1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. فشار افراد خاص در دولت برای تداوم تولیدپراید و پژو 405!

فشار افراد خاص در دولت برای تداوم تولیدپراید و پژو 405!

29 آبان 1395
  • 2

هفته گذشته بود که یک خبر مهم توجه رسانه‌ها را به خودش جلب کرد. بهروز ریاحی مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت که به نمایشگاه مطبوعات آمده بود اعلام کرد که تا پایان سال جاری تولید دو خودروی پژو 405 و پراید متوقف خواهد شد. وی تاکید کرد که دو قطعه "سنسور بنزین خودرو پژو 405" و "شیشه‌بالابر پراید" بیشترین گلایه‌های مردمی را به خود اختصاص داده است. ریاحی توضیح داد که سنسور پژو 405 سوخت‌رسانی موردنظر را برای این خودرو به شکلی مناسبی نداشته است به‌طوری که شکایت ها در این خصوص بسیار زیاد است و از هر 10 خودرو تولیدی ما 6 خودرو با این مشکل مواجه بودند.

مشاور نعمت زاده درباره پراید هم گفت: در خورد پراید نیز از هر 10 خودرو تولیدی 3 تا 4 خودرو ما با مشکل شیشه بالا بر مواجه بود، به همین منظور پروژه ای برای بهبود در این خصوص تعریف شد و اکنون از هر 10 خورد تنها یک خودرو مشکلات این‌چنینی دارد.

تلاش وزارت صنعت برای تکذیب خبر مشاور نعمت‌زاده

همین اظهارات کافی بود تا واکنش‌های مختلفی در محافل اقتصادی کشور پیرامون این موضوع به وجود بیاید. میزان این واکنشها به حدی بود روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت دو روز بعد در جوابیه ای اظهار مشاور وزیر صنعت را تکذیب کرد و از ادامه تولید این دو خودرو خبر داد. اما انگار نعمت زاده و مدیرانش این جوابیه را هم کافی ندانستند و تصمیم گرفتند در آخرین روزهای نمایشگاه مطبوعات اصحاب رسانه را دور هم جمع کردند تا این بار خود وزیر صنعت دولت یازدهم درباره عدم توقف خط تولید این خودرو به رسانه‌ها اطمینان دهد.

نعمت‌زاده در این نشست خبری قویا از تداوم تولید این خودروی پر حاشیه حمایت کرد و اظهار بهروز ریاحی را غیر واقعی دانست. در حالی که همه چیز تمام شده به نظر می رسید چند روز بعد یکی دیگر زیر مجموعه های وزرات صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

سازمان استاندارد برنامه‌های نعمت‌زاده و مدیرانش را بهم ریخت

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که در نامه‌ای به گروه خودروسازی سایپا از آنها خواسته تا برنامه خود را برای خارج کردن پراید از خط تولید خود اعلام کنند.

این گفتگو که چند ساعت بعد از خروجی خبرگزاری ایرنا حذف شد، پایان حاشیه ها درباره توقف خط تولید این خودرو نبود. روز گذشته سید حسین هاشمی استاندار تهران که قبلا سابقه ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس را هم در کارنامه خود داشته است اعلام کرد که تا آخر امسال بنا به تصمیمی که گرفته شده، پراید و ٤٠٥ از خط تولید خارج می‌شوند و محصولات جدیدی جایگزین این دو محصول خواهد شد.

وی آلاینده بودن این محصول را دلیل کنار گذاشتن انها از خط تولید دانست و ابراز امیداوری کرد که این اقدام بخشی از مشکل آلودگی هوای تهران که بدجوری امان پایتخت نشینان را بریده است حل کند. البته چند ساعت بعد استاندار همین اظهارات را هم تکذیب کرد. وی که این مصاحبه را با روزنامه شرق انجام داده بود گفته میشود با فشار برخی از دولتمردان مجبور شد اظهارات قبلی خود را رد کند.

همین مسئله بهانه ای شد تا به سراغ محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت برود و نظر وی را در این زمینه جویا شود.

صالحی‌نیا: نامه رئیس سازمان استاندارد را ندیده‌ام

محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اخبار منتشر شده درباره توقف خط تولید پراید و پژو 405 تا پایان سال 95 اظهار کرد: آقای نعمت‌زاده در کنفرانس خبری که در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، عینا به این موضوع پاسخ دادند و گفتند که قرار نیست این اتفاق بیفتد. نظر ایشان از نظر همه بالاتر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رئیس سازمان استاندارد در خصوص توقف خط تولید پراید به گروه خودروسازی سایپا نامه نوشته گفت: من اطلاعی از نامه خانم پیروزبخت ندارم و اگر ایشان نامه ای نوشته اند کم و کیف آن را از خودشان سوال کنید.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: معیار ما همیشه رعایت آخرین استانداردهای مصوب است. چه پراید و چه پژو براساس استانداردهای مصوب تولید و شماره گذاری می شود و بر همین استناد هیچ برنامه ای که حاکی از این باشد که ما بخواهیم این خودرو را از خط خارج کنیم، نداریم. مگر این که در شرایط استانداری خاص به مرور حذف شود.

صالحی نیا عنوان کرد: خودرویی 10 سال پیش تولید می شد، ولی امروز دیگر تولید نمی‌شود و قاعدتا استاندارد نیست. شما موسسه استاندارد هم سوال کنید همین پاسخ را به شما می دهد.

وی افزود: من نمی خواهم به جای این موسسه به شما پاسخ دهم، شما اختیار دارید از آنها هم سوال کنید. ما در خودرو و هر کالای صنعتی اگر مجوز استاندارد را نداشته باشیم امکان فروش و شماره گذاری را نداریم.

معاون وزیر صنعت بر همین اساس گفت: بنابراین اگر فروش و یا شماره گذاری می کنیم. به مفهوم این است که همه استانداردهای مصوب را داریم.

با این تفاسیر باید دید از دل این اظهارات ضد و نقیص و سردرگمی دولتمردان یازدهم چه تصمیم درباره خروج از پراید و پژو 405 از خط تولید گرفته خواهد شد. آیا منافع گروهی خاص در گرو تداوم تولید این خودروی پرحاشیه است؟

منبع:ایران جیب



نظرات

  • ایمان ایمان (30 آبان 1395 ساعت 00:57)

    معنای اقتصاد آزاد دقیقا همینه . دولت کلا فقط نظارت میکنه و سعی میکنه بهترینها رو برای مردم فراهم کنه دست آقای صالح نیا هم درد نکنه ایشون سالهاست دارن در این پست به مردم خدمت میکنن و واقعا ما مدیون خدمات ایشان و کل بدنه دولت در تداوم هوای پاک و سالم در شهرها هستیم و حتی اخیرا مشاهده شده خودروهایی با مصرف 2 در صد را روانه بازار کردند آنهم باقیمت 30 میلیون تومان که قرار است جایگزین خودروهای فرسوده شود برای اینکار نیز خودروهای تویوتای سفارشی شده با وام بلند مدت و از دم به قسط با بهره سالانه 2 درصد دراختیار مردم شریف قرارگرفته که دقدقه ای برای اقشار کم درآمد نباشد . اجرکم عند الله. هرکسی منتشر نکنه شریک کارهاشونه

  • ناشناس ناشناس (29 آبان 1395 ساعت 10:51)

    "با این تفاسیر باید دید از دل این اظهارات ضد و نقیص و سردرگمی دولتمردان یازدهم چه تصمیم درباره خروج از پراید و پژو 405 از خط تولید گرفته خواهد شد.

    قطعا" همین مسئله هست!!! اصلا" شک نکنید!!!