1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

6 مهر 1394
  • 0

بیتل نام یک مدل از خودروهای فولکس واگن و یکی از مشهورترین خودروهای جهان است.

نسل اول این خودرو در ایران با نام فولکس قورباغه‌ای شناخته می شود تولید فولکس بیتل در سال ۱۹۹۴ مجددا با طراحی مدرن و با نام نیو بیتل از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت که این خودرو در بین برخی از جوانان با نام بیتل وزغی نیز شناخته می شود.

با توجه به عمر طولانی تولید این خودرو سطح بسیار متنوعی از تجهیزات در مدل های گوناگون آن یافت می‌شود و از موتورهای متنوعی نیز بهره می‌برد. علاوه بر مدل‌های استاندارد مدل‌های سفارشی متنوعی نیز از این خودرو تولید شده است.

تاریخچه

اولین سری از اتومبیل‌های فولکس در اردیبهشت ماه ۱۳۳۲ به ایران رسید. در بدو ورود به تهران این اتومبیل آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که شرکت سهامی اتومبیل های صنعتی که نمایندگی آن کارخانه را به دست آورده بود را غافلگیر کرد. این خودرو دارای یک موتور ۴ سیلندر تخت بود که در عقب آن قرار گرفته بود و توسط هوا خنک می‌شد.

این مدل جزء آخرین سری فولکس‌ها با شیشه عقب دو تیکه بودند و از آن پس کارخانه از شیشه عقب بیضی یک تکه برای دید عقب بهره برد، در نتیجه از دومین سری واردات شیشه¬ها به شکل جدید بودند. از سال بعد کارخانه از یک موتور جدید ۱۱۹۲ سی‌سی ۳۶ اسب¬بخاری استفاده کرد.

سکانس اول بیتل ۱۹۶۵

خودرو پیش روی ما یک دستگاه بیتل ۱۹۶۵ است که به لطف مالک خوش ذوق آن در شرایطی بسیار مطلوب نگهداری شده است و با رعایت تمامی شرایط، مورد بازسازی قرار گرفته است.

تمامی لوازم و تجهیزات آن از نوع اصلی تهیه و نصب شده است. گلگیرهای پف کرده و مستقل، شیشه‌های کناری با قوسی زیبا، شیشه های مثلثی شکلی که به صورت خلاف جهت باز می شود، لوله اگزوزهای باریک و دوگانه، شیب تند درب موتور، لاستیک‌های باریک دور سفید با قالپاق‌های دوکی شکل، چراغ-های راهنمای گوه‌ای شکل همه و همه جزء زیبایی¬های منحصر به فرد بیتل به شمار می روند که سبب شده اند بعد از سال ها هنوز هم بکر و دوست داشتنی به نظر برسد و شاید یکی از دلایل محبوبیت بیتل در میان مردم همین سبک طراحی آن است.

پس از ورود به داخل خودرو بر خلاف جثه کوچک اتاق، با فضایی نسبتا باز مواجه می شوید. فضای داخلی به دور از هرگونه لوازم لوکس و تجملی طرحی شده است. داشبورد با طرحی فلزی با خطوطی ساده ودرعین حال زیبا طراحی شده است.فرمانی نازک و استخوانی که به شکل زیبا و هنرمندانه‌ای درون خود اهرم بوق را جای داده است. پنل پشت آمپر نیز از دو دایره تشکیل شده یکی از آنها ساعت آنالوگ ودیگری سرعت سنج خودرو است.

سکانس دوم، بیتل ۲۰۱۳

در سکانس دوم به ملاقات آخرین نسل از بیتل می‌رویم که یکی از محبوب‌ترین خودروهای دنیا با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه(از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳) پس از یک وقفه ۸ ساله بار دیگر در معرض دید علاقمندان به خودرو قرار گرفت.

این بار بیتل با ظاهری کاملا مدرن و به روز شده و البته کلاسیک و با بهره‌گیری از آخرین فن آوری عرضه شده توسط کمپانی فولکس واگن وارد بازار رقابت در گروه خودروهای کوچک شهری شد، با این تفاوت که دیگر ویژگی اقتصادی بودن را به همراه ندارد، و در عوض به نمادی برای آن‌هایی تبدیل شده که به شدت مد گرا و به دنبال تجملات هستند.

نمای ظاهری

در بررسی نمای ظاهری اولین موردی که بیش از پیش جلب توجه می‌کند حفظ المان های طراحی پس از ۷۵ سال تولید است. در نمای جلویی خودرو چراغ‌های گرد نسبتا بزرگ همچون یک امضای جاویدان بر نمای جلویی نقش بسته اند. طرح کلی چراغ ها با نمونه اولیه خیلی در تضاد نیست.

سپر جلو نیز با الهام گرفتن از طراحی روز و نقشی مکمل بخشی از بدنه خودرو یعنی گلگیرهای جلو را تشکیل داده‌اند.کاپوت نیز با قوسی زیبا و با شیبی نسبتا ملایم رو به پایین در حرکت است.

در نمای جانبی همه چیز از سادگی و هماهنگی خاصی پیروی می‌کنند، اما گلگیرهای عضلانی و پف کرده بیتل علاوه بر حس اسپرت بودن یک حس نوستالژیک را درون خود به همراه دارد و کمی از سادگی بخش جانبی کاسته است. در نمای پشتی خودرو همچون جلوی خودرو، سپر و گلگیر به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند.

چراغ‌های عقب طرح افقی و برشی خاص با درب صندق بار به همراه،کیفیتی مثال زدنی نمایی دو چندان زیبا را ایجاد کرده‌اند.

پشت فرمان

نوبت به قلب تپنده این بزرگ مرد کوچک می‌رسد. پس از استارت زدن صدایی نه چندان گیرا را می شنوید. اما این آرامش قبل طوفان است. قرار است که پیشرانه ۲ لیتری(حجم دقیق ۱۹۸۴ سی‌سی) همراه با توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت و همراهی جعبه دنده دوبل کلاچ حسابی گردو خاک به پا کند.

با قرار دادن دسته دنده در موقعیت D حرکت بیتل با آرامی خاصی شروع می شود. با نزدیک شدن دور موتور به ۳۰۰۰دور بر دقیقه و زیر فشار رفتن توربو همه چیز رنگ و بوی تازه ای می گیرد.

شتاب‌گیری آنقدر سریع است که در صندلی ها فرو رفته این حس تا پایان تمامی دنده‌ها پا برجا است. در هنگام شتاب گیری اولیه و ثانویه آنچنان بیتل یکه تاز است که گویی سوار بر یک فراری کوچک هستید.

موتور بیتل با تولید ۲۰۰ ا.ب نیرو در دور ۵۱۰۰ و اختصاص دادن ۱۰۰ اسب به هر لیتر موتور و گشتاور ۲۸۰ ن.م در دور ۴۵۰۰ از بازده بالایی بر خوردار است.

بیتل با مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر در مدت زمان ۷ ثانیه به صد کیلومتر در ساعت می رسد. هندلینگ بی نظیر بیتل از پس هر پیچ و خمی به راحتی بر آمده و این پایداری بی نظیر را مدیون سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ و تعلیق جلو از نوع جناغی دوبل و چند اتصالی در عقب است.

لاستیک های کنتینتال هم در پایداری بیتل نقش بسزایی را ایفا می کنند. همچنین بیتل از لیست بالا بلندی از تجهیزات ایمنی و رفاهی سود برده که از جمله آن می توان به فرمان الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری، ۶ کیسه هوای ایمنی، ترمز ضد قفل، سیستم ضد سرقت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کروز کنترل،سیستم صوتی با ۸ بلندگو و دارای درگاه USBو مانیتور چند منظوره اشاره کرد.

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران

 ملاقات دو نسل از فولکس بیتل در ایران



نظرات