1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

13 مرداد 1394
  • 0

صنعت اتومبیل در سال‌های گذشته به شکلی گسترده به سمت موتورهای با ابعاد کوچکتر و دارای توربوشارژر حرکت کرده است. ولی در این میان، دو نام بزرگ در بازار آمریکا همچنان بر استفاده از موتورهای تنفس طبیعی پافشاری کرده‌اند؛ تویوتا کمری و هوندا آکورد. موضوعی که بنابر گزارشی از «اتوموتیو نیوز» مدت زیادی طول نخواهد کشید.

هر دوی این مدل‌ها در آینده‌ای نزدیک صاحب موتورهای توربوی چهار سیلندر خواهند شد. تویوتا کمری همان موتور ۲ لیتری توربویی را دریافت خواهد کرد که برای مدل ۲۰۱۶ از لکسس IS200t معرفی شده و اولین بار در لکسس NX200t کراس‌اور دیده شده است. در حالی در مدل IS همچنان با یک موتور ۳/۵ لیتری V-6 ارائه می‌شود، انتظار می‌رود که موتور چهار سیلندر توربو جایگزین موتور V-6 در سطح بالاتر پیشرانه کمری نسبت به موتور استاندارد چهار سیلندر تنفس طبیعی گردد. خروجی این موتور در حالت استفاده عرضی در مدل NX به اندازه ۲۳۵ اسب‌بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر برآورد شده است؛ چیزی که بیشتر با کمری تناسب دارد تا با مدل IS با دیفرانسیل عقب و طراحی طولی. در حالی که هنوز خروجی این پیشرانه در کمری مشخص نیست، ولی به راحتی می‌توان حدس زد که از موتور استاندارد ۲/۴ لیتری با قدرت ۱۷۸ اسب‌بخار بالاتر خواهد بود؛ هر چند احتمالاً به خروجی ۲۶۸ اسب‌بخاری موتور V-6 نمی‌رسد.

در هوندا، یک گزینه کوچکتر ۱/۵ لیتری برای آکورد درنظر گرفته شده است. این موتور برای طراحی دوباره سیویک در مدل ۲۰۱۶، در قالب کانسپت سیویک کوپه معرفی شده و به‌زودی به آکورد و همین‌طور CR-V منتقل خواهد شد. در هوندا سیویک، موتور توربوی ۱/۵ لیتری نسبت موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری قدرت بیشتری در دسترس قرار می‌دهد. هر دوی این موتورها جزئی از خانواده جدید موتور با میل بادامک دوگانه VTEC هستند. انتظار می‌رود که موتور ۱/۵ لیتری در آکورد جایگزین موتور کنونی ۲/۴ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۸۴ اسب‌بخار به عنوان موتور پایه شود تا آمار مصرف سوخت را بهبود بخشد.

کمری و آکورد از جمله آخرین سدان‌های متوسطی هستند که هنوز از پیشرانه‌های چهار سیلندر با توربوشارژر استفاده نکرده‌اند؛ موضوعی که در حال حاضر در مدل‌هایی چون فورد فیوژن، شورولت مالیبو، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و فولکس‌واگن پاسات مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه کمری و آکورد در این کلاس در صدر پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند، باید پرسید که واقعاً چه عجله‌ای برای انجام این کار است؟!

 موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

 موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

 موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

 موتورهای 4 سیلندر توربو برای کمری و آکورد

منبع پدال


نظرات