1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ضرر کردن خودروسازان از گران کردن خودرو

ضرر کردن خودروسازان از گران کردن خودرو

26 شهریور 1397
  • 4

دادستان تهران گفت: هرچند واقعی کردن قیمت خودرو در شرایط عادی، قابل دفاع است؛ اما در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن درصدد ایجاد ترس و واهمه در میان مردم است، باید دقت کرد که گران کردن بی‌مبنای قیمت خودرو، به ضرر خودروسازان تمام خواهد شد.

به گزارشی از از دادستانی تهران، ‌نشست بررسی مشکلات خودروسازان روز شنبه مورخ ۲۴ شهریور ماه با حضور سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت، سردار لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، ‌تعدادی از معاونان و بازپرسان شعب ویژه دادسرای تهران، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و مدیران سه شرکت خودروسازی سایپا، ایران خودرو و گروه بهمن در دفتر دادستانی تهران به ریاست جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

 ضرر کردن خودروسازان از گران کردن خودرو

در این جلسه ابتدا دادستان تهران برخی پرسش‌ها را در خصوص چرایی افزایش قیمت و انبار کردن خودروها مطرح کرد و در ادامه، مدیران شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو،‌ سایپا و گروه بهمن، راجع به مشکلات این شرکت‌ها در تامین ارز، تامین قطعات و عدم تحویل قطعه از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز و تقاضاهای مردم برای خرید خودرو توضیحاتی ارائه کردند.

دادستان تهران از رسانه‌ها، شرکت‌های خودروسازی، دستگاه‌های اجرایی و پلیس خواست تا از اعلام و انتشار اخبار غیرواقعی راجع به احتکار خودرو توسط شرکت‌های دولتی مانند ایران خودرو و ساپیا که متضمن نگرانی مردم است،‌ پیش از بررسی دقیق موضوع، خودداری کنند.

جعفری دولت‌آبادی با مناسب ندانستن انتشار این‌گونه اخبار در شرایط فعلی، اظهار داشت: رسانه‌ها و شرکت‌های خودروسازی باید به بار روانی این موضوع توجه کنند و به گونه‌ای عمل نمایند که اعتماد مردم افزایش یابد.

دادستان تهران خواستار توجه بیشتر شرکت‌های خودروسازی را به اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه شد و با انتقاد از انبار کردن خودروها ، اظهار داشت: نگهداری هزاران دستگاه خودرو در انبارهابدون این‌که اطلاع رسانی صورت گیرد، موجب می‌شود که مردم توجیهات بعدی مربوط به کمبود قطعاتی مانند آیینه خودرو و نظایر آن را نپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروسازی می‌بایست انبارها و مکان‌های نگه‌داری خودروهای تکمیل‌نشده و فاقد قطعات لازم را به مراجع رسمی از جمله وزارت‌خانه‌های مرتبط،‌ دادستانی و پلیس اعلام نمایند، افزود: برخی اخبار و گزارش‌ها راجع به احتکار خودرو برای دادستانی ارسال شده است؛‌ در همین راستا در هفته گذشته یکی از معاونان دادسرای تهران به یکی از این انبارها مراجعه و متعاقبا گزارش کرد که خودروهای بسیاری به دلیل نقص در قطعه در این مکان نگه‌داری می‌شوند.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر این‌که شرکت‌های خودروسازی باید به دور از کارهای تبلیغاتی در خصوص واقعیت‌های موجود با مردم صحبت کنند،‌ افزود: سکوت این شرکت‌ها بویژه شرکت‌های دولتی، کاهش اعتماد عمومی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تایید وجود پاره‌ای مشکلات برای شرکت‌های خودروسازی، اظهار داشت:‌ برخی شرکت‌های قطعه‌ساز در دادسرا پرونده مفتوح دارند و انتظار می‌رود که در این بخش برخی دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع از متخلفین حمایت نکنند.

جعفری دولت‌آبادی با این توضیح که شرکت‌های قطعه‌سازی که به عمد قطعات را در اختیار خودروسازان قرار نمی‌دهند، مرتکب جرم می‌شوند، تاکید کرد: دادستانی تهران با شرکت‌هایی که در شرایط کنونی به دلایلی غیر قابل قبول قطعات را در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار نمی‌دهد، برخورد خواهد کرد.

دادستان تهران در خصوص پیشنهاد افزایش قیمت خودروها تصریح کرد: هرچند واقعی کردن قیمت خودرو در شرایط عادی، قابل دفاع است؛ اما در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن درصدد ایجاد ترس و واهمه در میان مردم است، باید دقت کرد که گران کردن بی‌مبنای قیمت خودرو، به ضرر خودروسازان تمام خواهد شد و ممکن است انحصار را در بخش‌های دیگری ایجاد کند. در همین راستا دادستان تهران پیشنهاد کرد که با لحاظ حقوق مصرف‌کنندگان و خودروسازان برای واقعی کردن قیمت‌خودرو و به تدریج برنامه ریزی ‌شود.

جعفری دولت‌‌آبادی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که بین حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، تعادل برقرار کند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از مصرف‌‌کنندگان، اظهار داشت: چرا این سازمان در وضعیت فعلی کشور ظهور و بروزی ندارد؟ چرا شرکت‌های خودروسازی و تولیدکنندگان لوازم خانگی در تعیین قیمت‌ و عرضه محصولات به بازار به نحوی عمل می کنند که به گرانی دامن می زنند و سازمان حمایت به این قضیه ورود نمی‌کند؟

دادستان تهران افزود: همان‌طور که از حقوق تولیدکنندگان در اعطای تسهیلات، تأمین نقدینگی، معافیت‌های مالیاتی، تامین ارز، تسهیلات گمرکی و نظایر آن حمایت می‌شود، باید از مصرف‌کنندگان نیز حمایت شود و در حمایت از این دو گروه، تعادل لازم برقرار گردد.

دادستان تهران ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور بر مسائل مرتبط با شرکت‌های خودروسازی، اظهار داشت: این موضوع با اعتماد عمومی ارتباط دارد؛ لذا از جمله در بحث ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو، می‌بایست به نحو صحیحی اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا اعتماد مردم جلب شود.

وی با اعلام آمادگی دادستانی تهران در امر کمک به حل مشکلات شرکت‌های خودروسازی،‌ افزود: هرچند مرتفع کردن بسیاری از این مشکلات بر عهده بخش‌های دولتی و صنعتی است،‌ اما باید همگی ‌به دنبال ترسیم راهی برای آینده باشیم.

جعفری دولت‌آبادی با طرح این پرسش که چرا با وجود موفقیت در حوزه‌ موشکی و تجهیزات نظامی و مرعوب کردن دشمن در این زمینه، نتوانسته‌ایم در صنعت خودروسازی به نتیجه ایده‌آل برسیم، اعمال تحریم‌ها را فرصتی تاریخی برای شرکت‌های خودروسازی دانست و یادآور شد: باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با برنامه‌ریزی صحیح می توان از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کرد.

دادستان تهران با تاکید بر مجرمانه بودن گران‌فروشی کلان ارزاق یا دیگر نیازمندی‌های عمومی و احتکار عمده کالاها، به استفاده از لفظ انحصار در ماده‌ی یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور اشاره و تاکید کرد: هر یک از این اقدامات که با هدف ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه این کالاها صورت می‌گیرد، جرم بوده و مجازات مرتکب را به همراه دارد.

وی در همین راستا به شرکت‌های خودروسازی توصیه کرد از انحصار اجتناب کرده و به سمت گشایش انحصار بروند.



نظرات

  • saeed saeed (27 شهریور 1397 ساعت 07:52)

    شرکت های خودرو سازی به جز سود به چیز دیگری فکر نمی کنند و از قدرت بالایی برخوردارند.به این شکل صنعت خودرو سازی ما رشد نمی کند.

  • خریدار خریدار (26 شهریور 1397 ساعت 14:51)

    کاشکی ایشان پس از این همه ضعف و هم دلی و خلاف و ... می گفتن ضرر آخر رو کی باید بده . مردم . فقط مردم . قطعه ساز خطا کرد ، خودروساز احتکار کرد ، امریکا تحریم کرد ، گمرک سد کرد و .... آخر دودش به چشم کسی می ره که چندین ماهه خودرو ثبت نام کرده ( البته بلانسبت خودروسازهای کوچک و بزرگ دنیا ) اما حالا مونده ببینه کی قراره دوباره چند درصد گرون کنن و اون بدبخت باید پول این همه بی لیاقتی رو بده

  • اکبر اکبر (26 شهریور 1397 ساعت 13:13)

    اینا تو پوشک موندن معلومه به پراید میگن خودرو
    چهارتا چرخ داره و راه میره
    مگه مااز یه ماشین چه انتظاری داریم
    لطفا انتظاراتتون رو زیاد بالا نبرید چون به خودکفایی اسیب میرسونه

  • امیر امیر (26 شهریور 1397 ساعت 10:44)

    قیمت واقعی خودرویی مثل پراید، (البته بلانسبت خودروها. ما نمیگیم، اینا میگن خودرو). قیمت واقعیش اینجوریه که اگه پراید 900 کیلو وزنش باشه، از قرار کیلویی 9500 تومن باشه، سگ خور اصلا... میکنه به عبارتی حدود هشت و نیم...
    چیه نکنه انتظار دارید پراید و امثالش رو بر اساس معیارهای یک خودرو استاندارد قیمتگذاری کنند...
    رو که نیست...