس 13: این خودرو مجهز به موتور 1360 سی‌سی انژکتوری (TU3A)، گیربکس دستی 5 دنده، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، رادیو پخش مجهز به CD، کولر قابل تنظیم، کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، زیرسری‌های عقب و تعلیق تقویت شده بوده و تفاوت آن با خودرو کلاس 8 فقط در استفاده از چراغ جلو با لنز خط‌دار به‌جای چراغ جلو با لنز شفاف است.

کلاس12 : این خودرو مجهز به موتور

1360 سی‌سی انژکتوری (TU3A)، گیربکس دستی 5 دنده، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، رادیو پخش مجهز به CD، کولر قابل تنظیم، کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، زیرسری‌های عقب، تعلیق تقویت شده، موتور TU3A بوده و درهای جانبی مجهز به لوله‌های تقویتی است.

کلاس 11: این کلاس علاوه بر تجهیزات پایه خودرو مبنا، دارای غربیلک فرمان چرمی، رادیو پخش مجهز به CD، قطعات تزییناتی، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی، کپسول آتش‌نشانی، کفپوش‌های موکتی و چراغ جلو با لنز شفاف بوده و موتور آن نیز از TU3JP به TU3A تغییر یافته است.

کلاس 10: این کلاس علاوه بر تجهیزات پایه خودرو مبنا، دارای موبایل هندزفری، یخچال، غربیلک فرمان چرمی، ، قطعات تزیینات، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی و کفپوش‌های موکتی بوده و موتور آن نیز از TU3JP به TU3A تغییر یافته است.

کلاس 9: این کلاس علاوه بر تجهیزات هفتگانه کلاس 3 دارای غربیلک فرمان چرمی، کپسول آتش‌نشانی، قطعات تزییناتی، تودوزی‌های صندلی‌ها و رودری‌ها چرمی و کفپوش‌های موکتی بوده و موتور آن نیز از TU3JP به TU3A تغییر یافته است.

کلاس 8: این خودرو مجهز به موتور 1360 سی سی انژکتوری (TU3A)، گیربکس دستی 5 دنده، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، رادیو پخش مجهز به CD، کولر قابل تنظیم، کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، زیرسری‌های عقب و تعلیق تقویت شده بوده و تفاوت آن با خودرو کلاس3 فقط در تبدیل موتور TU3 به TU3A است.

کلاس 7: این خودرو مجهز به موتور 1360 سی سی انژکتوری (TU3A)، گیربکس دستی 5 دنده، آینه‌های جانبی دستی، شیشه بالابرهای برقی جلو، شیشه بالابر دستی عقب، رادیو پخش مجهز به CD، کولر غیر قابل تنظیم و تعلیق تقویت شده بوده و تفاوت آن با خودرو مبنا فقط در تبدیل موتور TU3به TU3A است.

کلاس 6 : این کلاس علاوه بر تجهیزات پایه خودرو مبنا، دارای غربیلک فرمان چرمی، ، قطعات تزییناتی (DECORATIVE)، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی، کفپوش‌های موکتی و چراغ جلو با لنز شفاف است.

کلاس 5: این کلاس علاوه بر تجهیزات پایه خودرو مبنا، دارای موبایل هندز فری، یخچال، غربیلک فرمان چرمی، ، قطعات تزییناتی، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) جرمی و کفپوش‌های موکتی است.

کلاس 4: این کلاس علاوه بر تجهیزات هفتگانه کلاس 3 دارای غربیلک فرمان چرمی،، قطعات تزییناتی (DECORATIVE)، تودوزی‌های (صندلی‌ها و رودری‌ها) چرمی و کفپوش‌های موکتی است.

کلاس 3: این کلاس نسبت به خودرو مبنا در هفت مورد تفاوت دارد: کولر قابل تنظیم، رادیوپخش با CD، آینه‌های برقی، شیشه بالابربرقی عقب، زیرسری‌های عقب، کیسه هوا، اضافه سیستم ترمز ضدقفل ABS

کلاس 2: این کلاس نسبت به خودرو مبنا در6 مورد تفاوت دارد: کولرقابل تنظیم، رادیوپخش با CD، آینه‌های برقی، شیشه بالابربرقی عقب، زیرسری‌های عقب، کیسه هوا

با نگاهی اجمالی به کلاس‌های مختلف این خودرو خواهیم دید که در حقیقت تمامی کلاس‌ها با یکدیگر تفاوت فاحشی ندارند شاید تنها تفاوت آنها در چند آپشن ریز و درشت باشد که شرکت ایران خودرو می‌توانست خیلی ساده‌تر با آن برخورد کند. شاید این کلاس‌های مختلف دچار سردرگمی خریداران شود چرا که به خاطر سپردن آنها کار چندان ساده‌یی نبوده و مستلزم مدت‌ها زمان و تکرار آنهاست. این در حالی است که در شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا با معیار شاخص‌های جهانی کلاس خودرو بر اساس ابعاد آن تعیین می‌شود اما در ایران در واقع کلاس خودرو جای خود را به تیپ خودرو داده و بر اساس آپشن‌ها که در واقع تعیین‌کننده تیپ هستند، کلاس‌بندی می‌شوند.



نظرات

  • سعید هاشمی سعید هاشمی (28 مهر 1393 ساعت 09:59)

    مدیونی اگه فکر کنی من یاد گرفتم اینارو!

  • پسرتنها پسرتنها (22 مهر 1393 ساعت 19:37)

    یه کلاسی هم هست تو مسابقات میگن کلاس پراید استاندارد :))))

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (22 مهر 1393 ساعت 17:48)

    حوصله به سر بر.اصلا کلاس ماشین ایرانی بحث کردن میخواد؟

  • محمدماجد محمدماجد (22 مهر 1393 ساعت 13:09)

    جالب بود