1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مونتاژ خودرو های چینی در ایران دروغ است , در ایران تنها یک مشما روی در میکشند

مونتاژ خودرو های چینی در ایران دروغ است , در ایران تنها یک مشما روی در میکشند

22 تیر 1395
  • 2


یک قطعه ساز خودرو با بیان این که چیزی به عنوان تولید خودروی چینی در داخل نداریم گفت: آن چیزی که در داخل انجام می شود واردات خودروی چینی به صورت سی بی یو است و تنها کاری که در ایران انجام می شود بستن یه مشما روی در است.

برنامه "مناظره" با موضوع واردات خودرو و با حضور فرهاد به نیا قطعه ساز و عضو انجمن قطعه سازان، صادق بشیری نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو و محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.

فرهاد احتشام زاد با بیان اینکه از ابتدای دهه 90 میزان واردات سالانه 50 هزار خودرو است، گفت: در سال 93 حداکثر میزان واردات را داشته ایم یعنی 103 هزار دستگاه و سال گذشته را نیز با واردات 52 هزار دستگاه به اتمام رساندیم. وی در خصوص سال 95 نیز بیان داشت: بر اساس آمار گمرک در دو ماهه نخست، واردات خودرو رشد 57 درصدی نسبت به دو ماهه نخست سال 94 دارد.

در ادامه محمد رضا نجفی منش با بیان اینکه از نظر مقررات هیچ منعی برای واردات خودرو نداریم، اظهار داشت: اما یک موضوعی وجود دارد که بالاتر از قوانین می تواند وارد شود و آن فرمان مقام معظم رهبری است که در راستای اقتصادی مقاومتی و استفاده حداکثری از تولیدات داخلی، صادر شده است. وی ادامه داد: با آن دسته از وارداتی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود، مخالف هستیم. به عنوان مثال خودرویی که در داخل تولید می شود و قیمت 20 میلیون تومانی دارد، وارد نمی شود زیرا این موضوع به ضرر و زیان تولیدات داخل است.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تصریح بر اینکه با اصل واردات مخالفتی نداریم، گفت: در حقیقت قصد ما این است که واردات را مدیریت کنیم و این کار را تمام دولت ها انجام می دهند تا از بازار داخلی خودشان صیانت کنند. حرکت خوب دیگری که در این زمینه انجام شده این بوده که واردات را مستقیما به نمایندگی های رسمی متصل کرده اند.

در ادامه فرهاد به نیا قطعه ساز نیز با تاکید بر اینکه در حوزه قطعات نیز کالاهایی که مشابه داخلی دارند، اجازه ورود ندارند، بیان داشت: اگر در میان تولیدات داخل، خودرویی وجود دارد که با موتور 1500 و یا 1800 سی سی کار می کند، با فرمان مقام معظم رهبری نمی توانیم خودروی مشابه آن را وارد کنیم.

وی از عقبه طولانی و چندین ساله واردات خودرو گفت و تصریح کرد: متاسفانه در این سال ها واردات خودرو خیلی بد انجام شده است که به این دولت هم به ارث رسیده است. در سال 88 حدودا 695 میلیون دلار واردات خودرو داشتیم و به همین اندازه نیز قطعات یدکی وارد می کردیم. متاسفانه این آمار در سال 93 به دو میلیارد و 168 میلیون دلار رسید که با واردات قطعات یدکی حدود 4.5 میلیارد دلار خواهد بود.

عضو انجمن قطعه سازان درباره نتیجه این واردات بی رویه، گفت: عمدتا کشور تبدیل به یک پارکینگ و تعمیرگاهی از خودروهای بنجل خارجی شد. وقتی از اتوبان گذر کنید، تبلیغات خودروهای چینی را می بینید که حاضر هستند به هر شکلی خودرویشان را بفروشند. آخرین تبلیغی که دیدیم برای فروش خودروی چینی واقعا خنده دار بود؛ هم کارت بنزین؛ هم سبد کالا و هم چک می دهند!

بیشترین حجم مونتاژ خودروهای چینی را داریم

در ادامه فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با رد صحبت های به نیا گفت: بیشترین واردات خودرو متعلق به خودروهای چینی نیست. ما بیشترین حجم مونتاژ خودروهای چینی را داریم اما در واردات سهم خودروهای چینی وارداتی کمتر از دو درصد است.

اما به نیا نیز صحبت های احتشام زاد را رد کرد و تصریح کرد: چیزی به عنوان تولید خودروی چینی در داخل نداریم آن چیزی که در داخل انجام می شود واردات خودروی چینی به صورت سی بی یو است و تنها کاری در ایران برای خودروهای چینی انجام می شود، بستن یه مشما روی در است.

وی ادامه داد: شاخص حمایت دولت در تمام دنیا نسبت واردات است یعنی یک تعرفه ای برای واردات خودرو می گذرند که 40 درصد و برای یک خودروی دیگری ده درصد است.

در ادامه صادق بشیری با یادآوری این موضوع که فعالان اقتصادی به دنبال منفعت خودشان هستند، تصریح داشت: قطعا نسبت سود در واردات به نسبت سود در تولید بیشتر است و به همین جهت تمایل به واردات به همان نسبت در کشور بیشتر است.
وی افزود: اگر نیاز داخلی به وسیله تولید داخلی با کیفیت مناسب پوشش داده شود، قطعا نیاز به واردات خودروهای خارجی مان تعدیل می شود.
نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه واردات باید در جهت ایجاد فضای رقابت باشد، اظهار داشت: در مورد خودروهایی که در داخل کشور ساخته می شود، نباید واردات زیادی انجام شود و یا به اندازه ای باشد که بتواند فضای رقابتی و انگیزه برای تولید کننده ایجاد کند.

در ادامه نجفی منش با بیان اینکه واردات خودرو ارتباطی با ایجاد فضای رقابتی ندارد، بیان داشت: اساسا واردات خودرو بخشی از ایجاد فضای رقابت در داخل محسوب نمی شود. چند سال پیش که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، این موضوع را تائید کردند.

وی ادامه داد: فضای رقابتی این است که سود بانکی 25 درصد باشد. 20 درصد هزینه های تولید داخل صرف هزینه های مالی است و تولید کننده در این شرایط نمی تواند فعالیت کند.

منبع: ایران جیب



نظرات

  • حمیدرضا حمیدرضا (2 مرداد 1395 ساعت 17:29)

    این چه استدلالی هست چون تو کشور تولید میشه نباید وارد بشه با انحصار میخایم چیکار کنیم تا کی میخایم خودمونو گول بزنیم ارج بسته شد درس عبرت نشد رقابت کنید دست واسطه هارو کوتاه کنید دست مدیرای با حقوقای میلیونی رو رو کنید یعنی چی این حرفا

  • رضا رضا (23 تیر 1395 ساعت 08:49)

    خداوکیلی دیروز نمایشگاه خودرو شیراز بودم یه ماشین باکیفیت تورنج 40ملیون نبود همش چینی بود
    حتی ایرانخودرو تندر90 هم نیاورده بود
    سایپاهم که اصلا نیودمده بود
    توروخدایکی به فکر مردم باشه