1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

10 مرداد 1394
  • 0

تولید بوگاتی ویرون رسماً‌ به پایان خود رسیده است؛ ۴۵۰ دستگاه خودروی جنجالی ویرون که از میان آنها ۳۴ دستگاه به صورت نسخه ویژه بوده‌اند. در ادامه، یک راهنما برای خاص‌ترین نسخه‌های ویژه بوگاتی ویرون آماده شده است.

۱) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ونت

کسی از شما تا حالا نام مجسمه‌ساز فرانسوی، برنار ونت (Bernar Venet) را شنیده است؟ ما هم نشنیده‌ایم! ولی به نظر می‌رسد بوگاتی ارادت خاصی به وی داشته باشد. آنها تا اینجا پیش رفته‌اند که این مرد فرانسوی را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مجسمه‌سازان تاریخ معاصر نام برده‌اند. در هر صورت، همکاری سطح بالای بین «بوگاتی» و «برنار ونت» ستودنی است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

با دیدن «ونت»، اولین چیزی که توجه شخص را به خود جلب می‌کند، معادلات ریاضی خاصی است که با رنگ نارنجی بر روی پیش‌زمینه سیاه‌رنگ بدنه خودرو نقش بسته‌اند. این معادلات که در نگاه اول بیشتر دارای یک حالت رندوم هستند، در واقع از معادلاتی‌اند که برای ایجاد قدرت افسانه‌ای ویرون استفاده شده‌اند. سرپرست طراحی بوگاتی در مورد این مدل می‌گوید:

برنار ونت با ارجاع مناسب به فرمول مهندسی مورد استفاده بدون اینکه اسرار آن را فاش کند، افتخار دوباره‌ای برای برند ما ایجاد کرده است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

این عبارات ریاضی به چرم قهوه‌ای داخل کابین خودرو در کنار امضاهای نارنجی‌رنگ «برنار ونت» نیز کشیده شده‌اند. یک کلکسیون از مدال‌های «ونت» را می‌توان در داخل و بیرون خودرو مشاهده کرد و چرخ‌ها نیز دارای یک طرح رنگ‌بندی خاص از مشکی و نارنجی هستند. همانند بسیاری از کارهای هنری برجسته، بوگاتی نیز هنگام ارائه این نسخه، قیمتی برای آن معیّن نکرد.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

۲) بوگاتی ویرون سوپر اسپورت ورلد رکورد ادیشن

انتظارات مشتریان بوگاتی واقعاً بالاست. بدیهی است که قدرت ۱۰۰۱ اسب‌بخار در ویرون اولیه برای آنها کافی نبوده و از بوگاتی خواسته‌اند که نه‌تنها طراحی مدل دوم را از نظر ظاهری متفاوت انجام دهد، بلکه نسخه‌ای اسپورتی‌تر و با تجربه رانندگی تهاجمی‌تر برای آنها بسازد! مدل «سوپر اسپورت» جوابی به این توقعات مشتریان بوگاتی بود. قدرت این مدل به ۱۲۰۰ اسب‌بخار می‌رسید و بوگاتی رسماً از آن به عنوان سریعترین خودروی تولیدی یاد کرد. پنج نمونه اول ویرون سوپر اسپورت که از کارخانه «مولسَیم» فرانسه بیرون آمدن با عبارت «ورلد رکورد ادیشن» نیز همراه شدند تا به نوعی عنوان «سریعترین خودروی تولیدی» یادآوری شده باشد.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

تنظیمات مدل ورلد رکورد ادیشن مشابه یک خودروی رکوردشکن بود؛ یعنی همان چیزی که برای رکورد ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت در دو جهت در پیست آزمایشی گروه فولکس‌واگن در «اهرا-لسییِن» آلمان در سال ۲۰۱۰ انجام شد. در سوپر اسپورت ورلد رکورد ادیشن از ترکیب فیبرکربن بدون پوشش و رنگ نارنجی برای بدنه استفاده شده بود و داخل کابین نیز شرایطی نسبتاً آرام با چرم مشکی، فیبرکربن و طرح‌های کوچک نارنجی‌رنگ برقرار بود.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

۳) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ال اور بلان

تا به حال با دیدن ظروف چینی به این فکر کرده‌اید که چرا تا به حال از این ماده برای ساخت خودرو استفاده نشده است؟ مطمئناُ کمتر کسی به این فکر افتاده، ولی «بوگاتی» چنین کاری را انجام داده است. عبارت "L'Or Blanc" در فرانسوی برای «طلای سفید» به کار می‌رود. بوگاتی با سرشناس‌ترین تولید کننده طلای سفید، یعنی «کونیگ‌لیکه پورزلان منوفکتور برلین» یا KPM همکاری کرده تا بتواند اولین خودرویی را بسازد که در طراحی داخلی و خارجی آن از المان‌های «چینی» استفاده شده است. البته منظور از «چینی» در اینجا، کشور چین نیست.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

ال اور بلان از یک طرح رنگی واقعاً منحصر به فرد استفاده کرده تا بتواند مشخصه‌های چینی‌های سفید و آبی را بهتر منعکس کند. طرح رنگ‌آمیزی بدنه مستقیماً با دست و با استفاده از نوارهای دقیق تولید شده در ژاپن انجام شده و باعث می‌شود که هر کسی در نگاه اول، تصور کند که خودرو با «چینی» پوشیده شده است. برای نشان‌های وسط چرخ‌ها، و همین‌طور برای درپوش بنزین، درپوش روغن و نشان "EB" در عقب از چینی اصل استفاده شده است. همچنین در داخل کابین «ال اور بلان»، کناره‌های کنسول میانی، پنل عقب بین صندلی‌ها و همین‌طور سینی تعبیه‌شده در بالای کنسول میانی با المان‌های چینی تزئین شده‌‌اند. این سینی را می‌توان از جای خود جدا کرد و به همراه سایر وسایل پیک‌نیک طرح KPM در ال اور بلان مورد استفاده قرار داد. با مبلغ ۱/۶۵ میلیون پوند می‌توانید سریعترین خودرو را در نوع خود در اختیار داشته باشید.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

۴) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه لجند مئو کوستانتینی

با نزدیک‌ترین پایان تولید ویرون، بوگاتی تصمیم گرفت که تولید یک سری ۶ تایی « لِ لوژاند دو بوگاتی» را برای قدردانی از ۶ شخصیت خاص آغاز کند. سومین مدل از سری به افتخار مئو کوستانتینی (Meo Costantini) ارائه شد که یک دوست نزدیک مؤسس کمپانی، یعنی «اتوره بوگاتی» بوده است. «کوستانتینی» در همین حال، راننده و سرپرست موقتی تیم مسابقه بوگاتی بوده است. وی به عنوان راننده توانست در حالی که برای نخستین بار از مدل مشهور بوگاتی تایپ 35» استفاده می‌کرد، در دو مسابقه «تارگا فلوریو» پیروز شود.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

«مئو کوستانتینی» یکی از موفق‌ترین دوران مسابقات را در تاریخ بوگاتی رقم زد. وقتی بوگاتی «تایپ 35» را ساخت، این خودرو توانست الهام‌بخش بسیاری از خودروهای مسابقه موفق زمان‌های بعدی از خود شود. بدنه آبی‌رنگ و با پرداخت دستی آلومینیومی واقعاً تعهد خود را نسبت به «تایپ 35» بیان کرده است. پیروزی‌های «کوستانتینی» در مسابقات تارگا فلوریو به صورت طرح الگوی پیست در پایین باله عقب نقش بسته‌اند. همچنین امضای وی نیز با لیزر بر روی درپوش‌های بنزین و روغن خودرو حک شده و بر روی تکیه‌گاه سر صندلی‌ها دوخته شده است. یک الگوی دیگر از پیست تارگا فلوریو را می‌تواند در پوشش محفظه میانی دو صندلی مشاهده کرد. در همین حال، شاید یکی از جذاب‌ترین کارها در این مدل حک لیزری مهمترین لحظات دوران رانندگی «کوستانتینی» بر روی چرم داخل درها باشد. قیمت درنظر گرفته شده برای مدل لجند مئو کوستانتینی برابر ۲/۰۹ میلیون پوند بوده و همانند دیگر مدل‌های سری «لجند» به ۳ دستگاه محدود بوده است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

۵) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه بلک بس

یک قرن پیش، بوگاتی خودرویی با عنوان «تایپ 18» ساخت که با موتور چهار سیلندر خود، تنها قدرتی به اندازه ۱۰۰ اسب‌بخار داشت. ولی امروز پنجمین مدل در سری «لجند»، دارای موتوری است که تعداد سیلندرهای آن چهار برابر شده و قدرت آن نیز در مقیاس اسب‌بخار، ۱۲ برابر شده است. در همین حال، این مدل جدید، پیوند عمیق خود را با خودروی مشهور «تایپ 18 – بلک بس» نشان داده است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

در سال ۱۹۱۳، هوانورد مشهور فرانسوی، رولند گاروس (Roland Garros) به دنبال خودرویی می‌گشت که سرعتش بر روی زمین همانند یک هواپیما در آسمان باشد. «تایپ 18» که بعداً با عنوان «بلک بس» شناخته شد، خودرویی بود که «گاروس» به مالکیت آن افتخار می‌کرد. مدل مدرن «بلک بس» با طراحی مشکی بیرونی و طرح‌های طلایی، نشانه‌هایی از آن مدل اولیه در خود دارد. حتی بخش‌هایی از پنل‌های بدنه ویرون مانند قاب نعل‌اسبی در جلو از طلای ۲۴ عیار پوشانده شده‌اند. در طراحی داخلی نیز از چرم‌های مخصوص بوگاتی بژ، هاوانا و کریمسون استفاده شده است. با این حال، پنل‌های در و کنسول میانی می‌توانند بیشترین توجه را به خود جلب کنند. در این پنل‌ها صحنه‌هایی از بلک بس اولیه و مورن سولنیه تایپ H، هواپیمای «گاروس» به تصویر کشیده شده است. البته برخلاف آنچه که در مدل لجند مئو کوستانتینی مشاهده می‌شود، این صحنه‌ها به صورت دستی نقاشی شده‌اند. در نتیجه، هیچ‌کدام از پنل‌ها مشابه یکدیگر نیستند. برچسب قیمت برای این ویرونِ واقعاً منحصر به فرد برابر ۲/۱۸ میلیون پوند بوده است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

۶) بوگاتی ویرون گرند اسپورت ویتسه لا فاینال

آخرین و چهارصد و پنجاهمین ویرون در حالی در سال ۲۰۱۵ از خط تولید کارخانه «مولسَیم» بیرون آمد که واقعاً خودروی منحصر به فردی بود. ویرون گرند اسپورت ویتسه لا فاینال با طرح رنگی وارونه قرمز و سیاه فیبرکربنی، تعهد به ویرون با شاسی شماره یک نشان می‌داد.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

برای یادآوری اینکه «لا فاینال»، آخرین ویرون است، با رنگ «قرمز روشن ایتالیایی» عنوان "La Finale" در جاهایی از بدنه خارجی خودرو مانند زیر چراغ سمت راست در جلو و سطح زیرین باله عقب نوشته شده است. در همین حال، نقش‌هایی از یک «فیل رقصان» را می‌توان در جاهایی مانند درپوش‌های قرمز بنزین و روغن خودرو دید که به یاد رمبراند بوگاتی (Rembrandt Bugatti) استفاده شده‌اند. «رمبراند بوگاتی» مجسمه‌سازی بوده که یکی از مشهورترین اثرهاییش، فیل رقصان بر روی رادیاتور «تایپ 41 رویال» است. البته در داخل کابین، فیل‌های بیشتری می‌توان یافت؛ به‌خصوص در محفظه وسایل بین دو صندلی. این فیل ابتدا به صورت برنز ریخته شده، یک پتینه سیاه بر روی آن کشیده شده و سپس بر روی فیبر کربن قرمز رنگ بدون پوشش قرار داده شده است. همچنین در داخل کابین از چرم «سیلک» کرم‌رنگ مانند شاسی شماره یک استفاده شده، ولی این بار از چرم قرمز و فیبرکربن با پوشش رنگ نیز کمک گرفته شده است. بوگاتی، مدل «لا فاینال» را به یک مشتری در خاورمیانه فروخته و قیمت فروش آن به صورت نامعلوم باقی مانده است.

 نسخه های ویژه از بوگاتی ویرون

منبع پدال


نظرات