1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جایگزینی برای پراید و پژو 405 وجود ندارد؟

جایگزینی برای پراید و پژو 405 وجود ندارد؟

18 آبان 1395
  • 3

حدود 2 ماه پیش بود که یکی از آیین نامه های وزارت صنعت درباره خودرو از زیر خاک بیرون آمد و منتشر شد. آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط، مصوب شورای سیاست گذاری صنعت خودرو مورخ 24 خرداد 1389 که در آن اشاره شده بود از ابتدای سال 95 باید خودروهایی که از نخستین عرضه آنها 10سال می گذرد از خط تولید خارج شوند.

طبق آنچه در آیین نامه مذکور آمده بود، نباید عمر محصولات (خودرو) با نشان تجاری داخلی از ابتدای سال 95، از 10 سال پس از نخستین عرضه آنها تجاوز کند. همچنین عمر محصولات با نشان تجاری خارجی نیز از زمان نخستین عرضه باید هفت سال باشد. اما نگاهی به محصولات تولید داخل نشان می دهد عمر برخی از آنها حتی از 15 سال هم تجاوز می کند. پژو 405 عمری بالای 20 سال دارد و پراید هم 15 سالگی خود را سپری کرده است. پژو 206 نیز عمری بالای 10 سال دارد. اما همچنان این خودروها برخلاف آیین نامه ای که شش سال پیش به تصویب رسیده، ب ه تولید می رسند.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در همان زمان درباره این آیین نامه گفت: «بندهای این آیین نامه بسیار خوب است و اگر ما هم بودیم همین تصمیم را می گرفتیم، اما به دلیل مسائل تحریم و قطع روابط، بندهای این آیین نامه تحقق پیدا نکرده است. سیاست ما نیز در همین راستا است، بنابراین در برنامه راهبردی صنعت خودرو موضوعات این آیین نامه مثلاً خروج خودروهای بالای 10سال از خط تولید، با کاهش مدت زمان به هشت سال مدنظر قرار داده شده است. برنامه ما شروع شده و مشغول اجرای آن هستیم، درحالی که دوستان سابق ما به هر دلیلی نتوانسته اند این سیاست ها را اجرایی کنند. این آیین نامه برنامه قانونی نبوده و یک سیاست گذاری داخلی در صنعت خودرو بوده است. ما نیز همین سیاست ها را از سه سال پیش به صورت جدی پیگیری کرده ایم و امیدواریم با حمایت از تولید داخلی و ارتباطات بین المللی بتوانیم این سیاست ها را اجرایی کنیم.»

اما احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره چرایی خارج نشدن خودروهای قدیمی از خط تولید، در پاسخ به «فرصت امروز» گفت: «به این آیین نامه باید از دو دید نگاه شود؛ نخست اینکه خودروهای قدیمی باید طبق این آیین نامه از خط تولید خارج شوند اما زاویه دیگر هزینه بر بودن خارج شدن آنها از برنامه تولید و نبود جایگزین مناسب برای این خودروهاست.»

او روز گذشته در نشستی خبری در این زمینه بیان کرد: «این خودروها استانداردهای لازم را دارند و مورد تأیید سازمان استاندارد نیز هستند. هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای به روزرسانی استاندارد این خودروها هزینه زیادی کرده اند و حجم سرمایه گذاری شان در این موضوع قابل توجه بوده است، بنابراین خارج شدن این خودروها از خط تولید هزینه بر است.»

نعمت بخش افزود: «موضوع بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که با توجه به قیمت این خودروها تقاضا برای آنها بسیار زیاد است و جایگزین دیگری برای این محصولات وجود ندارد.»

سهم خودروهای داخلی در تصادفات کمتر از 50 درصد است

چند روز پیش بود که سردار مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، به نقش پررنگ خودروهای داخلی در تصادفات اشاره کرده و از ممنوعیت شماره گذاری وانت پیکان و نیسان تا پایان سال خبر داده بود. نعمت بخش روز گذشته به این صحبت ها واکنش نشان داد و گفت: «سهم خودروهای داخلی در تصادفات 50درصد از سوی سازمان راهداری اعلام شده است که این آمار به هیچ وجه قابل قبول ما نیست و پیگیر ثابت کردن ادعای خود هستیم. در چندین سال گذشته شرکت ها برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی میلیاردها تومان هزینه کرده اند، این افزایش کیفیت با تغییرات در خودروها همراه بوده به گونه ای که در خودروی نیسان محدودیت سرعت 90کیلومتری در خودروهای تولید امسال اجرا شده است.»

او ادامه داد: «همچنین براساس آمار سایت TE NEWS در بازه زمانی سال های 72 تا 94، 5 میلیون و 387 دستگاه پراید در کشور تولید شد که از این میزان سهم تصادفات پراید از جمع 18 میلیون خودروی سواری 30درصد بوده که طبیعی است تعداد بالای خودرو سهم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص می دهد.»

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: «از 5 میلیون و 387 دستگاه خودروی پراید تعداد تصادفات این خودرو 120 الی 130 هزار دستگاه گزارش شده که این رقم تنها 2.3 درصد از تصادفات را شامل می شود.»

او با اشاره به آمار کمیته ناوگان در گزارش هشت ماهه نخست سال 86، آماری از تصادفات برون شهری اعلام و اظهار کرد: «در این مدت 5هزار و 275 دستگاه تصادف درون شهری، یک هزار و 54 دستگاه تصادف در جاده های روستایی و 10 هزار و 513 دستگاه تصادف برون شهری در کشور اتفاق افتاد که از این میزان تنها در 227 تصادف نقص فنی دلیل حادثه شناخته شده که این رقم 1.3 درصد را شامل می شود که در برخی اوقات به اشتباه از سوی پلیس 13درصد اعلام می شود.»

دبیر انجمن خودروسازان افزود: «متأسفانه پلیس دلایل تصادفات را در سه حوزه خودرو، جاده و دلایل انسانی محدود می کند و در این میان اشاره ای به حضور خود در جاده ها ندارد، به طور مثال آمار کشته شدگان براساس تصادفات از رقم 27 هزار تن در سال های گذشته به رقمی در حدود 16 هزار نفر کاهش داشته است که نقش حضور پلیس و دوربین ها در این میان پررنگ است. پلیس باید مجری اجرای قوانین در تمام حوزه ها باشد، به طور مثال در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد در خارج از محدوده قوانین مربوطه را اعمال کند.»

نعمت بخش در واکنش به صحبت زنگنه، وزیر نفت درباره خریداری تمام وانت نیسان های سطح کشور و نابودی آنها نیز گفت: «مصرف بنزین نیسان کاربراتوری در صورت حمل بار در هر 100 کیلومتر 20 لیتر و بدون حمل بار 16 لیتر است که در سال 84 و با انژکتوری کردن این خودروها مصرف بنزین در صورت حمل بار به 15 لیتر و بدون حمل بار به 13 لیتر کاهش یافت.»

منبع:فرصت امروز



نظرات

  • ابی ابی (19 آبان 1395 ساعت 09:39)

    لطفا خواهشا بس است با این خودروها کشورهای دیگه اسب هم جا به جا نمیکنند اواخر هفته که با اسبها برای مسابقه اسب دوانی می روند با ماشینهایی اسبهارا میبرند که ما در رویا ها میبینیم چون اسبها ایمنی می خواهند ولی ما نه !!!!!!
    آخه چرا چرا چرا ؟؟؟؟؟

  • میثم میثم (18 آبان 1395 ساعت 13:41)

    پراید ١٣١و پژو ٤٠٥از خط تولید خارج کنین خودرو سازا یه چراغ و سپرعوض میکنن میشه پراید ١٣٢وپژو ٤٠٥ slxاین که نشد راه حل از نظر ما وزارت صنعت لطف کنه کلا ایران خودرو و سایپا رو از خط تولید صنعت کشور خارج کنه جاشم بدن شهرداری یه بوستانی چیزی بزنه حاشیه جاده مخصوص هم هوای تهران دیگه تا ابد الوده نمیشه هم مردم دعا به جونشون میکنن هم زیبا سازی میشه

  • Esmaeil Esmaeil (18 آبان 1395 ساعت 11:51)

    تحریم ها که اثر نداشت!
    مگر تحریم ها فرصت نبود؟
    من کی هستم؟
    اینا چی میگن