1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. 80 درصد خودروها فاقد معاینه فنی هستند

80 درصد خودروها فاقد معاینه فنی هستند

15 مهر 1394
  • 0

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در شش ماهه نخست سال 94، از سه میلیون خودرو مشمول معاینه فنی در تهران، تنها 200 هزار خودرو به مراکز مکانیزه شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

ولی الله آذروش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با افزودن آمار مراجعات مراکز اطراف تهران به مراکز 14 گانه شهرداری تهران در کل استان تهران در حدود 400 هزار دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده اند که این بدان معنی است که به رغم وضعیت بحرانی آلودگی هوا باالخص درفصل سرما بالغ بر 80 درصد از خودروهای مشمول فاقد معاینه فنی هستند.

وی در خصوص طرح کاهش اظهار کرد: تجارب این چندسال نشان می دهد که اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر هیچگونه کمکی در کاهش آلودگی هوا نداشته است. از 2 سال گذشته مطالعاتی درخصوص پیاده سازی طرحLEZ در مناطق کم انتشار آلایندگی که از این پس با عنوان طرح«کاهش» شناخته می شود توسط معاونت حمل و نقل ترافیک به انجام رسیده است به زودی طرحLEZ در نیمه دوم امسال اجرا می شود.

مدیرعامل ستاد فنی خودروهای تهران ادامه داد: خودروها براساس سن تکنولوژی تولید و معاینه فنی به چهاردسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می رشوند.

آذروش تاکیدکرد: از آنجائیکه ملاک جواز تردد خودروها میزان آلایندگی است. مسئله اخذ معاینه فنی اصلی ترین و مهم ترین بخش در این طرح خواهد بود. خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند توسط دوربین های نظارت تصویری شناسایی شده و در سایت به صورت نرم افزاری اعمال قانون می شوند.

وی با اشاره به امکان ازدحام در مراکز معاینه فنی پس از اجرای طرح کاهش گفت: اجرای صحیح هرطرح در وهله اول نیاز به همکاری شهروندان دارد. رعایت قانون باید به عنوان یک مطالبه عمومی در شهروندان پیگیری و درخواست شود.

مدیرعامل ستاد فنی خودروهای تهران افزود: ایجاد صف در برخی از ماه های سال نتیجه عدم مراجعه خودروها در طول سال است. متاسفانه شهروندان هر روز آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را مشاهده می کنند ولی باز هم برای رعایت وظیفه شهروندی خود نسبت به دیگران حاضر به مراجعه مراکز معاینه فنی نیستند.

آذروش با بیان اینکه در مراکز معاینه فنی شهرتهران امکان پذیرش 6 هزار دستگاه خودرو در یک شیفت کاری به صورت روزانه وجود دارد تصریح کرد: هر خودرو در کمتر از 15 دقیقه در صورت سلامت، معاینه فنی خود را اخذ خواهد کرد.



نظرات