1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خط تولید سایپای کاشان متوقف شد

خط تولید سایپای کاشان متوقف شد

28 فروردین 1396
  • 3

یک کارشناس صنعت خودرو از توقف خط تولید سایپای کاشان از شب گذشته خبر داد و گفت: انحصاری بودن شرکت قطعه‌سازی کروز باعث ایجاد مشکلاتی برای صنعت خودروسازی شده و البته این اتفاق با حمایت دولت صورت گرفته است.

 خط تولید سایپای کاشان متوقف شد

غلامرضا آباد در گفت‌ و گو با فارس در مورد اتفاقات اخیر در شرکت قطعه‌سازی کروز و آتش گرفتن یکی از انبارهای این شرکت، اظهار داشت: در اثر این آتش‌سوزی، انبار دسته‌سیم دچار آتش‌سوزی شده که در حال حاضر تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبرو است.

وی ادامه داد: تک سورس (تک منبع) بودن تأمین قطعه برای خودروسازان این مشکل را ایجاد می‌کند که در صورت بروز کوچکترین اتفاقی، تأمین آن قطعه و در نتیجه تولید خودرو با مشکل روبرو شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از شب گذشته خط تولید پراید در سایپای کاشان متوقف شده است، گفت: خط تولید سایپای تهران و پارس خودرو نیز در شرف توقف است که دلیل این اتفاق تک منبع بودن تأمین قطعات این خودروها است.

* توقف خط تولید تیبا از فردا

آباد با بیان اینکه خط تولید تیبا نیز از فردا در کاشان متوقف خواهد شد، تصریح کرد: خط تولید پراید و تیبا در حالی متوقف می‌شود که شرکت سایپا به عنوان یک خودروساز بزرگ تاکنون فکری برای ایجاد تنوع در منابع تأمین قطعات نکره و تنها به یک شرکت محدود شده است.

وی ادامه داد: شرکت ایران خودرو نیز چنین وضعیتی دارد و در مجموع خودروسازان بزرگ کشور وابسته به قطعه‌ساز بزرگی مانند کروز هستند که حال با بروز آتش‌سوزی، در تأمین قطعات خودروها مشکل ایجاد شده است.

به گفته وی، شرکت کروز در اکثر مواقع به صورت گروکشی با خودروسازان کار می‌کند و می‌گوید که اگر پول ندهید، به شما قطعه نمی‌دهیم. این در حالی است که خودروسازان در برخورد با قطعه‌سازان کوچک طوری برخورد می‌کنند که پول قطعات یک سال بعد پرداخت می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، گفت: روز گذشته جهانگیری معاون رئیس جمهور در شرکت کروز حاضر شد و در جلسه‌ای مقرر شد که سایپا و ایران خودرو هرکدام 150 میلیارد تومان به شرکت کروز بپردازند تا آسیب ناشی از آتش‌سوزی جبران شود.

* واردات بوق و بلندگو توسط خودروسازانی که ادعای جهانی شدن دارند

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در انبار دسته‌سیم کروز اتفاق افتاده است، گفت: این شرکت تنها تأمین کننده ECU خودروهای سایپا و ایران‌خودرو است که با آتش گرفتن انبار کروز، تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبرو شده است و این مسئله برای خودروسازانی که می‌خواهند جهانی شوند، به صلاح نیست.

وی تأکید کرد: خودروسازان ایرانی در حال ادعای جهانی شدن دارند که هنوز یکسری قطعات پراید بعد از سالها تولید این خودرو از طریق واردات تأمین می‌شود که می‌توان به بوق، بلندگو و رادیوپخش اشاره کرد.

*هدر روی 2 میلیارد و 250 میلیون لیتر بنزین به دلیل کالیبره نبودن ECU ها

وی در عین حال با بیان اینکه ECU های وارداتی که روی خودروهای داخلی نصب می‌شوند استاندارد نیستند، گفت: بررسی دقیقی بر روی این قطعات صورت نگرفته و همین مسئله باعث شده تا میزان سوخت مصرفی به درستی محاسبه نشود، به طوری که مثلاً اگر مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر 7 لیتر عنوان می‌شود، با بررسی دقیق مشخص می‌شود که میزان مصرف سوخت بین 10 تا 14 لیتر است.

آباد ادامه داد: این مسئله باعث شده تا سالانه 2 میلیارد و 250 میلیون لیتر اضافه مصرف سوخت در کشور داشته باشیم که دلیل آن عدم تنظیم و استاندارد بودن ECU خودروها است که 2 هزار و 250 میلیارد تومان هدر رفت سرمایه‌های کشور را در هر سال به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی بزرگترین فسادها و زد و بندها وجود دارد، گفت: اگر فساد اقتصادی صنعت خودروسازی بررسی شود، مشخص می‌شود که بزرگترین فساد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون در این صنعت اتفاق افتاده است.

آباد در ادامه با اشاره به از کار افتادن برخی تجهیزات تولید قطعات در شرکت کروز، گفت: تجهیزات آتش نگرفته اما به دلیل دود ناشی از آتش گرفتن دسته سیم‌ها از کار افتاده‌اند که راه‌اندازی آنها زمان‌بر است.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت به موضوع تک منبع بودن تأمین برخی قطعات خودروها، گفت: در تأمین هر قطعه حداقل 2 سازنده باید وجود داشته باشد اما به دلیل فسادهای موجود در صنعت خودرو و مافیا، این مسئله رعایت نمی‌شود و در نتیجه شاهد بروز برخی مشکلات در تأمین قطعات و همچنین بالا بودن قیمت قطعات هستیم.

* چشم‌پوشی از آزمون برخی قطعات

وی توضیح داد: در مورد برخی تست‌های قطعه گاهی ممکن است یک تست در گرمای صحرای آریزونای آمریکا صورت گیرد اما با پرداختی که برخی قطعه‌سازان بزرگ انجام می‌دهند، این تست غیر قابل انجام تلقی شده و این قطعه‌ساز می‌تواند نسبت به تولید آن اقدام کند اما برای قطعه‌سازان دیگر الزام به انجام تست در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان واقعی به خاک سیاه نشسته‌اند و مورد بی‌توجهی دولت قرار دارند.

وی ادامه داد: پس از آتش‌سوزی کروز، خودروسازان به سراغ برخی قطعه‌سازان کوچک رفتند، این در حالی است که به محض رفع مشکل کروز دیگر حتی جواب سلام قطعه‌سازان کوچک را هم نخواهند داد و به سراغ همان شرکت تک سورس خواهند رفت.

وی با اشاره به بازدید سال گذشته جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از شرکت کروز، گفت: چرا مسئولان بین شرکت‌ها تفاوت قائل می‌شوند؟ دستگاه‌های نظارتی باید بر این مسئله نظارت داشته باشند. به گفته وی، در دستگاه‌های نظارتی پرونده‌های زیادی وجود دارد که هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود، وگرنه بزرگترین فساد مالی در صنعت خودرو کشف می‌شد.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • علی علی (29 فروردین 1396 ساعت 11:01)

    اگه ما100سال دیگه هم(در واقع 10دهه) این شکلی از صنایع داخلیمون حمایت کنیم و خودروی داخلی سوار بشیم باز صنایع داخلی خودروسازی سواستفاده خواهند کرد و به خاطر سود و مافیابازی و فسادی که توش گیر کردند همین جوری ضعیف خواهند موند فقط راهکارش ورود بخش خصوصی قدرتمند و با حمایت دولت به این عرصه هست .

  • فرزاد فرزاد (29 فروردین 1396 ساعت 08:28)

    مطمئنا با بوجود آمدن مشکلات بیش از این هم، عزیزان وطنپرست حتی فکر واردات قطعه از کشور اول ما چین؟ به ذهنشون خطور نمیکنه؟!

  • شهریار شهریار (28 فروردین 1396 ساعت 16:03)

    دستگاه‌های نظارتی باید دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی
    دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی دستگاه‌های نظارتی