1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. توصیه معاون وزیر صنعت به سایپا

توصیه معاون وزیر صنعت به سایپا

7 اردیبهشت 1396
  • 0

توصیه من برای آن‌ها استفاده بیشتر از توانمندی‌های داخلی و توجه بیشتر به قطعه‌سازان زیرمجموعه است که می‌توانند در رشد سایپا نقش بسیار موثری داشته باشند.

گروه خودروسازی سایپا در کنار گروه خودروسازی ایران‌خودرو به‌عنوان دو خودروساز بزرگ کشور و البته خاورمیانه شناخته می‌شوند. سایپا در سال‌های اخیر و با محصولات عمدتا ارزان‌قیمت مانند تیبا و پراید توانسته است همواره فروش قابل‌توجهی در کشور و همچنین در بحث صادرات داشته باشد.

این شرکت در سال‌های گذشته مانند بسیاری دیگر، دچار نوسانات زیادی شده و ترازمالی این شرکت برخی سال‌ها با سود زیاد و برخی سال‌ها با سودی کم همراه بوده است. اما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تراز مالی این شرکت قرمز بود و زیان در این شرکت بیش از سود بود. با پایان سال ۹۳ و از ابتدای سال ۹۴ تغییرات در بخش مدیریتی این شرکت آغاز شد و مهدی جمالی سکاندار هدایت این خودروساز بزرگ کشور شد.

استراتژی سایپا در سال ۹۴ به‌منظور جبران کاستی‌های قبلی خود افزایش تیراژ به همراه تنوع محصول بود. در کنار محصولات داخلی سایپا که بیش از ۸۰درصد میزان تولید این شرکت محسوب می‌شد، محصولات وارداتی به‌صورت CKD نیز ۲۰درصد تولیدات این شرکت را شامل می‌شد و سایپا در مجموع با تولید روزانه ۲هزار خودرو توانست رفته‌رفته خود را از وضعیت ورشکستگی دور کند.

مهدی جمالی‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص شرایط این شرکت در ۲سال گذشته می‌گوید: «در سال ٩۴ در شرایطی قرار داشتیم و درواقع سایپا ورشکسته به حساب می‌آمد. اما توانستیم سرمایه شرکت را از ١٧٠٠ میلیارد به بیش از ۴ هزار میلیارد برسانیم تا سایپا دوباره رشد کند. همچنین در سایپا برای نخستین‌بار بالاترین رقم توسعه محصول در سال ۹۵ رقم خورد که در بودجه شرکت پیش‌بینی شده بود. سایپا رقم‌های خوبی را در سال گذشته تجربه کرده و در تولید ۵۷ درصد و در فروش ۱۲۰ درصد رشد داشته است.»

در همین زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو» با بیان اینکه مدیران سایپا با برنامه‌ریزی خوب توانستند وضعیت این شرکت را متحول کنند، می‌گوید: «توصیه من برای آن‌ها استفاده بیشتر از توانمندی‌های داخلی و توجه بیشتر به قطعه‌سازان زیرمجموعه است که می‌توانند در رشد سایپا نقش بسیار موثری داشته باشند. مدیران شرکت سایپا کاملا به این موضوع واقف هستند و عمل خواهند کرد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که وضعیت خودروسازی سایپا را در دو سال گذشته و با توجه به مدیریت و منابع مالی جدید چگونه ارزیابی می‌‌کنید، گفت:‌ «شاخص ما آمار و ارقام هستند. زمانی که می‌خواهیم یک واحد صنعتی را ارزیابی کنیم، چند ویژگی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. آمار تولید، تنوع تولید، میزان ساخت داخل و به‌کارگیری توانمندی داخلی، ساختار مالی، سنوات، استفاده از ظرفیت تولید، اصلاح ساختار نیروی انسانی و موارد دیگری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این شاخص‌ها در سایپا از اواخر سال ۹۴ رو به رشد بوده است.»

صالحی‌نیا در زمینه وضعیت صادرات شرکت سایپا در سال گذشته می‌گوید:‌ «این شرکت در بحث صادرات افت داشته است که این امر دلایل خاص خود را دارد. خودروساز مشابه سایپا هم این کاهش را تجربه کرده است. ما به‌عنوان بخش سیاست‌گذار در تلاش هستیم این محدودیت‌ها را رفع کنیم تا شاخص صادرات افزایش پیدا کند. وقتی تولیدکننده این توان را دارد که شاخص تولید را بالا ببرد، اگر سیاست‌های محدودکننده برداشته شود، شاخص صادرات را هم می‌تواند صعودی کند.»

برنامه سایپا برای سال جدید

سایپا در سال جدید به‌دنبال تکمیل و طراحی پروژه مگاپلت‌فرم خود است. با پایان و به نتیجه رسیدن این پروژه سایپا قصد دارد سالانه ۲ محصول را بر پایه پلت‌فرم خود به بازار عرضه کند. ضمن اینکه نخستین محصول از این پلت‌فرم ایرانی تابستان امسال به بازار خواهد آمد. در بخش صادرات نیز این شرکت برای امسال ۲۵هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی کرده است. این میزان با توجه به عرضه خودروی اتومات کوییک، دور از انتظار نخواهد بود. بازار خودروی کشورهایی مانند عراق تشنه خودروهایی با قیمت نسبتا ارزان و البته اتومات است.

منبع:دنیای خودرو



نظرات