1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پروژه های بهبود عملکرد گیربکس تیبا در مگاموتور!

پروژه های بهبود عملکرد گیربکس تیبا در مگاموتور!

29 آذر 1395
  • 0

به منظور بهبود عملکرد گیربکس تیبا و افزایش رضایت مشتری دو پروژه استفاده از سیستم دوبل برنجی ۱ و ۲ گیربکس تیبا(ND1) و بهبود پوسته کلاچ گیربکس به منظور استفاده از دیسک و صفحه کلاچ جدید۲۱۵mm (ND2) در مگاموتورتعریف شد.

حمید کربلایی رضا معاون کیفیت مگاموتور با تشریح پروژه استفاده از سیستم دوبل برنجی ۱ و ۲ گیربکس تیبا(ND1) گفت: با هدف بهبود عملکرد گیربکس تیبا و افزایش رضایت مشتری در این پروژه، دنده برنجی های دنده های یک و دو هرکدام از مدل تک برنجی به دوبل برنجی ارتقاء پیدا کرده است. معاون کیفیت مگاموتور در ادامه افزود: این پروژه مراحل تایید نمونه و یکروز خط را سپری کرده و از اواسط بهمن ماه سال جاری شروع به تولید انبوه و در کلیه محصولات X200 اجرایی خواهد شد.

وی در تشریح این پروژه گفت: این پروژه در افزایش عمر قطعات مربوطه و همچنین جاروی دنده های ۱ و ۲ خصوصا در شرایط سخت نظیر سرما و دورهای بالا تاثیر چشمگیری داشته به نحوی که در معکوس ۳ به ۲ و ۲ به ۱ کاملا بهبود آن توسط راننده حس می گردد. لازم به ذکر است استفاده از سیستم تک برنجی در دنده های ۱ و۲ در گیربکس های روز دنیا مرسوم نبوده و به ندرت استفاده میگردد که این امر نیز در شرکت مگاموتور به منظور به روز رسانی گیربکس تیبا و افزایش رضایت مشتری تعریف و اجرا شده است.

کربلایی رضا در ادامه ضمن معرفی پروژه دوم گفت: در پروژه دوم که عنوان آن بهبود پوسته کلاچ گیربکس به منظور استفاده از دیسک و صفحه کلاچ جدید۲۱۵mm (ND2) است، اولویت دستاورد پروژه، بهبود عملکرد سیستم کلاچ بوده و در همین این راستا با توجه به بازخوردهای مشتری بلبرینگ های ابتدا و انتهای شفت اصلی نیز تقویت شده و ۳۰ درصد تحمل بار این بلبرینگ ها بیشتر شده است.

معاون کیفیت مگاموتور با اشاره به افزایش عمر و بهبود عملکرد سیستم کلاچ گفت: با توجه به طراحی بهینه و افزایش قطر دیسک و صفحه کلاچ و همچنین بهبود سیستم خنک کاری، شاهد افزایش عمر و بهبود عملکرد سیستم کلاچ خواهیم بود.

وی همچنین گفت: لازم به ذکر است در این طرح نیروی پدال نیز کاهش یافته و تنظیم یا ریگلاژ کلاچ نیز راحت تر انجام خواهد شد. در این پروژه حدود ۱۴ قطعه در حوزه گیربکس و ۵ قطعه در حوزه موتور و ۵ قطعه در حوزه استارت و دسته سیم تغییر خواهد کرد.

کربلایی رضا در پایان افزود: با توجه به رابطه مستقیم سیستم کلاچ با جا روی دنده ها، طبیعی است عملکرد مناسب سیستم کلاچ، بهبود جاروی دنده ها را نیز شامل می شود. نمونه های اولیه آزمایشی مدل سازی شده این پروژه ساخته شده و مراحل تولید و صحه گذاری قطعات نمونه و یکروز خط در دی و بهمن ماه سال جاری انجام خواهد شد. با توجه به حساسیت و تغییرات وسیع این پروژه در حوزه های گیربکس، موتور و استارت و دسته سیم از اسفند ماه ۱۳۹۵ اجرای این پروژه بایکی از محصولات ۲۳۲ و ۲۱۱ آغاز شده و پیش بینی می شود در اردیبهشت ماه سال آینده همه محصولات X200 به این سیستم مجهز شود.

منبع:دنیای خودرو



نظرات