1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کیا سراتو سایپا و رنو ساندرو آماده ورود به بازار و بازگشت مگان

کیا سراتو سایپا و رنو ساندرو آماده ورود به بازار و بازگشت مگان

27 مرداد 1393
  • 6

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی جزئیات آمار تولید خودروسازان در چهار ماه امسال را منتشر کرد که طبق آن، علاوه‌بر رشد 71.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، دو محصول جدید نیز میهمان جاده مخصوص شده‌اند؛ کیاسراتو و رنو ساندرو. بر این اساس، خودروسازان بزرگ کشور در مجموع 256 هزار و 196 دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در این بین، ایران خودرویی‌ها سهمی 145 هزار و 896 دستگاهی دارند و سایپایی‌ها نیز از سهمی 74 هزار و 862 دستگاهی برخوردار شده‌اند.

پارس‌خودرو نیز به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 35 هزار و 196 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، 60.6 درصد رشد را تجربه کرده باشد. این در حالی است که ایران خودرو 152 درصد رشد داشته و سایپا نیز افزایشی 7.4 درصدی را در تولید محصولات سواری طی بازه زمانی موردنظر، به خود می‌بیند. در جمع خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد نصیب پژو 206 شده و لقب پرتیراژترین محصول سواری تولید داخل را نیز همچنان پراید در اختیار دارد؛ همچنین مگان پس از مدت‌ها غیبت، دوباره به جمع جاده مخصوصی‌ها پیوسته و پارس‌خودرویی‌ها 19 دستگاه از آن را به تولید رسانده‌اند. از دیگر نکات قابل‌توجه آمار چهار ماهه، می‌توان به آغاز تولید رنو ساندرو و کیاسراتو اشاره کرد، خودروهایی که اولی در پارس‌خودرو به تولید می‌رسد و دومی نیز میهمان سایپایی‌ها شده است.

رنو ساندرو که بخشی از قرارداد پلت فرم مشترک X90 به حساب می‌آید، باید چند سال پیش به تولید می‌رسید، اما حواشی و محدودیت‌ها اجازه رخ دادن این اتفاق در بازه زمانی موردنظر را نداد و حالا پارس‌خودرویی‌ها با تاخیری زیاد، تولید آن را از تیرماه امسال آغاز کرده‌اند. البته تنها 6 دستگاه ساندرو در تیرماه امسال به تولید رسیده و با این شرایط، ورود این خودرو به خیابان‌های کشور زمان می‌برد و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد ساندرو قیمتی حول و حوش 50 میلیون تومان و شاید هم بیشتر از اینها را خواهد داشت. اما کیا سراتو نیز که هم‌اکنون مدل‌های وارداتی آن در خیابان‌های کشور به چشم می‌آیند، میهمان سایپایی‌ها شده و آنها در تیرماه 20 دستگاه از این مونتاژی کره‌ای را تولید کرده‌اند. سراتو در حال حاضر قیمتی برابر با 117 میلیون تومان دارد، حال آنکه قیمت مدل‌های داخلی این خودرو احتمالا کمتر از اینها خواهد بود؛ زیرا تعرفه واردات قطعات در مقایسه با تعرفه واردات خودرو کامل، پایین‌تر است.

خیز بلند 206

به‌سراغ جزئیات آمار تولید خودروسازان در چهار ماه امسال برویم و ببینیم انواع خودروهای سواری چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو توانسته در چهارماه امسال با تولید 27 هزار و 145 دستگاه پژو 206، تیراژ این محصول را به بیش از چهار برابر مدت مشابه سال گذشته برساند. این خودرو که در حال حاضر فقط در دو مدل تیپ 5 (هاچ بک) و V8 (صندوقدار) به تولید می‌رسد، چهارمین محصول پرتیراژ ایران خودرویی‌ها به شمار می‌رود. به جز 206، دیگر پژویی ایران خودرو که در چهار ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد و تیراژ 31 هزار و 754 دستگاهی آن، رشد 6/117 درصدی اش را رقم زده تا 405 دومین محصول پرتیراژ آبی‌های جاده مخصوص باشد.

این در شرایطی است که پژوپارس در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود و 40 هزار و 173 دستگاه از آن طی چهارماه امسال به تولید رسیده است. این آمار سبب شده که پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تیراژی 125 درصدی را تجربه کند. ایران خودرویی‌ها بیشترین تولید پارس را در سایت خراسان و سپس در جاده مخصوص داشته‌اند، هرچند این خودرو در سایت‌های مازندران و فارس نیز به تولید می‌رسد.

از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته 30 هزار و 865 دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سوزوکی گرندویتارا تک شاسی بلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، در چهار ماه امسال باز هم تولیدی نداشته و مشخص نیست با این شرایط، چه آینده‌ای در انتظار آن است. ایران خودرویی‌ها اما در چهار ماه امسال توانسته‌اند تنها 13 دستگاه دنا را به تولید برسانند و این در حالی است که هزاران نفر از ثبت‌نام‌کنندگان دنا منتظر دریافت این خودرو هستند. آن‌طور که مسوولان فروش ایران خودرو می‌گویند، دنا اگرچه قرار بود از مرداد ماه تحویل مشتریان داده شود، اما به احتمال زیاد، عرضه آن از مهرماه امسال آغاز خواهد شد. همچنین رانا نیز که حالا دیگر به خوبی در خیابان‌های کشور به چشم می‌آید، طی چهار ماه امسال 10 هزار و 634 دستگاه تولید داشته و این آمار سبب شده تیراژ رانا به دو برابر مدت مشابه سال گذشته برسد.

رشد تولید تیبا و پراید

از ایران خودرو عبور کرده و به سایپا برویم، جایی که پراید همچنان پرتیراژترین محصول آنجا به شمار می‌رود و با حضور سراتو، حالا جمع محصولاتش به عدد سه رسیده است. طبق آمار منتشره، پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در چهار ماه امسال 78 هزار و 691 دستگاه از آن تولید شده که نشان از بهتر شدن اوضاع تولید این خودرو دارد. پراید که با وجود داخلی بودن، با افت شدید تولید طی سال‌های 91 و 92 مواجه شد و قیمتش حالا از 20 میلیون تومان نیز عبور کرده، علاوه‌بر سایپا، در پارس‌خودرو نیز به تولید می‌رسد. بر این اساس، این دو شرکت به کمک هم توانسته‌اند تیراژ پراید را 5/11 درصد در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، افزایش بدهند.

از جمع پرایدهای تولیدی، 14 هزار و 293 دستگاه آن متعلق به پارس‌خودرو است و 64 هزار و 398 دستگاه دیگر آن را سایپایی‌ها تولید کرده‌اند. سایپایی‌ها اما به جز پراید، تیبا را هم تولید می‌کنند، خودرویی که در چهار ماه امسال 22 هزار و 437 دستگاه تولید داشته و این آمار از رشد بیش از 135 درصدی تیراژ تیبا حکایت می‌کند. این خودرو در سایپای کاشان به تولید می‌رسد و اولین محصول داخلی سایپا به شمار می‌رود و اتفاقا این روزها قیمتی 24میلیون تومانی را به خود می‌بیند.

بازگشت مگان

اما سری هم به پارس‌خودرو بزنیم، شرکتی که علاوه‌بر میهمان جدیدش (رنو ساندرو) دوباره مگان را نیز در جمع محصولات خود می‌بیند. پارس‌خودرو که مدتی بود مگان را مونتاژ نمی‌کرد، دوباره میزبان این خودرو شده و توانسته 19 دستگاه از آن را از خطوط تولید خود طی چهار ماه امسال عبور بدهد.

کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داد، تا جایی که هم‌اکنون 104 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. به جز مگان؛ پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را مونتاژ می‌کردند که البته در چهار ماه امسال حتی یک دستگاه نیز از این میهمان ژاپنی به تولید نرسیده است. این در شرایطی است که پارس‌خودرویی‌ها طی چهار ماه امسال 10 دستگاه از هموطن و هم خانواده تیانا یعنی نیسان قشقایی را به تولید رسانده‌اند.

پارس‌خودرویی‌ها اما محصول دیگری به نام تندر-90 نیز دارند که این میهمان فرانسوی البته در ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد. در مجموع 14 هزار و 394 دستگاه تندر-90 طی چهار ماه امسال به تولید رسیده که این آمار نشان از رشد 2/49 درصدی تولید تندر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها با رشدی 5/37 درصدی، 6 هزار و 630 دستگاه تندر-90 را به تولید رسانده‌اند و تعداد تندرهای تولیدی ایران خودرو نیز سه هزار و 24 دستگاه بوده است که از رشد 5/74 درصدی آن حکایت می‌کند.

 

 

کیا سراتو سایپا و رنو ساندرو آماده ورود به بازار و بازگشت مگان

منبع فرارو


نظرات

  • دادا علی دادا علی (18 بهمن 1394 ساعت 22:11)

    خدایی بعنوان یک ایرانی خجالت میکشم بعد از حدود 50 سال از ساخت کارخانجات خودرو سازی در ایران خروجی این صنعت عظیم تعدادی ماشین بی کیفیت وقاتل ایرانی است یکسال است میخواهم ریو 86 را عوض کنم هرچقدر تحقیق میکنم هیچ خودروی ایرانی خوب تولید نمیشه وفقط باید راهی جز راضی بودن به همین شرایط ندارم.......

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (14 شهریور 1393 ساعت 08:01)

    چیـــن چیـــن چیـــن وااااااااااااااااااااای کشتنمون با خودروهای چینی. رنـــــــو تو دنیا معروفه ولی جالب اینجاست که رنو در اصل فرانسویـــــه ولی چیــــن از روش کپــــــــــــــــی میزنه البته با کمترین کــــیفیت و ایران هم مونتاژش می کنه.ببین چه آشــــــــــــــی شــــــــــــــده ایــــــــــــــــن رنـــــــــــــــو تــــــــــــو ایــــــــــران!!!!!!!!!!!!!!!!

  • دیستور دیستور (30 مرداد 1393 ساعت 13:51)

    تو رو خدا نگید تولیدات ایران
    بگید واردات و مونتاژ

  • مک میسل مک میسل (27 مرداد 1393 ساعت 16:21)

    به نظرم تا الان تنها ماشینی که ایران تولید کرده،سمند سورن(ef7)بوده و این ماشین با تنوع داخلی مشکی و بژ بهترین خودروی کل ایران است و بقیه خودرو ها اصلا خوب نیستن

    نادرتیونینگ نادرتیونینگ (28 مرداد 1393 ساعت 13:12)

    ایران هیچی تولید نمیکنه !!!!!!!!!!!! فقط مونتاژ میکنه اونم از نوع مضخرفش

    مک میسل مک میسل (28 مرداد 1393 ساعت 15:36)

    من منظورم نسبت به خودور های چینی و داخلی و واقعیت اینه که سمند سورن از همه ی خودرو های70میلیون به پایین بهتره