1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. چرا تولید انبوه ام ‌جی ۳۶۰ هنوز آغاز نشده است

چرا تولید انبوه ام ‌جی ۳۶۰ هنوز آغاز نشده است

6 تیر 1396
  • 1

شرکت خودروسازی سایک‌موتور از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین به شمار می‌آید. سایک چین یکی از خودروسازان مطرح این کشور است که از نظر جایگاه تولید و فروش، هفتمین شرکت خودروسازی در دنیا به حساب می‌آید.

سایک در جریان نمایشگاه خودروی تبریز که سال گذشته برگزار شد، از برنامه‌های بلندمدت خود در ایران رونمایی کرد و مشخص شد این شرکت با سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ای در منطقه شمال غرب کشور به دنبال ایجاد پایگاهی برای تولید، فروش و البته صادرات محصولات خود است.

 چرا تولید انبوه ام ‌جی ۳۶۰ هنوز آغاز نشده است

اما با گذشت یک سال خبری از وعده‌های داده شده برای تشکیل شرکت ام‌جی پارس‌موتور نشد و حالا یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره اتفاقات رخ داده در شرکت ام‌جی پارس‌موتور می‌گوید: «در قرارداد اولیه شرکت سایک‌موتور و شریک تجاری‌اش خودروسازی صنعت خودروی آذربایجان، قرار شد هر دو طرف یک شراکت ۵۰ درصدی داشته باشند و کار را آغاز کنند. به واسطه همین موضوع در نمایشگاه خودروی تبریز در مهرماه سال گذشته، این موضوع علنی و در یک کنفرانس خبری اهداف شرکت و زمان تشکیل شرکت دی ماه همان سال اعلام شد.

همچنین قرار بود خودروی ام‌جی ۳۶۰ به عنوان اولین خودرو تولید شود و نهایتا بعد از آن RX5 و پنج محصول دیگر در آینده بسیار نزدیک به سبد محصولات ام‌جی پارس‌موتور اضافه شود.» این منبع آگاه تاکید می‌کند: «این اتفاقات اطلاع‌رسانی می‌شود اما متاسفانه آن دی ماه گذشت، سال ۲۰۱۶ هم تمام شد و وارد سال ۲۰۱۷ شدیم و به‌آرامی به میانه سال ۲۰۱۷ نزدیک می‌شویم و هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و وعده‌ها عملی نشده است. گفته می‌شود به دلیل عدم همکاری شریک تجاری، هنوز بحث سرمایه‌گذاری مشترک تکمیل نشده است. در واقع سایک‌موتور از چین سهم خودش را آورده و سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده است و نسبت به آن تعهدی که داشته، پنجاه درصد از سهم خودش را آورده است. اما شریک تجاری‌اش که صنعت خودروی آذربایجان است، به دلایلی هنوز نتوانسته طبق قرارداد سرمایه‌گذاری و سهمش را به پروژه تزریق کند. به همین دلیل تاکنون شرکت ام‌جی پارس‌موتور تاسیس نشده و نهایتا خودروی ام‌جی ۳۶۰ هنوز وارد بازار ایران نشده است چون صنعت خودروی آذربایجان نتوانسته به تعهداتش عمل کند و تزریق سرمایه داشته باشد.»

منتفی شدن پروژه ام‌جی پارس‌موتور؟

درباره این که سرنوشت این شرکت و پروژه چه خواهد شد، این منبع آگاه تاکید می‌کند:«سرنوشت این پروژه چنین است؛ یا این تاخیر تا دو یا سه ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد یا این‌که متاسفانه به زودی پروژه منتفی می‌شود، یعنی دیگر ام‌جی پارس‌موتوری تشکیل نمی‌شود و این رابطه قطع می‌شود.» همچنین در مورد خسارت‌های احتمالی پروژه در صورت منتفی شدن نیز این منبع آگاه معتقد است:«اینها جزء دعاوی بین‌المللی محسوب می‌شود که دو طرف پیگیر خواهند شد.

در هر صورت سایک‌موتور اعلام کرده برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده است و به محض این‌که شریک تجاری مناسب پیدا کند؛ یا این‌که شرایط صنعت خودروی آذربایجان تغییر کند و بتواند همکاری‌اش را ادامه دهد، سایک‌موتور آماده است و در ایران ماندنی خواهد شد.»



نظرات

  • کورش کورش (6 تیر 1396 ساعت 19:48)

    خوشم میاد که توی خبر خودتون هم به قیمت و پیش فروش خودروی تولیدی شرکت اشاره شده بود.
    http://www.car.ir/news/Sell/first-sales-MG360-Pars