1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بسیاری از خودروهای وارداتی، استاندارد تصادفشان از پراید کمتر است

بسیاری از خودروهای وارداتی، استاندارد تصادفشان از پراید کمتر است

4 شهریور 1393
  • 10

مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا در برنامه مناظره که با موضوع علل بالای تلفات در جاده­های کشور و با حضور کارشناسان از شبکه یک سیما پخش شد گفت: پیش از این­که صحبت کنیم مقصر کیست باید فرآیند اتفاق را بررسی کنیم تا ریشه اشکال را بشناسیم، متاسفانه قبل از این­که تحلیل کنیم که مشکل اصلی کجاست قضاوت زود هنگام انجام می­دهیم و مشکلات روی زمین میماند.

وی اضافه کرد: باید ریشه اصلی مشکلات را شناخت که در این زمینه ضعف داریم. همچنین مشکل دیگر ما این است که حوزه مسوولیت­ها، نقش­ها و اختیارات مشخص نیست و این­که چه کسی گزارش تهیه کند، چه­طور باید منتشر شود و چه اقدام اصلاحی باید صورت گیرد. لذا همه تقصیر را به گردن هم می­اندازند و مشکل حل نمی­شود.

معاون مهندسی سایپا ادامه داد: در سال ۸۴ تا ۹۳ میزان تلفات جاده­ای کشور رو به کاهش داشته است که باید سوال کرد چه شد این اتفاق در حالی که خودروها دو تا سه برابر شده­اند و تعداد مسافرت­ها هم افزایش یافت صورت گرفت. عامل اصلی پیش از توسعه فیزیکی، توسعه فکری یعنی عامل انسانی و فرهنگ رانندگی است. لذا آمار اصلی، عدم توسعه فکری و نهادینه شدن فرهنگ رانندگی است.

شفیعی در ادامه به نیاز اصلاح تصور مردم و تغییر تصور صحیح مردم از موضوع ایمنی اشاره و بیان کرد: با توجه به این­که تأثیر ایربگ و اثر آن در کاهش تلفات معادل ۵ تا ۱۰درصد است و کمربند ایمنی ۷۰ تا ۸۰درصد در کاهش تلفات اثرگذار است ولی این موضوع به صورت عکس برای مردم جا افتاده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وقتی یک ایراد سیستماتیک در موضوعی وجود دارد دعوا بر سر انداختن مسوولیت اشتباهات بر دوش یکدیگر آغاز می­شود در حالی که باید به صورت علمی به موضوعات نگریست و گزارش­های علمی از علل وقایع منتشر کرد.

مرتضی شفیعی معاون مهندسی سایپا عنوان کرد: پراید خودرویی با پنج هزار دلار است، در کجای دنیا خودرویی با این قیمت، این استانداردها را داراست؟ این خودرو تست کرش را در شرکت­هایی که مرسدس تست می­شود انجام داده و پاس کرده است. در شرایط تست کرش، این خودرو از زانتیا بهتر است زیرا طراحی مجدد آن بعد از زانتیا صورت گرفت و مطابق با استانداردهای روز دنیا اصلاح شد.

معاون مهندسی سایپا با اشاره به این­که هم اکنون ۷ تا ۸ هزار خودروی عمومی فاقد استاندارد در جاده­های کشور حرکت می­کنند، افزود: در چنین شرایطی وقتی یک راننده ماشین جلو و پشت سرش هیچ استانداردی نداشته باشد چگونه می­تواند احساس امنیت کند. باید توجه داشت که بحث خودرو با خودروساز متفاوت است، خودرو در طول زمان دچار فرسودگی شده و ممکن است ایجاد مشکل کند.

شفیعی در ادامه با اشاره به ملاقات چندسال گذشته خود با یکی از مدیران کمپانی مرسدس بنز آلمان گفت: در ملاقاتی که چندسال گذشته با یکی از مدیران کمپانی مرسدس بنز داشتم وی عنوان می­کرد که در کشور آلمان درصد بالایی از تصادفات به خودروهای بنز و بی­ام­و اختصاص دارد که سهم بالای این دو کمپانی به دلیل تعداد بالای تولیداتشان و وجود عدم محدودیت سرعت در برخی مناطق این کشور است؛ این مدیر می­گفت که برای مشخص شدن دلیل متقن تصادفات با پلیس آلمان، کمیته­ای را تشکیل داده­اند که بنا شده در وقوع هر تصادف یک کمیته متشکل از نماینده پلیس و خودروساز سر صحنه تصادف حاضر شوند و گزارشات مربوط را تهیه کنند؛ لذا من نیز پیشنهاد چنین موضوعی را به سردار مؤمنی منتقل کردم اما علیرغم استقبال وی، این موضوع هیچ­گاه اجرایی نشد.

وی با انتقاد از برخی رسانه­ها و با اشاره به هماهنگی کمپانی سایپا با مسوولان سازمان استاندارد در ارتقای استاندارد محصولاتش گفت: ما به دنبال خواست سازمان استاندارد ایران، استاندارد خودروهای در حال تولید خود را تغییر دادیم تا مجوز شماره­گذاری را دریافت کنیم.

معاون مهندسی سایپا با انتقاد از عدم گزارش­دهی پلیس درخصوص تصادفات به شرکت سایپا گفت: با توجه به این­که ما از سال ۸۹ پلت­فرم خودرو پراید را کاملاً تغییر دادیم به پلیس اعلام کردیم که گزارش دقیقی از علت تصادفات خودرو پراید را به ما ارائه دهد تا متوجه شویم که مشکل از کجا نشأت می­گیرد ولی متأسفانه این گزارش­ها به دست ما نرسید.

وی تعیین استانداردها را متناسب با قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: در کشور هند شاهدیم که با توجه به قدرت خرید پایین مردم این کشور، خودروی دو هزار دلاری تولید شد که هیچ­یک از استانداردهای خودروها را ندارد، ولی سیاست­گذاران آن کشور برای این­که تعداد موتورسواران آنها کاسته شود این خودرو را فقط برای این­که یک پله ایمن­تر از موتورسیکلت بود تولید کردند.

شفیعی با بیان این­که در حال حاضر توان خرید مردم در حد پایین­ترین استانداردهای خودروسازی قرار دارد، گفت: ما در حال حاضر شاهدیم که موضوع پایین آمدن قیمت خودرو بحث روز محافل مختلف است و در حالی که قیمت تمامی کالاها افزایش یافته، مردم توقع ارزان شدن قیمت خودرو را دارند و این بدان معناست که مردم قدرت خرید خودروهای فعلی را نیز ندارند، لذا اگر بخواهیم استانداردها را ارتقاء دهیم باید قیمت­ها نیز افزایش یابد.

وی اضافه کرد: نباید با برندها بازی کنیم و با تشویش اذهان عمومی اثر جدی روی افرادی بگذاریم که از آن خودروها استفاده می­کنند.

معاون مهندسی سایپا خاطرنشان کرد: بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی، استاندارد تصادفشان از خودروی پراید پایین­تر است و من این را اثبات می­کنم.



نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 شهریور 1393 ساعت 00:52)

    پـــــرایــــــد که اصــــلا رو زمـــــیـــــن نــــیـســـت که بــــــخـــواد بــا مــــاشـــــــــیـنـای دیـــــگـــه تـــصـــادف کــنـه. پــــــــرایــــــــــــد تـــــــــــرنـــــزفـــــورمــــــــــرزه و بــــــــــــــا یــــــــــک گـــــــــــــاز دادن بــــه هـــــــــــواپـــیـــمــــا تــــــبـــــدیــــــــــل میـــــشه و به خط هـــــــــــــوایی میـــره. {{{{{چــتـر نـــجـــات یادتـــــون نره.}}}}}

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (9 شهریور 1393 ساعت 15:51)

    بنز اس500 بخوره به پراید کمانه میکنه! مگه نه؟! خخخخخخخخخ

  • تنبور تنبور (7 شهریور 1393 ساعت 11:50)

    سایپا خیلی مطمئن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ای اچ جی ای اچ جی (6 شهریور 1393 ساعت 13:19)

    سایپا مطمئن

  • هایپر هایپر (5 شهریور 1393 ساعت 15:56)

    خدایی اینا چه رویی دارن

  • اژدر خان اژدر خان (5 شهریور 1393 ساعت 10:56)

    با سلام از اینکه نظر منو پخش نکردید واقعا متاسفم. جز واقعیت چیز دیگری بود که پخش نکردید؟؟!!!

  • تنبور تنبور (5 شهریور 1393 ساعت 00:12)

    وقتی قیمت پراید رو به دلار میگیرید حقوق پایه رو هم به دلار حساب کنید ببینید یه آدم عادی و معمولی میتونه حتی یه پراید بگیره!!!!!!

  • عابدینی عابدینی (4 شهریور 1393 ساعت 20:49)

    پنج هزار دلار پس چرا شده 20 میلیون.
    2700 * 5000 = 13500 تومان
    دوستان غیر از اینه؟؟؟؟

  • دیستور دیستور (4 شهریور 1393 ساعت 20:13)

    ای بابا اینا اون دنیا هم که برن هنوز چششون دنبال پرایده
    کره داره ماهی 2 تا مدل مختلف از هر ماشین میده بیرون اینا هنوز تو کف امنیت پرایدن

  • کاوه رضاییان کاوه رضاییان (4 شهریور 1393 ساعت 12:36)

    منظورشون خودروهای بنجل چینی هست مگر نه هر خودروی وارداتی که چینی نباشه که اینطورنیست.