1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

15 مرداد 1393
  • 4

امسال فولکس واگن بیتل یا سوسک که در ایران با نام قورباغه ای شناخته می‌شود، تغییرات اندکی را به خود می‌بیند. بیتل که به نظر نمی‌رسد در طول ده‌ها سال تغییری کرده باشد، همواره در پشت چهره آشنا و قدیمی خود، روزآمدی و پیشرفت را حفظ کرده است. مدلی که مورد اشاره ماست، نسخه روباز یا کانورتیبل است.

بیتل از دهه پنجاه تاکنون راه درازی را پیموده است. از موتورهای هواخنک در پشت چرخهای عقب تا پیشرانه‌های مدرن و کم‌مصرف امروزی. در حالی که یک مدل 1.5 لیتری دهه 60 میلادی می‌توانست 53 اسب بخار قدرت تولید کند، خروجی موتور 2.0 لیتری توربو دیزل مدل 2014 به 140 اسب بخار و گشتاور آن به 236 پوند فوت رسیده است. تورک از دور 1750 در دسترس می‌باشد. در حالی که نهایت توان را در دور 4000 موتور به دست می‌آورید. برای انتقال نیروی این مدل دیزلی که وزنی حدود 1.5 تن دارد، از گیربکسی شش سرعته دستی استفاده می‌شود. شتاب صفر تا صد این مدل به 8.9 ثانیه می‌رسد و مسافت 400 متر را در زیر 17 ثانیه طی می‌کند.

نهایت سرعت این مدل تنها 183 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. این ارقام برای یک مدل دیزلی، اعداد بدی نیستند. البته در مقایسه با موتور توربوی بنزینی که شتاب 6.7 ثانیه ای دارد، کاملاً بازنده می‌باشد. مصرف سوخت این مدل در بزرگراه، 5.74 لیتر و در شهر 8.4 لیتر اعلام شده است.

نسخه 2014 بیتل کابریو، خودرویی مدرن است. طراحی آن با وجود اشتراکات با مدل 1968، دل‌نشین و جذاب و شیرین است. بدنه عاری از هر گونه لرزش اضافی است. قفل تا قفل فرمان 3 دور است. کیفیت سواری انعطاف‌پذیر و عملکرد تند و تیز و سریع، لذت بخش می‌باشند. صندلی‌ها راحت و برای مسافرت‌های طولانی هم مناسبند. عایق بندی فضای کابین باعث شده تا عاری از هر گونه سروصدای اضافی باشد. کیفیت ساخت نیز همان چیزی است که از یک خودروی آلمانی انتظار می‌رود.

باز کردن سقف با عملیات ساده و سریعی همراه است. تنها 9.5 ثانیه طول می‌کشد تا سقف جمع شود. حتی تا سرعت 50 کیلومتر بر ساعت نیز می‌توان سقف را باز و بسته کرد. خوشبختانه سقف نرم این خودرو، فضایی را از صندوق عقب اشغال نمی‌کند. گرچه چنین سقفی در قرن 21 دیگر چندان کاربرپسند نیست و قدیمی به نظر می‌رسد. شیشه‌های جلو در مدل کروکی، عمودی‌تر شده‌اند. بدین ترتیب، فضای سر، برای سرنشینان کاهش نیافته است.

در سال گذشته 39 درصد از خریداران بیتل را مردان و 61 درصد را نیز بانوان تشکیل می‌دادند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیتل یک خودروی زنانه محسوب می‌شود. این درحالی است که یک موتور دیزل بسیار مردانه و گیربکس دستی برای طیف خریداران خانم چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

متأسفانه بیتل کروکی بسیار گران قیمت است. برای لذت از باد و خورشید باید چیزی حدود 30 هزار دلار پرداخت کنید. این در حالی است که نسبت به یک گلف، عملکرد فنی بهتری هم دریافت نمی‌کنید. نه خبری از سواری هیجان انگیز و اسپرتی است و نه خودرویی لوکس و پر امکانات به دست می‌آورید. در عوض خودرویی کم هزینه و کم خرج با میزان آلایندگی و مصرف سوخت پایین به دست می‌آورید. شاید هم طراحی خاص و متمایز این خودرو، تنها دلیل خرید آن برای شما باشد.

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی

نگاهی به فولکس واگن بیتل کروکی



نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 شهریور 1393 ساعت 07:17)

    چه جالب نمیدونستم که خارجی ها به فولکس واگن بیتل میگن سوسک درحالی که ما ایرانیا بهش میگیم قورباغه. چه جالب.

  • امید غلامی امید غلامی (17 مرداد 1393 ساعت 00:11)

    بسیار خاص و جالبه اگه پول اضافی داشتم میخریدم تا توی پارکینگ خونم باشه ولی از طرفی با این پول میشه ماشین بهتری هم پیدا کرد!!

  • رضا نامبر رضا نامبر (16 مرداد 1393 ساعت 13:35)

    آره ماشین باید با یه بار دیدنش آدم جذب بشه

  • یوونتوس یوونتوس (16 مرداد 1393 ساعت 10:01)

    این ماشین از نظر فنی خیلی خوبه ولی بخاطر ظاهرش توی ایران نمیتونه بفروشه.