1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انجمن خودروسازان ایران : خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی

انجمن خودروسازان ایران : خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی

10 دی 1396
  • 4

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ است اظهار کرد که عمده خودروهای پرتیراژ فعلی استانداردهای جدید که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز می‌شود را پاس نخواهند کرد.

 انجمن خودروسازان ایران : خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ استاندارد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۹ استاندارد جدید از ابتدای دی ماه امسال اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این استانداردها تولید حدود ۲۵ مدل خودرو که امکان ارتقاء به استانداردهای جدید را نداشتند ممنوع شد. البته بیشتر این خودروها پیش از این از خطوط تولید حذف شده و در برنامه تولید خودروسازان قرار نداشتند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اجرای ۲ استاندارد جدید نیز ار ابتدای تیر ماه سال‌ آینده آغاز می‌شود که احتمالا خودروهای فعلی در حال تولید این ۲ استاندارد را پاس خواهند کرد.

وی افزود: اجرای ۲۲ استاندارد جدید نیز از ابتدای دی ماه سال‌ آینده آغاز خواهد شد البته طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، خودروسازان داخلی تا ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ مهلت دارند این استانداردها را اجرایی کنند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروهای پرتیراز فعلی امکان پاس کردن ۲۲ استاندارد جدید را نخواهند داشت، اظهار کرد: این خودروها شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیراژ تولید خودروهای یاد شده حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است که از رده خارج شدن یکباره آنها شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و مصرف‌کنندگان دیگر به خودروهایی با قیمتهای پایین‌تر دسترسی نخواهند داشت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در آن صورت تعداد زیادی از شرکتهای قطعه‌سازی نیز که هم‌اکنون قطعات خودروهای یاد شده را تولید می‌کنند با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهند شد ضمن آنکه تجربیات گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر هشت سال زمان می‌برد تا تیراژ تولید خودروهای جدید به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد بنابراین در سال ۱۳۹۸ خودروهای جدید نمی‌توانند خلاء از رده خارج شدن خودروهای پرتیراژ فعلی را پر کنند به همین دلیل تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو به هم خورده و مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۲۲ استانداردی که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آن آغاز می‌شود در خود اتحادیه اروپا نیز به طور کامل اجباری نشده است، اظهار کرد: خودروسازان اروپایی در تولید خودروهای جدید خود ملزم به اجرای این استانداردها هستند اما خودروهای فعلی در حال تولید در اتحادیه اروپا مشمول این استانداردها نمی‌شوند ضمن‌ آنکه درآمد سرانه ما پنج هزار دلار و درآمد سرانه کشورهای اروپایی ۲۵ تا ۴۰ هزار دلار است بنابراین اینکه ما خودروهای فعلی در حال تولید را نیز مشمول استانداردهای جدید بکنیم غیرمنطقی است.

نعمت‌بخش گفت: این موارد در نامه‌ای به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اطلاع‌رسانی شده تا متولیان سیاست‌گذاری صنعت خودرو برای خلاء بزرگی که بازار خودرو از دی ماه ۱۳۹۸ با آن روبرو خواهد شد فکری بکنند.

منبع ایسنا


نظرات

  • حمید حمید (11 دی 1396 ساعت 08:27)

    مگه استانداردهای قدیم را پاس کردند که حالا بخوان جدید ها را پاس کنند.انجمن جان عزیزم خواهشا .... نگو.

  • reza reza (10 دی 1396 ساعت 20:41)

    پس ما یک قدم از اروپا جلو هستیم. دروغ هر چه بزرگتر باشه باورش امکان پذیرتره.

  • جواد جواد (10 دی 1396 ساعت 15:18)

    خوب همین حالا خودرو های با استاندارد وارد خط کنید تا سال 98 دو سال مانده . اگر واقعا به فکر مردم و قطعه سازان هستید...

  • aaaaaaa aaaaaaa (10 دی 1396 ساعت 10:05)

    سلام آقای نعمت بخش پس به چه دلیل سالها تعرفه واردات خودرو بالا نگه داشته شد. مگر غیر از این بود که شما و همکارانتان در این مدت با سود حاصله این صنعت را ارتقاع دهید. چند صد هزار نفر دیگر بخاطر آلودگی هوا و ایمنی پایین تولیدات شما باید بیمرند تا شما راضی بشوید دست از جیب مردم بردارید. ای کاش سیاستگذارانی داشیم که منافع ملی را به این ارزانی به تاراج نمی دادند و می توانستند جلو امثال شما را بگیرند