1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. درس هایی از حواشی یک پیش‌ فروش با شرایط نا مشخص

درس هایی از حواشی یک پیش‌ فروش با شرایط نا مشخص

12 تیر 1396
  • 3

پیش‌فروش اولین خودرو پسابرجامی کشور در حالی درگیر حواشی بسیاری شد که ریشه اصلی این حاشیه‌ها، نامشخص بودن قیمت بود. هرچند عدم‌اعلام قیمت قطعی خودروهای پیش‌فروشی مسبوق به سابقه است، با این حال مشتریان حساسیت زیادی‌روی آن داشته و برایشان بسیار مهم است که بدانند خودرو ثبت‌نامی با چه قیمتی به دست‌شان می‌رسد. این در شرایطی است که خودروسازان قصد دارند به‌تدریج سایر محصولات جدید خود را نیز پیش‌فروش و روانه بازار کنند و طبعا اگر قرار به تکرار تجربه فعلی باشد، حجم نارضایتی در این مورد بالاتر خواهد رفت.

 درس هایی  از حواشی یک پیش‌ فروش با شرایط نا مشخص

مشتریان ایرانی حق خود می‌دانند که مانند همه جای دنیا، از قیمت نهایی خودرو پیش خرید کرده‌شان مطلع باشند؛ بنابراین خودروسازان داخلی نیز طبعا باید به این مطالبه بحق احترام بگذارند. بدون شک اگر خودروسازان کشور از تجربه پیش‌فروش اولین خودرو پسابرجامی درس گرفته و در پیش‌فروش‌های بعدی، قیمت قطعی را اعلام کنند، این موضوع هم رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت و هم از جنبه استقبال عمومی و جذب نقدینگی، به نفع خود آنها نیز خواهد بود.

خط تولید آماده نیست/ احتمال تاخیر در تحویل پژو 2008

 درس هایی  از حواشی یک پیش‌ فروش با شرایط نا مشخص

ایران خودرو در حالی بازه زمانی شهریور ماه امسال را برای تحویل اولین سری از پژو 2008 های ثبت نامی تعیین کرده که ظاهرا هنوز خط تولید این محصول آماده نشده است. اگرچه تولید آزمایشی پژو 2008 از اوایل امسال آغاز شده، با این حال تا پایان خرداد ماه تعداد بسیار اندکی از این محصول به تولید رسیده است.

در این مورد، یک فرد آگاه در ایران خودرو می گوید: پژو 2008 در حال حاضر دارای خط تولید اختصاصی در ایران خودرو نیست.

وی می افزاید:این محصول فعلا در سالن مونتاژ 2 ایران خودرو و به صورت مشترک با برخی دیگر از محصولات شرکت مانند دنا و سمند EF7 به تولید می رسد و بنابراین هنوز به تیراژ بالایی دست پیدا نکرده است. به گفته این فرد آگاه، وجود برخی مسائل باقیمانده میان ایران خودرو و پژو یکی از دلایل اصلی تاخیر در افزایش تیراژ پژو 2008 به شمار می رود که با حل آنها، تولید این محصول سرعت خواهد گرفت. وی در نهایت تاکید می کند که بعید است ایران خودرو بتواند در شهریور ماه تعهدات خود بابت پژو 2008 را تمام و کمال انجام بدهد.

قوانین حقوقی در مورد قیمت پژو 2008 /ثمن معامله باید مشخص باشد

در روزهای گذشته شرکت بزرگ خودروساز اقدام به پیش فروش بیش از ۱۶ هزار دستگاه از محصول مشترک خود با شرکت پژو فرانسه کرد. این خودرو که از سال گذشته رونمایی شده بود، با مشخصات فنی مناسب در کلاس قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان معرفی شد. البته از روز نخست تمام کسانی که درباره این خودرو اظهار نظر کردند از اعلام قیمت دقیق آن به نوعی طفره رفتند.

گرچه پیش از این هم قمیت نهایی یک خودرو به روز معامله نهایی و شرایط نرخ ارز و قیمت تمام شده تا آنروز موکول شده بود اما در موارد قبلی قیمت اولیه مشخص شده و مابه التفاوت آن در زمان معامله قطعی از مشتری دریافت می شد اما در مورد پژو ۲۰۰۸ گمانه زنی در مورد قیمت نهایی از ۷۵ میلیون آغاز و در نهایت به ۱۲۰ میلیون تومان ختم می شود.

این فاصله ۴۵ میلیون تومانی بین قیمت احتمالی این خودرو تنها به نفع دلالان و بازار سیاه تمام می شود و در نهایت مصرف کننده واقعی است که از این نامعلوم بودن قیمت خودرو متضرر خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو: قیمت خودرو ۲۰۰۸ هنوز قطعی نیست

از سوی دیگر هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۰۸ را بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که قبل از آن به طور غیر رسمی قیمت هایی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان برای مدل های دنده دستی و دنده اتوماتیک این خودرو شنیده می شد.

یکه زارع بدون اعلام قیمت نهایی این خودرو شایعات مربوط به قیمت ۷۰ میلیون تومانی آن را رد کرد و افزود: اگرچه قیمت قطعی این خودرو اعلام نشده اما قیمت آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود که در مراسم رونمایی رسمی از این خودرو قیمت و قطعی و شرایط فروش این خودرو را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان: قیمت نقدی فروش خودرو مشخص نشده است

یکی دیگر از کسانی که در مورد قیمت نهایی این خودروی پرحاشیه اظهار نظر کرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان بود.

شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو ۲۰۰۸ گفته که براساس آئین نامه پیش فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده ،پیش بینی می شود این خودرو با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود و به همین دلیل با پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی موافقت شد.

با وجود آنکه این مقام دولتی از آیین نامه پیش فروش خودرو به عنوان مرجع قانونی دریافت وجه پیش فروش خودرو نام برد اما مشخص نیست چرا وزارت صنعت و ایران خودرو همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه قیمت نهایی خودرو ۱۲۰ میلیون تومان نیست پافشاری کرده و از طرفی هیچ توضیحی در خصوص چرایی دریافت ۶۰ میلیون تومان در پیش فروش ارائه نمی‌دهند.

بخش خصوصی در مورد این معامله چه می‌گویند؟

فریال مستوفی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عدم مشخص بودن قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ گفت: به نظر من این مدل معامله درست نیست. به همین سادگی .

وی ادامه داد اصولا وقتی می خواهیم کالایی را بفروشیم باید خریدار را از قیمت نهایی آن مطلع کنیم و درست نیست مشتری را در ابهام بگذاریم.

وی با اشاره به ریسک پذیری در معاملات معدنی گفت: ما در حوزه معدن با عنوان معاملات ریسکی این موضوع را تجربه می کنیم. در این موارد سرمایه‌گذار با انتخاب یک پهنه مشخص اقدام به اکتشاف می کند. ممکن است در این اکتشاف سرمایه گذاری بالایی صورت گیرد اما در نهایت به نتیجه دلخواه نرسد. این در مورد پهنه های نفتی و گازی هم صدق می کند. اما در مورد فروش کالا من تابحال ندیده ام بدون تعیین قیمت برای مشتری اقدام به فروش شود.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نامشخص بودن قیمت خودرو از نظر من پسندیده نیست اگرچه این موضوع دراختیار ایران خودرو است و در شرایطی که نمی دانیم نرخ ارز فردا چه قیمتی خواهد بود نمی توان قیمت خودرو را تعیین کرد.

وی ادامه داد: این موضوع به بنگاه و به خریدار ربط دارد. خریدار اگر قبول کند بدون مشخص بودن قیمت کالا، آن را بخرد مشکلی نیست. می بینیم که در حالی که قیمت این خودرو مشخص نیست در عرض نیم ساعت چه استقبالی از پیش فروش آن صورت گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: در معامله باید ثمن معامله مشخص باشد و منطقی تر این است که قیمت مشخص و اعلام شود.



نظرات

  • حمید حمید (13 تیر 1396 ساعت 10:05)

    بنده از ساعت 10 تا ساعت 4 بعد از ظهر هرچقدر تلاش کردم نتوانستم ثبت نام کنم این بی عدالتی را چه کسی باید پاسخگو باشد چرا باید در کشور ما این انحصار طلبی نابرابر این بازار سیاه را برای مردم بوجود بیاورد.

  • reza reza (12 تیر 1396 ساعت 18:04)

    حالا شما هر چی در مورد پیش فروش 2008 بد بگین ولی ملت همیشه در صحنه ظرف 2 ساعت کل سهمیه تحویل امسالشو پیش خرید کردن و فقط سهمیه سال 97 موند برا روزای بعد. و بعد از به بازار اومدنش هم بازم خواهید دید که دلالان عزیز چطور این خودرو رو به دلیل جدید بودن با حاشیه سود 20 میلیونی به ملت می ندازن

  • مهدی مهدی (12 تیر 1396 ساعت 14:17)

    2008 با قیمت بیش از 60 میلیون تومان با این حجم پایین قدرت و کوچکی ماشین و بدنه و رنگ ضعیف خودرو شکست میخورد و اگر قیمتش تا 90 میلیون برسه که دیگه هیچ ؛ حداکثر در فاز اول 3000 تا بفرشه و بعداز آن سالی حداکثر 50تا میشه مثل ویتارا تازه ویتارا با اینکه قدیمی است خیلی سرتره