1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ورود اولین ولوو XC90 به ایران

ورود اولین ولوو XC90 به ایران

17 آبان 1394
  • 0

 ورود اولین ولوو XC90 به ایران

تا چند سال پیش اگر پولدار بودید و می‌خواستید خودرویی در شان خود بخرید، احتمالا سراغ بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری 7 یا لکسوس LS می‌رفتید. حال اگر سواری لوکس جواب مطلوب را به شما نمی‌داد، باز هم به دنبال شاسی‌بلند لوکسی از همین برندها بودید. با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی، در اصل بازار خودروهای لوکس واقعی بود که ضربه خورد و باعث افزایش قیمت این خودروها چه در بازار صفر و چه در بازار کارکرده شد. شاسی‌بلندهای لوکس هم که جای خود را داشتند. هم کم وارد می‌شدند و هم ممنوع شده بودند. همین باعث شد به‌طور عجیبی این خودروها گران شوند و هر کسی آرزوی این ماشین‌ها را داشت، حداقل 800 میلیون تومان کارت می‌کشید. البته شاید استفاده از افعال ماضی غلط باشد، چون این روزها هم برای خرید مدل 2013 این ماشین‌ها، حداقل 800 میلیون تومان نیاز دارید.

حال خبری خوش برای خریداران این خودروها داریم. شما می‌توانید خودرویی به مراتب لوکس، ایمن و به‌روز را بامبلغی کمتر سوار شوید. این روزها در ایران با خودرویی به مراتب لوکس‌تر طرف می‌شوید که قیمتی نزدیک به یک ماشین شاسی‌بلند معمولی از برند بنز، ب‌ام‌و و آئودی را دارد.

اصالت؟ ایمنی؟ لوکس؟ آخر سر کدام؟!

ولوو XC90 خودرویی است که در اتاق بزرگ شاسی‌بلند طراحی شده است. این خودرو برای اولین‌بار در سال 2001 با طرحی مفهومی معرفی شد و در سال 2002 باطنی حقیقی به خود گرفت. XC90 در نهایت با مدل 2003 وارد بازار جهانی شد و تا سال 2014 نسل اول آن روی خط تولید بود. این ماشین در سال‌های مختلف با به‌روزرسانی‌هایی همراه بود که XC90 را با فناوری روز در همان اتاق اول همراه می‌کرد.

خبرهای ورود نسل دوم XC90 به ماه می‌ 2012 برمی‌گردد. شرکت ولوو اعلام کرد نسل دوم این ماشین در سال 2014 با مدل 2015 به بازار عرضه می‌شود و از همان سال سفارش‌هایی برای تولید از مشتریان پذیرفت. در نهایت طبق قول شرکت، XC90 با مدل 2015 وارد بازار جهانی شد و این روزها مدل 2016 آن در نمایندگی افراموتور نظر افراد را به سمت خود می‌کشاند. حال این خودرو را باید چه نامید؟ اصالت سوئدی از لوگو خودرو الهام می‌شود. ایمنی ولوو هم که بر همه واضح و مبرهن است. شرکتی که تنها به فکر حفظ جان سرنشینان نیست، بلکه برای عابران پیاده و خودروهای دیگر هم ایمنی را به ارمغان می‌آورد. به‌عبارت ساده، اگر ولوویی را در حال تردد دیدید، نیاز نیست نگران جان خود باشید، چون جان شما، اولویتی برای طراحی محصولات ولوو است. لوکس بودن را هم به غیر از ظاهر و ابعاد، باید در کابین به دنبالش بگردید. آن هم به شکلی که لوکس بودن ولوو XC90 فراتر از انتظار شما ظاهر می‌شود.

این همه تعریف برای چه؟

معمولا خودروهای لوکس و فول‌سایز، با موتورهایی حجیم تولید می‌شوند که قدرت کافی را برای ماشین ایجاد کنند. همین مسئله هم این روزها باعث شده ماشین‌های لوکس واقعی و بزرگ به ایران نیایند. ولی ولوو با کاری که انجام داده، جانی دوباره به بازار ماشین‌های لوکس ایران داده است. البته این را بدانید که طبق جدول‌های معتبر جهانی، XC90 در کلاس خودروهای Mid Size قرار دارد و از نگاه تجملاتی در بخش Luxury Crossover SUV جای می‌گیرد. ولی با توجه به بازار ایران، این ماشین در رده‌های خودروهای سایز بزرگ حاضر می‌شود.

برای اتاق به این بزرگی و 2 تا 3/2 تنی، شرکت سوئدی ولوو، موتوری دو لیتری را در نظر گرفته است. این موتور 4 سیلندر به فناوری پاشش سوخت مستقیم با سوپرشارژ و توربوشارژ مجهز است که 320 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت تولیدی این موتور توسط گیربکس 8 دنده اتوماتیک دو کلاچه شرکت Aisin ( گیربکس‌ساز معروف جهان که اصالتی ژاپنی دارد) توسط ترنسفرکیس متغیر به چهار چرخ خودرو هدایت می‌شود. این دقت بالا در ساخت باعث شده است هماهنگی فنی خودرو به جایی برسد که شتاب صفر تا صد XC90 در 1/6 ثانیه به واقعیت بپیوندد.

همچنین رسیدن به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای این ولوو جذاب ایجاد کرده است. بی‌شک فناوری موتور این خودرو، یکی از بهترین و بالاترین سطوحی است که هر خودروساز معروفی، توان رسیدن به آن را دارد.

در بحث ایمنی به‌حدی امکانات در نظر گرفته شده است که برخی مواقع منابع خودرویی، از ذکر تعداد کیسه هوا و نوع ترمزها صرف نظر می‌کنند. این خودرو علاوه بر کیسه‌های هوا که در شرایط فول قرار دارند، به امکاناتی نظیر DSTC، ترمز پارک برقی و اتوهلد، بغل‌گیر هوشمند صندلی‌های جلو، سیستم‌های حفاظتی داخل خودرو( SIPS، WHIPS،Reduced Guard)، ترمز اتوماتیک، سنسور خواب، هشدار موانع با تنظیم اتوماتیک فاصله، رادار نقطه کور، رادار خطی، کنترل سرعت در سراشیبی، سیستم حفاظت در مواقع واژگونی، سیستم تشخیص عابرپیاده و دوچرخه سوار، سیستم تشخیص گاردریل جاده و فرمان‌پذیری خودکار، سیستم حرکت در سراشیبی، سیستم پارک دوبل اتوماتیک و... مجهز است که کمتر ماشینی در دنیا این امکانات را دارد.

وقتی از امکانات نهان در XC90 فاصله می‌گیریم، به جایی می‌رسیم که سلیقه افراد ملاک است. ولی طراحی این ماشین به قدری جذاب و قدرتمند است که در این مقوله به نظری مشترک می‌رسیم که او را زیبا خطاب می‌کنیم. طراحی چراغ‌های ماشین به شکلی جذاب طراحی شده و تمامی امکانات لازم در آن به شکلی فضایی و پویا قرار گرفته است. این چراغ‌های جلو به سیستم شست‌وشو و چرخش زاویه در جهات مختلف مجهز شده است. چراغ عقب خودرو به سبک اکثر ولوو‌ها طراحی‌شده و قائه کشیده را دنبال می‌کند. وقتی از بغل به ماشین نگاه می‌کنید، با ظاهری که طراحی اصولی یک SUV را با خود دارد روبه‌رو می‌شوید. طراحی ساده جانبی با خطوط ساده باعث شده است که کاریزمای یک ماشین SUV در کنار لوکس بودن معنی بگیرد.

وقتی در خود را باز می‌کنید، باید چند لحظه‌ای صبر کنید تا بوی چرم از سرتان بیفتد تا بتوانید خوب به داخل ماشین نگاه کنید و قضاوتی درست داشته باشید. طراحی داخلی ماشین بیشتر به یک طرح کانسپت شبیه است. با این تفاوت که می‌شود این خطوط مفهومی را زیر دستانتان لمس کنید. توازن داشبرد به طور اصولی در سمت چپ و راست داخل خودرو وجود دارد. مانیتور 3/12 اینچی که در اصل تبلت است که به طور عمودی روی داشبورد قرار دارد. در داخل این تبلت اکثر تنظیمات خودرو از جمله سیستم تهویه، سیستم صوتی و تصویری، نویگیشن، تنظیمات خودرو، تنظیم حالت رانندگی و... روی آن جای گرفته است. صفحه آمپر خودرو هم تبلتی با کیفیت فول اچ دی تشکیل داده است که قابلیت تنظیم رنگ‌های دور عقربه‌ها و حالت نمایش را دارد. در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات سیستم صوتی و نویگیشن را روی صفحه آمپر به شکل جذابی ببینید. یکی از نکات جالب این خودرو، کیفیت بسیار بالای دوربین XC90 است که با وضوح بالا روی نمایشگر نشان داده می‌شود. زیر مانیتور تنظیمات سیستم صوتی قرار دارد و محل قرارگیری DVD،USB و AUX در داخل داشبورد است.

خودرو به سیستم بلوتوث و وای‌فای مجهز است که قابلیت اتصال به انواع گوشی‌های OS و Android را دارد. روی کنسول میانی خودرو به غیر از دسته دنده، دکمه استارت و حالت رانندگی هم وجود دارد. دکمه حالت رانندگی شکلی جواهرگونه و پیچی دارد و استارت خودرو به جای دکمه فشاری، حالت سوئیچی دارد. زیر این ادوات هم دکمه ترمز پارک برقی و اتوهلد قرار دارد. غربیلک فرمان با طراحی ساده، امکانات را به طور کامل روی خود قرار دارد. از جمله تنظیمات روی فرمان، می‌توان به کروزکنترل و کروزکنترل هوشمند اشاره کرد. صندلی‌های جلو هر دو برقی است که قابلیت تنظیم حالت استراحت ساق پا را دارد. این صندلی‌ها به حافظه مجهز هستند. XC90 خودرویی 7 صندلی محسوب می‌شود که برای ردیف دوم تهویه مستقل با گرمکن صندلی در نظر گرفته شده است. ردیف سوم خودرو هم جای به نسبت مناسبتی دارد و با بازکردنشان، فضای صندوق عقب از بین نمی‌رود و هنوز جادار دیده می‌شود. در صندوق عقب این خودرو برقی بوده که در حین باز و بسته شدن سرعت بالایی دارد. پرده‌های جانبی عقب جزو امکاناتی است که فضای عقب ماشین را تشریفاتی‌تر می‌کند. فکر نمی‌کنم لازم باشد به امکاناتی مثل سنسور نور و باران اشاره شود تا وقتی که XC90 این امکانات را کودکانه تلقی می‌کند.

گرانی که در بازار لوکس‌ها ارزان است

بعد از نگاهی اجمالی می‌توان گفت اگر امروز لکسوس LX570 ، مرسدس ML و ب‌ام‌و X6 با مدل‌های صفر در بازار بودند، حضور خودرویی مثل XC90 برایشان تهدید حساب می‌شد. حضور مراکز خدمات پس از فروش پیشرفته ولوو در ایران، مزید بر علت می‌شود که این ماشین باز هم برای خریدن ارزنده‌تر باشد.

شرکت افراموتور این روزها پیش‌فروش این خودرو را با سود مشارکت 26 درصد آغاز کرده و قرار است در سه مدل Inscription، Momentum و R-Design عرضه شود.

نماینده رسمی ولوو سوئد در ایران برای XC90 قیمتی بین 420 تا 470 را در نظر گرفته است.



نظرات