1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

3 خرداد 1394
  • 3

مشاهده چگونگی تکامل محصولات مختلف در طول سال‌ها، همیشه جالب بوده است. چه برسد به این‌که مقایسه بین نسل‌های فولکس واگن گلف GTI از سال ۱۹۸۵ تا به امروز باشد.

پس از گذشت ۳۰ سال و معرفی پنج نسل، گلف GTI به یک خودرو بالغ تبدیل‌شده که سریع‌تر، امن‌تر و پیشرفته‌تر از قبل هست. البته سنگین‌تر و گران‌تر هم شده.

قیمت آن در سال ۱۹۸۵، ۸۹۹۰ دلار بوده است که با در نظر گرفتن تورم و تبدیل به نرخ پول امروز، حدود ۱۹۶۰۰ دلار می‌شود، گلف GTI MK2 در زیر کاپوت از یک موتور بنزینی چهار سیلندر خطی ۱.۸ لیتری با توان ۱۰۰ اسب بخار (مدل اروپایی آن ۱۱۰ اسب بخار داشت) عرضه‌شده بود و این توان را توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاهکار فراموش‌نشدنی فولکس واگن، تنها ۸.۵ ثانیه بود.

خب برگردیم به زمان حال، گلف GTI Mk7 ۲۰۱۵ با افزایش قیمت ۲۵ درصدی نسبت به پدربزرگش، ۲۴، ۷۸۵ دلار قیمت‌گذاری شده است. فولکس واگن از یک موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری استفاده کرده که در حالت استاندارد توان ۲۰۷ اسب بخار و با بسته ارتقایی ۲۱۷ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و DSG با کلاچ دوگانه هم برای آن قابل انتخاب است. با توجه به اینفوگرافیک گلف جدید در ۵.۸ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند، البته گفته نشده که این شتاب مربوط به کدام نسخه است، اما ما فرض می‌کنیم مربوط به مدل ۲۱۷ اسب بخار با گیربکس DSG باشد.

GTI جدیدتر، در یک زمینه پسرفت هم داشته است و آن وزن است، GTI ۱۹۸۵ وزنی معادل ۹۷۵ کیلوگرم داشت، درحالی‌که گلف جدید با حدود ۴۵۴ کیلوگرم اضافه‌وزن، وزنی بین ۱۳۷۵ تا ۱۴۳۰ کیلوگرم، (بسته به مدل انتخابی) دارد.

درنتیجه، نمی‌توان انتظار بهبود زیاد در مصرف سوخت را داشت، GTI قدیمی ۱۰.۲ لیتر در سیکل شهری و ۸.۱ لیتر در سیکل بزرگراهی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد. در مقابل گلف جدید در سیکل شهری ۹.۴ لیتر و در سیکل بزرگراهی ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

 تحول فولکس گلف GTI طی 30 سال

منبع پدال


نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (5 خرداد 1394 ساعت 07:27)

    هاچ بک های دلنشین و جذاب . . .

  • mj.king mj.king (5 خرداد 1394 ساعت 04:35)

    بهترین هاچ بک جهان بی برو برگرد!

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (4 خرداد 1394 ساعت 18:29)

    واقعا خودرو خوبیه