1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. پیشرفت ایران خودرو در مسیر کیفیت

پیشرفت ایران خودرو در مسیر کیفیت

1 مرداد 1395
  • 5


سال گذشته انتقادهایی متوجه خودروسازان بود اما حالا آمارها در حوزه کیفیت می‌گویند که آبی‌های جاده مخصوص پا در مسیر بهبود کیفیت گذاشته و به نتایج مثبتی هم رسیده‌اند.

آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه کیفیت خودروهای ساخت داخل، در حالی به کیفی‌ترین خودروهای ساخت داخل از میان 5 ستاره، 3 ستاره داده است که محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، بخش عمده‌ای از این ستاره‌ها را نصیب خود کرده‌اند.

در بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، هایما اس7 ایران‌خودرو خراسان که در خط تولید سوزوکی تولید می‌شود، شگفتی‌ساز شد و در نخستین حضور خود در این جدول، در کنار نام خود 3 ستاره قرار داد.

همچنین خودرو رانا این شرکت که در گذشته آنگونه که باید، نتوانست مشتریان خود را راضی نگه دارد و پژو پارس و تندر اتوماتیک این شرکت نیز، صدرنشینان بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان شده و چند ستاره دیگر را برای این شرکت رقم زدند.

اگر نگاهی به فرآیند حرکتی ایران‌خودرو در 3 سال گذشته داشته باشیم، روند صعود آبی‌های‌جاده مخصوص به بالای جدول را به ویژه در حوزه کیفیت شاهد خواهیم بود. حوزه‌ای که همواره مورد نقد بوده است.

آنگونه که گزارش فعالیت‌های بزرگترین شرکت خودروسازی ایران نشان می‌دهد، 276 پروژه محصولی برای افزایش کیفیت محصولات این شرکت در سال 94 طراحی شده که 206 و رانا، 80 پروژه محصولی، پارس و پژو 405 تعداد 97 پروژه محصولی و سمند و دنا 99 پروژه محصولی در این میان سهم داشته‌اند. همچنین سهم شاخص‌ها در پروژه‌های محصولی و مجموعه‌ای شامل اصلاح ظاهری درصد، اصلاح عملکردی 21 درصد و خدمات پس از فروش 53 درصد بوده است. آمارها می‌گویند که ریل کیفیت در ایران‌خودرو روغنکاری شده و قطار کیفیت محصولات این شرکت، به سمت ایده‌آل‌ها در حال حرکت است اما آیا کارشناسان صنعت خودرو نیز همین اعتقاد را دارند؟

بهبود کیفیت قابل لمس است
امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه ایران‌خودرو در حوزه ارتقای کیفیت بسیار خوب پیش رفته است، تصریح می‌کند: ‌«حرکت و برنامه‌ریزی‌های ایران‌خودرو در چند سال اخیر در حوزه کیفیت بسیار خوب بوده و نتیجه هم داده است. خودروهای تولید امروز این شرکت با محصولات سال 90 و 91 قابل مقایسه نیستند و می‌توان بهبود کیفیت را در آنها احساس کرد. » این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: «مهندس یکه‌زارع مدیرعامل این شرکت، گفته بود که باید سطح محصولات به حدی برسد که سرویس اولیه آنها در 10هزار کیلومتر باشد و همین حرف نقطه‌عطفی در حوزه کیفیت است و نشان از اعتقاد این گروه برای تحول در حوزه کیفیت دارد. »

کیفیت جدی گرفته شده است
محمدرضا برخوردار، عضو اتاق بازرگانی ایران در این زمینه می‌گوید: «خوشبختانه درحال‌حاضر در برخی از مدل‌های خودروهای تولید داخل شاهد افزایش شاخص کیفیت هستیم. این خبر بسیار خوبی برای صنعت خودرو ایران است اما آنچه خودروسازان باید آن را جدی بگیرند، کنترل کیفیت و بهبود آن است. نباید به همین شاخص‌ها بسنده کرد زیرا درست است که کیفیت بهبود پیدا کرده اما این بدان معنا نیست که کیفیت فعلی نقطه ایده‌آل است. امیدواریم شرکت‌های خودروساز به این مهم توجه کرده و در همین مسیر گام بردارند. »

وی می‌افزاید: ‌«ایران‌خودرو در سال‌های اخیر خوب عمل کرده و برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای آینده نیز مناسب به نظر می‌رسد. » راهی که باید ادامه داد همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه معتقد است «ایران‌خودرو در زمینه افزایش شاخص کیفیت در سال‌های اخیر خیلی خوب عمل کرده اما باید همین مسیر را ادامه داده و کیفیت محصولات خود را تقویت کند. آنچه موجب کم کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل در افکار عمومی می‌شود، قدیمی بودن مدل این خودروهاست که طبیعی است با ورود خودروهای جدید این مشکل برطرف خواهد شد. »

کیفیت انتها ندارد
کارشناسان نیز با آمار هم‌عقیده هستند و معتقدند که عملکرد آبی‌پوشان جاده مخصوص، در زمینه کیفیت رضایت‌بخش بوده است اما پرسش اینجاست که این اندازه کیفیت برای جلب رضایت مشتریان کفایت می‌کند؟ کاکایی در این زمینه معتقد است ‌«این پرسش مهمی است، گرچه اگر با دید انصاف به ماجرا نگاه کنیم باید از اقدامات این گروه در راستای ارتقای کیفیت تقدیر شود اما نکته اینجاست که این میزان کافی نیست و همواره باید برنامه‌ها برای بهبود کیفیت ادامه داشته باشد که براساس اطلاعات کسب شده، ادامه‌دار نیز خواهد بود. همچنین نباید فراموش کنیم بهبود کیفیت نیازمند جذب سرمایه‌های تازه بوده و با تنوع گره خورده است. » همچنین نجفی‌منش در این زمینه می‌گوید« شاخص کیفیت اهمیت ویژه‌ای در جلب رضایت مشتریان دارد که خوشبختانه خودروسازان متوجه این موضوع شده و به سمت تقویت آن در حرکت هستند. » برنامه‌ریزی‌های بلند مدت ایران‌خودرو، نشان از راه ادامه‌دار کیفیت دارد، حرف‌های مدیران این شرکت نیز در 2 سال اخیر گواهی می‌دهد که راه ایران‌خودرو دستکم تا زمان حضور مدیریت فعلی، ادامه بهبود کیفیت است. گام‌های این شرکت در این زمینه استوار بوده و امید است که استوار باقی بماند.

منبع: عصر خودرو



نظرات

  • m.a m.a (2 مرداد 1395 ساعت 00:36)

    وقتی این مطلب رو میخوندم فقط داشتم میخندیدم...
    کیفیت؟؟؟ ایران خودرو؟؟؟ روز به روز پیشرفت؟؟؟؟

  • اسماعیل اسماعیل (1 مرداد 1395 ساعت 14:15)

    اقا من یه206 تیپ 5 گرفتم کیفیت رنگش داغونه رنگش میپره تمام درب موتور گلگیر سقف رنگها پریده الان من 3 ماهه این ماشین از گمپانی خریدم کیفیت رنگ صفر دلمو زده

  • محمد محمد (1 مرداد 1395 ساعت 13:25)

    شما توی سی سال چقدر زحمت کشیدی پیشرفت کنی انتظار مردم از ایرانخودر و سایپا ندارند پس خجالت بکش شرم آور باش ایرانخودرو و سایپا

  • رضا رضا (1 مرداد 1395 ساعت 11:55)

    خیلی خوب عمل کرده اید .عالیست باید بعد از 40 سال به شما جایزه داد.

  • کورش کورش (1 مرداد 1395 ساعت 09:22)

    اطمینان داشته باشید دلیل این موضوع فقط و فقط آزاد شدن واردات قطعات از کشور اصلی می باشد وگرنه بعیده کیفیت قطعه سازان داخلی بالا رفته باشه.