1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چرا برنامه تولید خودروی رقابتی محقق نشد!؟

چرا برنامه تولید خودروی رقابتی محقق نشد!؟

4 اسفند 1395
  • 0

در حالی طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به اقداماتی برای تولید خودروهای رقابت‌پذیر (با خودروهای خارجی) شده است که هنوز نشانه‌ای دال بر تحقق این هدف دیده نمی‌شود.

چندی پیش ایسنا گزارش داد که براساس جدیدترین ارزیابی کیفی صورت گرفته، ۱۱ مدل خودروی سواری در حال تولید در خودروسازان داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند.

این وضعیت در حالی است که نگاهی به سند “اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴” نشان می‌دهد که بر طبق این سند وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان داخلی ملزم به برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای ارزان قیمت، با کیفیت و قابل رقابت با خودروهای خارجی شده‌اند.

با این حال بررسی گزارش‌های فعلی ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که این هدف هنوز محقق نشده و ۱۱ مدل خودروی داخلی از جمله پرتیراژترین سواری‌های در حال تولید شامل پراید و پژو ۴۰۵، در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند.

در این شرایط که مشخص نیست چرا هنوز اقداماتی در راستای تحقق سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، صورت نگرفته است، بازخوانی اهداف این سند در بخش تولید خودروی رقابت‌پذیر، خالی از لطف نیست.

در این سند اقدامات زیر در راستای تولید خودروی رقابت‌پذیر (با خودروهای خارجی) پیش‌بینی شده است:
طراحی و تولید خودرو با برند داخلی، استفاده از پلت‌فرم مشترک توسط یک یا چند خودروساز داخلی و یا معتبر جهانی با حفظ مزیت رقابتی/صادراتی.

تولید خودروهای ارزان و کم مصرف و سازگار با محیط زیست.

بکارگیری و توسعه فن‌آوری‌های نوین در تولید خودرو (مانند سامانه‌های هوشمند CVT).

کاهش تدریجی و حذف تولید خودرو به روش‌های SKD و فول CKD.

ارتقا کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل در سطح استانداردهای جهانی.

ارتقاء استانداردهای ایمنی و آلایندگی برابر با استانداردهای روز اتحادیه اروپا.

ایجاد و توسعه مراکز آزمون و تست خودرو برای دستیابی به استانداردها و تائیدیه‌های لازم.

ویرایش دوم سند “اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴”در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و به خودروسازان داخلی ابلاغ شد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات