1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

12 مهر 1396
  • 1

رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو تاکید کرد که افزایش قیمت صورت گرفته در بازار فولاد موجب شده مشکلات بسیاری در عرصه تولید قطعات خودرو ایجاد شود.

بلال امانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور طبیعی صنعت رابطه مستقیمی با فولاد، ورق و آهن‌آلات دارد، بر همین اساس کوچک‌ترین تغییر قیمت در عرصه قیمت فلزات موجب خواهد شد که صنایع متعددی تحت تاثیر قرار گیرند.

 آیا خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

وی ادامه داد: اکنون به دنبال تغییرات صورت گرفته در قیمت آهن و فولاد، مشکلات متعددی برای ما ایجاد شده و بر همین اساس پیشنهاداتی مبنی بر افزایش قیمت را مطرح کرده‌ایم اما با پیشنهاد ما موافقت نشده است، در حالیکه وقتی قیمت آهن و فولاد افزایش پیدا می‌کند قیمت تمام شده انواع خودرو و قطعات آن نیز دستخوش تغییر می‌شود.

رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو همچنین اظهار کرد: به هر صورت اکنون با افزایش قیمت فلزات، چالش جدی برای ما ایجاد شده و باور ما این است که باید مسئولان در این زمینه فکری برای بهبود شرایط داشته باشند. در دوره‌ای برای رونق‌دهی به بازار مسکن به طور دستوری قیمت فولاد افزایش پیدا کرد اما این تصمیم ضربه جبران‌ناپذیری به ما وارد کرده است و قیمت تمام شده‌مان را به شدت افزایش داده است.

امانی با بیان اینکه با وجود این حجم افزایش قیمت ادامه فعالیت در عرصه قطعات خودرو با دشواری‌های بسیار مواجه است، گفت: اکنون همکاران ما یا باید هزینه‌های خود را از سرمایه‌هایشان و پس‌اندازی که دارند تامین کنند یا دچار مشکلات متعدد شوند. قطعا چنین روندی برای بلند مدت پاسخ نداده و موجب می‌شود بعد از دوره‌ای کوتاه یا تولیدات این بخش به طور کلی متوقف شود یا شاهد استفاده از کالاهایی با کیفیت پایین‌تر از این باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: باید فکری کرد تا قیمت فولاد به حالت سابق باز گردد. اکنون ما نمی‌توانیم کیفیت کار را کمتر از آنچه است کنیم چرا که به هر حال خودرو و ایمنی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است اما باید به این نکته وجود داشت که کیفیت اتفاقی نیست و باید برای رسیدن به آن هزینه شود. اکنون اگر تولیدکنندگان ما سود لازم را نداشته باشند رغبتی برای انجام تولیدات بیشتر نخواهند داشت.

رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ادامه داد: اکنون طی مدت کمتر از چند ماه قیمت فولاد رشدی قابل توجه پیدا کرده که این افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت موجب خواهد شد تا قیمت خودروها نیز در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند البته اکنون با این افزایش قیمت مخالفت می‌شود و همانطور که اشاره شد این موضوع تبدیل به چالش جدی برای قطعه‌سازان شده است اما ما در رایزنی و مذاکره با خودروسازان بحث‌هایی را مبنی بر لزوم افزایش قیمت مطرح کرده‌ایم که البته خودروسازان نیز منتظر واکنش بخش‌هایی مانند بورس هستند که آیا بر این اساس شرایط افزایش قیمت وجود دارد یا آنکه باید فکری دیگر برای حل این مشکل داشت.

امانی در پایان با تاکید بر اینکه لازم است استانداردهای خودروسازی و قطعه‌سازی در تولیدات این بخش لحاظ شود، گفت: ما نمی‌توانیم کیفیت را از آنچه هست پایین‌تر بیاوریم و به ویژه در بخش بدنه به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد اما حال باید دید که با شرایط پیش آمده مسئولان چه رویکردی داشته و چه راهکاری پیش‌روی ما قرار خواهند داد.



نظرات

  • امیر امیر (12 مهر 1396 ساعت 19:57)

    نیست وقتی که قیمت آهن و فولاد برمیگرده خودرو سازان هم قیمت خودرو را پایین میارند به خاطر همینم باید بهشون حق بدیم که با بالا رفتن قیمت آهن و فولاد قیمت لگن هاشون را افزایش بدن دقیقا مثل بحران اقتصادی چند سال پیش که تو کل دنیا قیمت خودرو از نصف هم کمتر شد بجز ایران که هر روز روند صعودی خودشو طی میکرد، توی کشو ما فقط برای افزایش قیمت اپدیت هستن اون هم به خاطر اینه که هیچ دستگاه نظارتی و قانون درستی وجود نداره !!!