1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ox ، اولین کامیونت مسقف دنیا

ox ، اولین کامیونت مسقف دنیا

25 شهریور 1395
  • 1

این خودرو برای کشورهای درحال‌توسعه با جاده‌ها و مسیرهای ناهموار طراحی‌ شده است

اغلب کامیونت‌ها با فضای بار باز عرضه می‌شوند و اگر مالک نیاز به فضای بار بسته یا مسقف داشته باشد باید خود بعداً به‌صورت مجزا این کار را انجام دهد؛ اما در حال حاضر یک روش کاربردی برای این مسئله ارائه شده است. شرکت «Global Vehicle Trust» که در سال 2011 تأسیس شده است، با هدف ساخت وسیله‌ای مقرون‌به‌صرفه جهت استفاده در کشورهای درحال‌توسعه، به‌تازگی محصول جدیدی را معرفی کرده است. ویژگی غیرمتعارف در رابطه با محصول جدید این است که کامیونت ساخت Global Vehicle Trust از ابتدا و در حالت فابریک به‌صورت مسقف ساخته می‌شود که آن‌را تبدیل به اولین کامیونت مسقف دنیا کرده است.

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

کامیونت این شرکت OX نام دارد و قسمت بار آن به‌راحتی قابل جدا کردن است که به همین دلیل حمل‌ونقل OX به کشورهای مختلف بسیار ساده و ارزان خواهد بود. GVT (مخفف Global Vehicle Trust) می‌گوید که سه نفر می‌توانند قسمت بار این خودرو را در شش ساعت مونتاژ کنند. همچنین OX به‌اندازه‌ای جمع‌وجور است که شش دستگاه از آن در داخل یک کانتینر 12 متری جا می‌شود. سپس سه نفر کارگر در مقصد می‌توانند فقط در 12 ساعت کل وسیله را مونتاژ کنند.

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

این کامیونت بسیار ساده طراحی‌شده و قادر به انجام کارهای زیادی است. ظرفیت حمل بار آن 1900 کیلوگرم و حجم باری آن برابر با 7 مترمکعب است درحالی‌که وزن خاص آن تنها 1600 کیلوگرم بوده و فقط 4.3 متر طول دارد. به دلیل طراحی زاویه‌های مناسب و حدود 25 سانتیمتر فاصله از سطح زمین، OX می‌تواند در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه با جاده‌های ضعیف یا حتی فاقد جاده حرکت کند. همچنین این کامیونت فوق‌العاده می‌تواند تا عمق 130 سانتیمتری در آب حرکت کند. GVT پیش‌بینی کرده است که از این کامیونت در مناطق روستایی آفریقا یا کشورهای دیگر به‌منظور جابجایی آب، غذا، کود و دیگر موارد استفاده شود. کامیونت OX بسته به پیکربندی می‌تواند 13 مسافر، 8 بشکهٔ 160 لیتری یا سه پالت چوبی را حمل نماید.

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

دیگر نوآوری‌های GVT در این وسیله جهت کاهش هزینه‌های تولید، طراحی موقعیت نشستن راننده در وسط کامیونت است که موجب می‌شود OX به‌راحتی در هر دو دسته کشورهای رانندگی از چپ و رانندگی از راست مورداستفاده قرار گیرد. درِ عقبی کامیونت نیز به‌صورت ماجولار طراحی‌شده که به همین دلیل می‌توان آن‌را برداشته و از آن به‌عنوان یک رَمپ بارگیری استفاده کرد. فریم نیمکت آن هم مانند یک نردبان است که می‌توان آن‌را از جای خود بیرون آورده و برای مواقعی که کامیونت در شن یا ماسه گیر می‌کند مورداستفاده قرار داد.

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

نیروی این کامیونت کاربردی توسط یک پیشرانهٔ 2.2 لیتری دیزل متعلق به فورد ترانزیت تأمین می‌شود که قدرت تولیدی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال میابد. همچنین طراحی کامیونت OX توسط گوردون موری، طراح خودروی افسانه‌ای مک‌لارن F1 انجام گرفته است. وی در رابطه با این کامیونت می‌گوید:

کامیونت OX بدون شک یکی از جالب‌ترین و چالش‌برانگیزترین وسیله‌هایی است که من تاکنون در طول 45 سالی که به طراحی خودرو می‌پردازم، طراحی کرده‌ام. حتی چالش‌برانگیزتر از مک‌لان F1. چالش‌های پیش روی ما برای طراحی و ساخت OX، کاهش هزینه‌های ساخت، دوام بالا و کاهش وزن وسیله بود».

 اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

منبع:پدال



نظرات

  • اصغر اصغر (27 شهریور 1395 ساعت 02:56)

    عالیه. ایران وارد کننده خودور های بدردنخور