1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. زوتیT700 کپی چینی پورشه ماکان

زوتیT700 کپی چینی پورشه ماکان

9 شهریور 1394
  • 0

گرچه هنوز زود است که چینی‌ها را رقیب و یا حریفی قدر در قیاس با دیگر مهتران خودروساز به شمار آوریم ولی گویا این سازندگان نورسته بر فنی چیره گشته‌اند که از ازمنه تاریخ تاکنون، شیوه‌ای مرسوم و رسمی معلوم در میان بیشتر ارباب حرف و صاحبان صنایع بوده و آن‌هم چیزی نیست جز کپی کاری.

اما دراین‌بین، تفاوتی ظریف بین چینی‌ها و دگر سازندگان مشاهده می‌شود. سازندگان غیر چینی تا آنجا که ذهن یاری می‌دهد از کپی کامل یک خودرو پرهیز نموده و تنها به گرته‌برداری از بخش‌هایی از آن، اکتفا می‌نمودند ولی گویا به نظر می‌رسد که چینی‌ها در این زمینه هم تمامی مرزهای مرسوم درنوردیده و شیوه‌ای مختص به خود را پدید آورده‌اند. در این شیوه که می‌توان آن را کپی کاری به سبک چینی نامید نه‌تنها اجازه و یا حق امتیازی در کار نیست بلکه سازنده چینی مدلی معروف را به‌تمامی و موبه‌مو کپی می‌کند و درنهایت، تنها با چند تغییر جزئی که شامل آرم و نشان و چراغ‌ها و… می‌گردد هویت آن را تغییر داده و نشان خویش را بر پیشانی آن حک می‌کند! این شیوه‌ای است که بارها و بارها تکرار شده و فریاد اعتراض خودروسازان مشهور را به عرش رسانده ولی گویا این اعتراضات چندان مثمر ثمر نبوده و چینی‌ها را از راهی که در پیش گرفته‌اند منصرف ننموده است. البته ناگفته نماند که در حال حاضر، بسیاری از خودروسازان مشهورتر چینی طراحان به نام اروپایی و…را در استخدام خویش درآورده و ارتباط تنگاتنگی را هم با استودیوهای معروف خودروسازی در دنیا برقرار نمودند که وجود همین مسئله آن‌ها را بی‌نیاز از کپی کاری صرف نموده است و این شیوه‌ای است که هر روز هم ابعاد آن گسترده‌تر می‌گردد.

اگر از جنبه‌های غیرقانونی و نیز غیراخلاقی این عمل بگذریم، این‌طور می‌شود گفت که در سال‌های اخیر، چینی‌ها در استفاده از این فن به مرحله استادی رسیده و گاهی اوقات نمونه کپی شده توسط آنان از نمونه اصلی‌اش هم زیباتر است و حتی به نظر می‌رسد که برخی نقایص موجود در طرح اصلی، در نسخه کپی آن برطرف شده است! از مهم‌ترین کپی‌هایی که اخیراً سروصدای فراوانی را به راه انداخته خودروی لندویند X7 است که به‌تمامی از رنجروور اووک نسخه‌برداری شده اما چند وقتی است که کپی دیگری هم به بازار معرفی شده که از لحاظ جنجالی بودن دستکمی از اولی ندارد و آن‌هم خودروی زوتی T700 است که به‌تمامی شبیه به پورشه ماکان است. اخیراً در مورد این خودرو مطلبی در سایت «CARNEWSCHINA» درج شده که در اینجا برگردان و ویرایشش را تقدیمتان می‌کنم.

آنچه را که در تصویر می‌بینید یک پورشه ماکان نیست! بلکه یک زوتی T700 از چین است که توسط شرکت زوتی ساخته و پرداخته شده است. زوتی یک سازنده محلی چینی است که تخصص آن کپی‌برداری از دیگر خودروهاست و از قرار معلوم، می‌خواهد که این خودرو را در سال 2016 میلادی روانه بازار نماید. پیش از هر چیز، اجازه دهید که در اینجا یک نگاهی هم به دیگر خودروهای کپی شده توسط این خودروساز (زوتی) بیاندازیم: مدل T600 مخلوطی از خودروی آئودی Q5 و فولکس‌واگن تیگوآن می‌باشد و مدل Z700، به‌ویژه در بخش کابین، کاملاً شبیه به خودروی آئودی A6 بوده و مدل Z300 نیز شبیه به تویوتا آلیون است.

حال یک نگاهی به تصویر پورشه ماکان انداخته و آن را با زوتی T700 مقایسه کنید. می‌شود گفت که در 99 درصد موارد شبیه به یکدیگر هستند. فقط کافی است که نیم‌نگاهی به جلوپنجره، سپرها، ورودی هوا و شکل سقف این دو داشته باشیم، حتی این امر شامل موارد جزئی‌تری همچون آینه‌های بغل و شکل دستگیره‌ها نیز می‌گردد که در زوتی عیناً از ماکان کپی شده است. در این میان، زوتی نوار پایینی درب‌های ماکان را نیز از یاد نبرده و با بهره‌گیری فراوان از فلز کروم، جلوه درخشان‌تری را برای آن مهیا نموده است. شکل چراغ‌های جلوی آن نیز تا حدی متفاوت با ماکان است و همچنین لوگو زوتی "Z" هم در روی کاپوت کاملاً خودنمایی می‌کند. ترکیب و طرح شیشه عقب و نیز درب پشتی زوتی هم 100 درصد شبیه به ماکان است و تنها فرقی که دراین‌بین وجود دارد شکل چراغ‌های عقب زوتی است که با آنچه که در پورشه وجود دارد کمی متفاوت است.

در حال حاضر، مدل T700 گل سرسبد خودروهای SUV زوتی به شمار می‌آید. این خودرو از لحاظ موقعیت و جایگاه در مرتبه‌ای بالاتر از نسخه فعلی زوتی T600 قرار دارد. البته قرار بر این است که به‌زودی، مدل‌های T600 اسپرت و نیز T600S نیز روانه بازار شوند. زوتی T700 به یک پیشرانه 2 لیتری و توربوشارژ مجهز خواهد شد که خروجی توان آن معادل 177 اسب‌بخار است و البته در آینده هم از یک پیشرانه 6 سیلندر و سه لیتری – که هم‌اکنون زوتی به طور محرمانه مشغول توسعه آن است – بهره‌مند خواهد گشت. بهای این خودرو حول‌وحوش 170/000 یوآن و یا 27/390 دلار شروع خواهد شد. این در حالی است که هم‌اینک پورشه ماکان با بهایی معادل 558/000 یوآن و یا 89/920 دلار فروخته می‌شود.

برخی می‌گویند که بالاخره روزی فرا خواهد رسید که سازندگان چینی از عمل کپی کاری صرف دست بکشند؛ اما من فکر می‌کنم که این کار زمان خواهد برد؛ زیرا امروزه کپی کردن خودروها بسیار سهل‌تر و آسان‌تر از چند سال پیش است، بیشتر به این خاطر که نرم‌افزارها و کامپیوترهای که جهت این عمل (COPY-PASTE) به کار می‌روند، بسیار ارزان‌تر شده و بهره‌گیری از آن‌ها سهل‌تر و راحت‌تر گشته است. حتی من این را هم شنیده‌ام که تمامی سازندگان موتورسیکلت در چین، یک تصویر خاص را از بروشور موتورسیکلت مورد نظر اسکن نموده و به کامپیوتر می‌دهند و کامپیوتر هم در عوض، بقیه قسمت‌های آن را خودش به تنهایی طراحی می‌کند. هنگامی که مشابه این نوع از نرم‌افزار در دسترس صنایع خودروسازی قرار گیرد، عصر نوینی از کپی کاری توسط چینی‌ها آغاز می‌گردد که مشابه لحظه آغازین اوج‌گیری هواپیما از باند فرودگاه خواهد بود، بی‌آنکه عوارض ناشی از سقوط گریبان گیر آن شود.

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

 زوتیT700  کپی چینی پورشه ماکان

منبع پدال


نظرات