1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تعداد عیوب مشاهده شده در سه‌ماهه اول مالکیت خودروها در سال 94

تعداد عیوب مشاهده شده در سه‌ماهه اول مالکیت خودروها در سال 94

8 شهریور 1395
  • 0

برای نخستین بار در ایران، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارش تعداد عیوب مشاهده شده در سه‌ماهه اول مالکیت خودروها را منتشر کرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌عنوان نهاد ثالت و معتمد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است. نتایج گزارش اندازه گیری رضایتمندی مشتریان در سال 1394 (2015-2016) به بررسی وضعیت کیفیت اولیه خودروها و شاخص IQS یا به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر 100 خودرو در سه‌ماهه اول مالکیت از نظر مشتریان می‌پردازد. با نظر مساعد وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1394 شاخص IQS به‌عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش کیفیت صنعت خودرو تعیین گردید. این شاخص در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز مورد سنجش قرار گرفته و قابلیت قیاس و بهینه کاوی را بین صنعت خودرو ایران و صنایع خودروسازی بین‌المللی در کشورهای مختلف فراهم می‌آورد.

در این تحقیق با بیش از 145000 نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از 18 شرکت عرضه‌کننده خودروی سواری که بیش از 100 مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه صورت پذیرفته است. نتایج اولیه نشان می‌دهد شاخص IQS، در سال 1394 متوسط امتیاز 432 نشان می‌دهد؛ به عبارتی 4.3 ایراد در هر خودرو تحویل داده شده به مشتریان ایرانی که سه ماه از مالکیت آن می‌گذرد. نکته حائز اهمیت و مثبت آن است که به‌طور متوسط شاخص IQS با کاهش حدود 7.5% نسبت به دوره پیش مواجه گردیده است. نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال 2015 نشان می‌دهند که شاخص IQS برای این کشور‌ها به ترتیب 80، 108 و 112 است. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها است؛ بنابراین کاهش 7.5% شاخص IQS نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال 1394 نسبت به دوره گذشته است.

تحلیل اولیه نتایج مبین آن است که حدود 30% از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، 50% از عیوب مربوط به قطعات خودرو و 20% درصد موارد عنوان شده از سوی مشتریان مربوط به طراحی است. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن درب‌ها بوده است، همچنین در بخش‌های قطعات و طراحی بیشترین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بودن مصرف سوخت است.

در این گزارش، رتبه‌بندی بر اساس برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه در این طرح ارائه گردیده است. در این میان، مدل‌های خودرو لکسوس با برترین کیفیت در سال 1394 (2015-2016) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته اند. در این رده‌بندی به دلیل سهم بازار بالای ایران خودرو و سایپا، متوسط وزنی صنعت شاخص IQS در پایین نمودار و در کنار این خودروسازان جای گرفته است.

لازم به ذکر است که در این گزارش خودرو‌هایی که در داخل کشور و با برند‌های خارجی تولید و مونتاژ می‌شوند، در دسته‌بندی برند‌های اصلی خود قرار گرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال در این نمودار خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایران خودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته‌بندی گردیده است.

همچنین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفکیک اتاق خودرو نمایش داده شده‌اند که به‌عنوان مثال در دسته خودروی هاچ بک کوچک، برترین خودرو تویوتا یاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیا سورنتو جای دارند. در ادامه، امتیاز کلی شاخص IQS به تفکیک زادگاه برندهای مورد مطالعه مورد کاوش قرار گرفته‌اند که در این میان برندهای کشور آلمان به‌عنوان باکیفیت¬ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته¬اند.

همان‌طور که در اطلاعات گرافیکی قابل مشاهده است، بیش از 38% از تنوع مدل خودروها (منظور شمارگان تولید نیست بلکه تنوع مدل‌های ارائه شده است) در بازار ایران مربوط به برندهای چینی بوده و به دنبال آن برندهای فرانسوی در جایگاه دوم و برندهای کره‌ای، ژاپنی، ایرانی و آلمانی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند

 تعداد عیوب مشاهده شده در سه‌ماهه اول مالکیت خودروها

منبع:عصر خودرو



نظرات