1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. یورش برندهای ناشناخته چینی به بازار

یورش برندهای ناشناخته چینی به بازار

11 آذر 1393
  • 10

پیش از این گفته بودم و حالا هم با آوای بلند می‌گویم که جماعت چینی دست‌بردار نیست، این قوم مخوف به هر شاخه‌ای از صنعت که چنگ بیاویزد تا نهایتش پیش خواهد رفت و هیچ وقعی هم به غریو «زنده‌باد» و یا «مرده باد» ما مردمان نمی‌نهد. چند صباحی است که این طایفه غریب، خودروسازی را پیشه خود ساخته و در ره رسیدن به مقصود از هیچ فعلی هم روی‌گردان نیست.

 Foday Lan Fu

اما در این‌سوی، متصدیان گران‌مایه خودرو در کشورمان به سبک و سیاق همیشگی خود، هیچ اعتباری برای این قبیله قائل نیستند و کماکان در رؤیاهای جوانی خویش غرق‌اند. انحصارهای رنگارنگ و دیوار سر به فلک کشیده تعرفه‌ها هم این خواب خوش را بسی سنگین‌تر نموده است. تا هنگامی که این پندارها و تصورات از بین نروند و این دسته واقعیت را آن‌چنان که هست نبینند این صنعت سامان نخواهد گرفت و خواه‌ناخواه در آتیه‌ای که چندان هم دور نیست لگدمال ستوران زردفام خواهیم شد!

پیش از این، نام‌هایی همچون چری و جک، جیلی، لیفان و…. را شنیده بودیم ولی شکی ندارم که کمتر از کسی از بین ما اسامی غریبی همچون گونو و فودای به گوشش خورده باشد. گرچه پیش از این مدلی از گک گونو به نام GX5 توسط شرکت «مرتب خودرو» معرفی شد، ولی با این وجود، هنوز هم این برند در بازار ایران ناشناخته است. اخیراً این برندهای گمنام، محصولاتی را روانه بازار نمودند که کاملاً مشابه و یا حتی کپی‌ای آشنا از مدل‌های مشهور اروپایی و یا ژاپنی هستند. ممکن است ظاهراً این عمل بسیار ساده و یا حتی پیش‌پاافتاده به نظر آید، ولی پیش از این هم گفته بودیم که یک کپی خوب عملی است که از هر مجموعه‌ای ساخته نیست. برای انجام صحیح این کار به نقشه‌های دقیق، طراحان نسبتاً ماهر، ابزارهای مدرن برش، قالب‌های جدید بدنه و….. نیاز است که فراهم نمودن هر یک از آن‌ها منوط به تخصص، مدیریت صحیح و هماهنگ و نیز صبر و تلاش وافر مدیران و کارکنان یک مجموعه است. بگذریم!

مدل‌هایی که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم در حال حاضر جزو ارزان‌ترین SUV های موجود در بازار چین هستند. بی هیچ شک و تردیدی این محصولات قابل قیاس با همتایان ژاپنی و کره‌ای خود نیستند و حداقل 10 تا 15 سال به لحاظ کیفیت و عملکرد از آن‌ها عقب‌ترند، اما درعین‌حال عرضه آن‌ها گواهی بر رشد سریع برندهای چینی و اعتمادبه‌نفس عجیب آن‌ها در دنیای امروز است. این مسئله خود به‌تنهایی گویای این امر است که لااقل در سطوح ظاهری فاصله بین این خودروها با رقبایشان در حال کم شدن است. چینی‌ها به سرعت دارند از ما دور می‌شوند، پس لحظات را دریابیم!

  Foday Lan Fu

Foday Lan Fu

فروش مدل جدید Foday LANFU در بازار چین آغاز شده است. طرح جلوپنجره که در اطراف چراغ‌های جلوی قرار گرفته بسیار تأثیرگذار است.LANFU بزرگ‌ترین SUV ای است که تاکنون توسط برند Foday تولید شده است. احتمالاً هم در بین تولیدات این شرکت از بهترین طرح ظاهری برخوردار است. بهای فروش آن نیز از 109,800 یوآن (17,900 دلار) شروع شده و به 149,800 یوآن (24,400 دلار) ختم می‌شود.

 Foday Lan Fu

در حال حاضر، این مدل یکی از ارزان‌ترین SUV های فول سایزی می‌باشد که در بازار چین در دسترس مشتریان است. داشبورد آن نیز ظاهر خوبی نسبت به بهای پرداختی دارد. پلاستیک‌های مورد استفاده در آن همراه با تریم های چوبی هستند و گران هم به نظر می‌رسند. اجزای آلومینیمی و صفحه نمایشگر بخش وسط کنسول و همچنین صندلی‌های دو رنگ از دیگر ویژگی‌های کابین این خودروست.

  Foday Lan Fu Interior

در حال حاضر این مدل گل سرسبد برند FODAY است. این خودرو در جایگاهی بالاتر از مدل EXPLORER 6 قرار دارد.LANFU خودرویی بزرگ است با ابعادی برابر با 4771/1870/1828 میلی‌متر و فاصله دو محور 2790MM. هم‌اکنون این خودرو با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود: اولی موتوری است با حجمی معادل 2.4 لیتر که منبع آن میتسوبیشی بوده و توانی معادل 136 اسب بخار و گشتاوری معادل 200 نیوتن متر را داراست. دیگری هم یک موتور 1.9 لیتری توربو دیزل است که 136 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌دهد. هر دوی این پیشرانه‌ها به همراه یک گیربکس 5 دنده دستی عرضه می‌شوند. نیروی پیشرانه در حالت استاندارد به محور عقب خودرو منتقل می‌شود و گزینه چهار چرخ متحرک هم به صورت سفارشی است.

  Foday Lan Fu Interior



  Foday Lan Fu Interior

  Foday Lan Fu Interior

  Foday Lan Fu Interior

GONOW GX6

فروش SUV جدید GONOW GX6 در بازار چین شروع شده است. اکثر بخش‌های این خودرو از رنجروور ایووک کپی شده‌اند. قیمت آن هم از 109,800 یوآن (17,900 دلار) شروع شده و به 146,800 (23,950 دلار) یوآن ختم می‌شود (نکته جالب اینجاست که هم‌اکنون خودروی رنجروور ایووک با قیمتی بیش از 85 هزار دلار در بازار چین فروخته می‌شود). در حال حاضر خودروی GX6 یکی از ارزان‌ترین SUV های سایز متوسط در بازار چین است. این مدل نسخه تولیدی از کانسپت GONOW GA6470 می‌باشد که برای نخستین بار در آوریل سال 2014 میلادی در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد.

  Gonow GX6

طراحی داخل کابین این خودرو منطقی و مطابق مد روز است و به همراه صندلی‌هایی به رنگ قرمز- مشکی، اجزای قرمز رنگ درب‌ها، دکمه استارت و صفحه بزرگ نمایشگر لمسی (که سیستم اطلاعات در آن تعبیه شده است) عرضه می‌گردد.

  Gonow GX6

داشبورد این خودرو همچون بدنه آن از رنجروور ایووک الهام گرفته است. در بدنه بخش‌هایی همچون جلوپنجره، سپر عقب، چراغ‌های عقب و منحنی‌های روی چرخ‌ها کاملاً از روی طرح بدنه ایووک نسخه‌برداری شده‌اند. پیش از این هم کمپانی LANDWIND از نسخه اصلی رنجروور ایووک به طور کامل و مو به مو کپی کرده بود، گویا این سریال در چین تمامی ندارد!

  Gonow GX6

دو نوع پیشرانه برای این خودرو در نظر گرفته شده است: نخستین آن‌ها یک موتور 2.4 لیتری بنزینی می‌باشد، که به همراه یک گیربکس 5 دنده دستی عرضه می‌شود و دیگری هم موتوری است با حجم 2 لیتر (4 سیلندر توربو دیزل) که به همراه یک گیربکس 6 دنده دستی عرضه می‌گردد. این را هم اضافه کنم که پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو توسط میتسوبیشی طراحی شده است. ابعاد این خودرو معادل 4640/1815/1800 MM و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2745MM است.

  Gonow GX6

  Gonow GX6

نوشته: سام کاویانی

منبع پدال


نظرات

  • بی خیال بی خیال (14 بهمن 1393 ساعت 14:14)

    سلام من حاضرم سوار گاری دوران قاجار بشم ولی سوار این ارابه های مرگ بی کیفیت نشم خدایاااااااااااا تا کی...

  • آفرین آفرین (15 آذر 1393 ساعت 08:42)

    حتما برای وارد کنندگان ما سود خوب دارد حالا مردم مشکل داشته باشند یا .... مهم نیست اصل سود وارد کننده است و گمرک هم سود خودش را دارد و در درآمد دولت هم سهم دارد مردم را میگذاریم به حال خودشان , اگر نمی خواهند نخرند به اجبار نیست که

  • دیستور دیستور (14 آذر 1393 ساعت 21:49)

    تو عکس انقدر بی کیفیته دیگه در عمل ببین چیه - بیچارست کسی که پول پای این اشغالا بده - مردم فهیم تحریم کنید نخرید این اشغالارو

  • علی علوی علی علوی (13 آذر 1393 ساعت 10:06)

    نرود میخ آهنین بر سنگ
    سالهاست که همه فقط هشدار می دن -ولی وقتی مسئولین از خواب بیدار میشن که دیگه خیلی دیر شده -از طرفی میز ریاست خودروسازی را محکم چسبیده اند و ول کن این میز نیستند و کار را به کاردان نمیدن -چن صباح دیگه افغانستان هم به ما ماشین صادر می کنه و ما تنها به پرایدمون افتخار می کنیم

  • امین اسکای امین اسکای (12 آذر 1393 ساعت 10:25)

    اقا ابر قدرته دیگه....یه روز مطمن باش کل دنیا میشه ماشین چینی

  • رضااا رضااا (11 آذر 1393 ساعت 22:58)

    عجب !!!!!!!!!!!!!! ماشین مسخره ای این چیه دیگه !!!

  • ایمپرزا ایمپرزا (11 آذر 1393 ساعت 22:33)

    هنوز چینی ها بلدن کپی پیست کنن .....

    آقایون صنعت خودرو سازی ما اینکارو هم بلد نیسن بکنه ....................

  • محمدماجد محمدماجد (11 آذر 1393 ساعت 16:21)

    اخریه خیلی باحال بوددمشون گرم

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (11 آذر 1393 ساعت 14:03)

    خودرو ساز های ما را ببین بعد تلاش این ها برای پیشرفت

  • حامد صابر حامد صابر (11 آذر 1393 ساعت 12:57)

    خودرو سازان ما تا زمانی که بازار رقابتی نشود به خودشون نمیان وهمچنان در خواب خوش به سر میبرند